» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Fysik, 2007-08-01 fy/2n (2n fy)

Fysik, 2007-08-01 fy/2n (2n fy)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Fysik, C
Lærere Jens Bang-Jensen
Hold 2007-08-01 fy/2n
Beskrivelse

Prøveform b: 24 minutters forberedelse.

Sidst opdateret 2008-04-24

Den nære astronomi

Indhold

 Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005 side 7-9, 12-29
- øvelser på http://www.acskive.dk/virtex/
- Artikel fra Politiken 20.08 2006 om stjerneskud. Brevkasse: Videnskab, 3. sektion side 2.

Eleveksperimenter uden rapport:
- Densitet af væske og sten.
- Måling af solens diameter og døgnets længde med et 2m lagt paprør.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Behandle data

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

- at introducere holdet til fysik C
- at gøre erfaringer med eksperimentelt arbejde og opgaveregning.
- at opfylde kernestoffets punkt 2.2: Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi og fremskridt

Indhold

Vejen til fysik C, forlaget HAX, 1. udgave 2005
Dele af kapitel II:
Introduktion til energi: side 36-39
Elektrisk energi og effekt: side 39-45
Varmeenergi: side 46-65
Mekanisk energi: side 74-79
Danmarks energiforsyning: side 90-97.

Eksperimentelt arbejde
Demonstrationsforsøg: 
- varmekapacitet af vand.
- Undersøgelse af Cecilies bevægelse foran en CBR (t,s) graf. Bestemmelse af hastighed vha. (t,s) graf.
- Undersøgelse af en faldende bolds mekaniske energi. Punktvis undersøgelse.

Eleveksperimenter uden rapport:
Undersøgelse af kogeplade/elkedel
Varme hænder?
Måling af et elektrisk apparats effektomsætning
Brændværdi
Omdannelse af mekanisk energi til varme 1 (faldende blypose)
Omdannelse af mekanisk energi til varme 2 (Tofts forsøg)
Omdannelse af potentiel energi til kinetisk energi (faldende bold)

Eleveksperiment med rapport:
Specifik varmekapacitet for metallod og for en sten
Isens smeltevarme

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Læreplanens punkt. 2.2: Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to
energiformer.
Desuden perspektiveres til energibegrebets betydning for samfundets udvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lys og lyd

Indhold

Vejen til fysik C, forlaget HAX 2005, side 103-133.
Demonstrationseksperimenter:

- Newtons farvespredningsforsøg - hvidt lys brydes i prisme.
- Ringeklokke i lufttom glasklokke
- Højttaler og tonegenerator
- Måling af lydens fart med klaptræ, mikrofoner og tæller.
- Analyse af lydsignal med oscilloskop
Eleveksperimenter uden rapport:
- Måling af lysets bølgelængde med et optisk gitter
- Lysstråler: spejling, hulspejl, samlelinse, spredelinse, brydning (herunder brydningsloven).
- UV lys og solcreme (UV sensor og kviksølvlampe)
- Betragte sollys og lys fra lysstofrør med håndspektrometre.

Eleveksperimenter med rapport:
- Lydmåling, dvs. undersøgelse af lyde med Lab Pro + Logger Pro + mikrofon (stemmegaffel, syng en ren tone. FFT graf - frekvensspektrum.)
- Stående bølger på en fiskesnøre (strengeinstrumenter)
- Stående bølger i et halvåbent rør (blæseinstrumenter)

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller

Progression

- at kende modellen for den harmoniske bølge, anvendt på forskellige bøgleformer.
- at se fysikkens forklaringer på dagligdags observationer med lys og lyd.
- at forstå hvordan strenge- og blæseinstrumenter virker.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Atomer og radioaktivitet

Indhold

Vejen til fysik C, side 142-160.
Arbejdsark og vejledning til eksperiment med rapport:
Halveringstiden for en radioaktiv isotop (Ba*-137)

Fælleseksperimenter:
Simulering af radioaktivt henfald med terningkast.
Måling af og absorption af radioaktiv stråling (kvalitativt).

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller
  • Arbejde eksperimentelt
  • Behandle data
  • Formidle

Almene mål

Progression

- Forstå modellen for opbygningen af atomet, herunder begrebet isotop
- Forstår og kan opskrive henfaldsskemaer for og henfald
- Kender teorien for radioaktive henfald, dvs. henfaldsloven
- Kender teorien for absorption (svækkelse) af stråling i bly
- Kan udføre eksperimenter, hvor ovenstående undersøges

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Fysikkens verdensbillede

Indhold

Vejen til fysik C, side 169-211
Artikel: "Tættere på skabelsen", Politiken 26 marts 2006.
Power Point om verdensbilleder, universet og dets udvikling.

Fælleseksperiment:
Galileis faldlov

Forskellige applets om verdensbilledet på
http://www.acskive.dk/virtex/

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejde med medietekst og argumentation
  • Formidle
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

- at kende eksempler på tidligere kulturers verdensbilleder
- at kende nogle grundlæggende træk ved det verdensbillede, vi har i dag
- at kende de basale træk i "teorien om alting", dvs. universets dannelsesteori: Big Bang-teorien

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning