Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Fysik, A |
Lærere | Jens Bang-Jensen |
Hold | 2006-08-01 FY/z (3z FY) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-04 |
Indhold |
Noter: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at kunne udføre simple målinger
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof Spektrum fysik I, Gyldendal 1. udg. 2001 side 1-27 Eleveksperimenter uden rapport: - Densitet af metalcylinder, kugle. Måles med skydelære og vægt. Eleveksperiment med rapport: - Densitet og tyngdekraft |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at forstå de grundlæggende arbejdsmetoder i fysik:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nedenstående emner læses i Spektrum I (S) + noter - Elektromagnetisk stråling - sollyset (Note/kopi) - Tyngdekraft (S, side 27n-33ø) - Temperatur og varmeenergi, varmekapacitet (S, side 139-157) - Tryk i væsker og gasser (S, side 164-181) Eleveksperimenter uden rapport: - Betragtning af sollys og lys fra lysstofrør med håndspektrometer - Varme hænder? En elev stikker sin hånd i et bæger med vand. Den tilførte varmeenergi og effekt måles. Demonstrationseksperimenter: - Opvarmning af vand i en elkedel. Her indføres varmekapacitet og specifik varmekapacitet. - Trykket på en øldåse - Et vandtrick - Trykket fra en væskesøjle. Eleveksperimenter med rapport: - Specifik varmekapacitet for metallod og for en sten (indgik i NV) |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression- At se fysik i samarbejde med naturgeografi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum I, side 56-67 samt side 71-83 Eleveksperimenter uden rapport: - Gay-Lussacs 1- lov (p = kT for fast V) - Boyle-Mariottes lov (pV = k for fast T) - Opdrift måles på rør, som nedsænkes i vand Demonstrationseksperimenter: - Lufttermometeret (3 rør på en gang) Eleveksperimenter med rapport: - Undersøgelse af kogeplade/elkedel - Isens smeltevarme |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysikdel: - Note om albedo, varmetransport, opgaver. - Spektrum I, side 188-199 om Varme: Energi under transport. - Eksperiment: Måling af to metalpladers albedo. Den ene plade er sort, den anden hvid. Pladerne belyses med en halogenlampe og temperaturen af begge måles under opvarmningen. Deraf bestemmes en værdi for pladernes indbyrdes albedo. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum Fysik I, Gyldendal. Demonstrationseksperiment
|
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum I, side 222-239, 242-265 Demonstrationseksperimenter
|
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- ladning, strøm og spændingsfald
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum II, side 1-15.
|
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Powerpoint foredrag om verdensbilleder fra Ægypterne til i dag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum II, side 19-77, 111-126 Demoeksperimenter:
Eleveksperimenter:
|
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kende modellen for den harmoniske bølge.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum II, side 127-144 (Historisk overblik) Demoeksperimenter
|
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Stof og atommodeller, historisk overblik.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Spektrum II, side 301-308, 315-336 Fysikkens Verden 2, Gjellerup & GAD 1989, side 228-251 Fysik I Grundtræk, 2A Mekanik, kapitel 5, 6, 7 og 8, dvs. side 61-103. Demonstrationseksperimenter
Eleveksperimenter med rapport
|
Omfang | 39 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Newtons love mv. (Litteratur: se kinematik og dynamik forløb, sideløbende med AT6) Studierejse til London 31.03-04.04.2008 Afsluttende opgave: Vælg en videnskabsmand og gør rede for hans arbejde og videnskabelige metoder. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|