» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2007-08-01 fy/2d (2d fy)

Fysik, 2007-08-01 fy/2d (2d fy)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Christian Frickmann Rohde
Hold 2007-08-01 fy/2d
Beskrivelse

Prøveform b (24 min. forb.)

Sidst opdateret 2008-04-30

Den nære astronomi

Indhold

Nielsen og Fogh, Vejen til Fysik C (HAX), s. 7-9, 12-25-28-29

Diverse animationer fra http://www.acskive.dk/virtex/Verdensbilledet/verdensbilledet.htm

PowerPoint-præsentationer om månens faser samt solsystemet.

Journaløvelse om densitet (afleveret)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

At introducere holdet til fysik C. At gøre erfaringer med eksperimentelt arbejde og opgaveregning. At opfylde kernestoffets punkt 2.2: Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi

Indhold

Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. II pånær s. 52-53, 66-67, 80-84, 88-89.

Rapportøvelser

- Isens smeltevarme

- Mekanikkens energisætning: Eftervisning ved brug af hoppende bold, omdannelse af mekanisk energi ved tab af blypose.

I øvelserne er der brugt dataopsamling

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle

Almene mål

Progression

Energiformer (elektrisk, indre og mekanisk), energiomsætning, effekt og nyttevirkning, arbejde, bæredygtighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bølger

Indhold

Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. III pånær s. 134-138.

 

Journaløvelser

- Eftervisning af Snells lov (fælles databehandling i Logger Pro på projektor)

- Bestemmelse af bølgelængden for laserlys (gitterligningen)

- Svævning og stødtoner med to stemmegafler (demonstration)

- Spektrofotometer (demonstration)

- Lydmålinger og FFT-grafer

- Lydens fart i atmosfærisk luft

Rapportøvelse

- Stående bølger på en streng

 

Diverse animationer fra internet

Konstruktiv og destruktiv interferens, stående bølger på en streng, stående bølger i rør, filmklip om Tacoma Bridge

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Lys og lyd som bølgefænomener. Bestemmelse af bølgelængde. Lys beskrevet som fotoner, atomare spektre. Gitterligning. Brydning af lys (Snells lov). Lydintensitet og lydniveau. Stående bølger og interferens.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atom- og kernefysik samt radioaktivtet

Indhold

Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. V pånær siderne 161-165.

 

Eksperimentelt arbejde

Halveringstid og halveringstykkelse (afviklet i forbindelse med AT 7)

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Fra Aristoteles til Bohr og moderne fysik. Atomets og kernens opbygning. Radioaktivitet og stråling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Historien om alting

Indhold

Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005) Side 200-212

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Rummets udvidelse, Big Bang og baggrundsstrålingen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning