Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Fysik, C |
Lærere | Christian Frickmann Rohde |
Hold | 2007-08-01 fy/2d |
Beskrivelse |
Prøveform b (24 min. forb.) |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Nielsen og Fogh, Vejen til Fysik C (HAX), s. 7-9, 12-25-28-29 Diverse animationer fra http://www.acskive.dk/virtex/Verdensbilledet/verdensbilledet.htm PowerPoint-præsentationer om månens faser samt solsystemet. Journaløvelse om densitet (afleveret) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt introducere holdet til fysik C. At gøre erfaringer med eksperimentelt arbejde og opgaveregning. At opfylde kernestoffets punkt 2.2: Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. II pånær s. 52-53, 66-67, 80-84, 88-89. Rapportøvelser - Isens smeltevarme - Mekanikkens energisætning: Eftervisning ved brug af hoppende bold, omdannelse af mekanisk energi ved tab af blypose. I øvelserne er der brugt dataopsamling |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEnergiformer (elektrisk, indre og mekanisk), energiomsætning, effekt og nyttevirkning, arbejde, bæredygtighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. III pånær s. 134-138.
Journaløvelser - Eftervisning af Snells lov (fælles databehandling i Logger Pro på projektor) - Bestemmelse af bølgelængden for laserlys (gitterligningen) - Svævning og stødtoner med to stemmegafler (demonstration) - Spektrofotometer (demonstration) - Lydmålinger og FFT-grafer - Lydens fart i atmosfærisk luft Rapportøvelse - Stående bølger på en streng
Diverse animationer fra internet Konstruktiv og destruktiv interferens, stående bølger på en streng, stående bølger i rør, filmklip om Tacoma Bridge |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLys og lyd som bølgefænomener. Bestemmelse af bølgelængde. Lys beskrevet som fotoner, atomare spektre. Gitterligning. Brydning af lys (Snells lov). Lydintensitet og lydniveau. Stående bølger og interferens. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005). Kap. V pånær siderne 161-165.
Eksperimentelt arbejde Halveringstid og halveringstykkelse (afviklet i forbindelse med AT 7) |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFra Aristoteles til Bohr og moderne fysik. Atomets og kernens opbygning. Radioaktivitet og stråling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen og Fogh: Vejen til Fysik C (HAX, 2005) Side 200-212 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionRummets udvidelse, Big Bang og baggrundsstrålingen |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|