» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2007-08-01 fy/2 (2j fy) Eksamenspensum

Fysik, 2007-08-01 fy/2 (2j fy) Eksamenspensum

Termin Juni 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Jesper Bang-Jensen
Hold 2007-08-01 fy/2
Beskrivelse

Eksamensform:

24 min forberedelse+ 24 eksamen.

Sidst opdateret 2008-04-24

Den nære astronomi

Indhold

Kernestof
- Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005 side 7-9, 12-33

Eleveksperimenter uden rapport:
- Densitet af væske og sten.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

- at introducere holdet til fysik C
- at gøre erfaringer med eksperimentelt arbejde og opgaveregning.
- at opfylde kernestoffets punkt 2.2: Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi

Indhold

Kernestof
- Vejen til Fysik C, side 36-51.
Supplerende stof
- Celsius- og Kelvinskalaerne, Kalorimeterligninger. .
- Vejen til Fysik C, side 61m-62m.
Note om bremselængder.

Eleveksperiment med rapport
- Specifik varmekapacitet for metallod og for en sten
- Brændværdi
- Nytteværdi
- energiomdannelse: Tofts forsøg, den hoppende bold


IT
- LoggerPro

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

- Elektrisk energi.
- Varmeenergi.
- Tilstandsformer, specielt vands tilstandsformer.
- Af kernestoffet: Energi og effekt. Energiformer. Energiomsætning. Nyttevirkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomer og radioaktivitet

Indhold

Vejen til fysik C, side 142-145m, 148, 152-160.
Note om datering.


Arbejdsark og vejledninger til eksperimenter med rapport:
1) Halveringstiden for en radioaktiv isotop Ba-137
2) Absorption af radioaktiv stråling

Fælleseksperiment: Simulering af radioaktive henfald med terningkast.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle

Almene mål

Progression

- Forstå modellen for opbygningen af atomet, herunder begrebet isotop
- Forstår og kan opskrive henfaldsskemaer for og henfald
- Kender teorien for radioaktive henfald, dvs. henfaldsloven
- Kender teorien for absorption (svækkelse) af stråling i bly
- Kan udføre eksperimenter, hvor ovenstående undersøges

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Lyd og lys som bølgefænomener

Indhold

"Vejen til fysik C", forlaget HAX 2005, side 103-133.
Note: "Afbøjning af lys i et optisk gitter"

Demonstrationseksperimenter:
- Newtons farvespredningsforsøg - hvidt lys brydes i prisme. Brydning i gitter: bestemmelse af det synlige spektrum.
- Ringeklokke i lufttom glasklokke
- Lydintensitet (dB) målt med lydtryksmåler.


Eleveksperimenter med rapport:
- Måling af lysets bølgelængde med et optisk gitter
- Analyse af lydsignal med oscilloskop
- Måling af lydens fart med klaptræ, mikrofoner og tæller.
- FFT analyse af lyd fra stemmegafler, svævning
- undersøgelse af stående bølger fra en "fløjte"
- Spektrum fra synlig lys/lysstofrør

De ovenstående eksperimenter blev behandlet i forbindelse med et AT forløb sammen med matematik.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • It
  • Projektarbejde

Progression

At behandle og undersøge lys/lyd som bølgefænomener.

Eksperimenter:
1) Lydens hastighed
2) Stående lydbølger
3) Svævninger
4) Afbøjning af lys i gitter
5) Lysspektrum fra forskellige lyskilder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Fysikkens verdensbilleder

Indhold

Vejen til fysik C, side 169-211
Power Point om Verdensbilleder og Universet og dets udvikling.

Fælleseksperimenter:
Galileis faldlov

Forskellige applets om verdensbilledet på
http://www.acskive.dk/virtex/

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

- at kende eksempler på tidligere kulturers verdensbilleder
- at kende nogle grundlæggende træk ved det verdensbillede, vi har i dag
- at kende de basale træk i "teorien om alting", dvs. universets dannelsesteori: Big Bang-teorien

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning