2005 da/y grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Lars Winberg
Hold 2005 da/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Noveller

Indhold Teori
Litteraturens veje: Genre, Fortælleteknik, Analyse - fortolkning - perspektivering, Komposition.
Tekster
Jørn Fabricius: "En brun, en blå, en gul, en rød".
Benny Andersen: "Lagkage".
Jørgen Nielsen: "En katastrofe".
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i litterær analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lillebæltsbroerne

Indhold Beck, Steen & Hanne R. Beck: "Gyldendals studiebog" (2005), sd 19, sd 21-31.
Studievejledermateriale fra Sct. Knuds Gymnasium.
Artikel fra Weekendavisen: "Hvis og hvis".
Hansen, Sanne & John Juhler: "Et eventyr i stål og beton", uddrag i kopi.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Lektielæsning, notatteknik,
par-arbejde, gruppearbejde,
IT-kompetencer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kropskultur - energi

Indhold Litteraturens Veje, sd 428-432, sd 440(sp 2 ø)-441(sp 2 ø), sd 445-447(sp 2 ø).
Michael Strunge: "Natmaskinen" (kopi).
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver" (kopi).
Christina Hesselholdt: "Det skjulte" (uddrag i kopi).
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Lyrik.

Indhold Teori
Litteraturens veje: Lyrik, Billedsprog, Metrik, Rim.
Tekster
H.C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt".
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand".
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål".
Michael Strunge: "Natmaskinen".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Genrekendskab, kendskab til og anvendelse af grundbegreber i analyse af lyrik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Globalisering - vækst og velfærd.

Indhold Div. dagbladsartikler fra Weekendavisen, Politiken, EkstraBladet og Fyens Stiftstidende.
Peter Heller Lützen: "Argumentation", Det sproglige i dansk, sd 75-94.
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sprog - kommatering

Indhold Elsemarie Hauge: Den lille grundgrammatik.
Noter fra Dansk Sprognævn.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning
  • Sprogets opbygning

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Sætningsanalyse. Grammatisk komma - 'valgfrit' komma.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medier

Indhold Søren Søgaard: "Nordkraft - fra bog til film", sd 63-70.
Joel & Ethan Coen: "The Man who wasn't there".
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Medietekster

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning