Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Bjarne Kusk |
Hold | 2005 hi/b |
Beskrivelse |
Eksamen med 24 timers forberedelse. |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
P. Fredriksen: "Grundbog til historie" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53 "Øjenvidner til historien" s.320-322 Billedanalyse: Statue of Liberty |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Bem. til faglige mål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Oversigt over Danmarks historie ca. 1600-1914” (BK-papir) Erik Søndberg: ”Danmarkshistorie” s.75-81 Billedanalyse: a) Den grundlovgivende forsamling 1848 b) Chr.d.8. – kroningsceremonien i Fredriksborg Slotskirke 1839 Hal Koch: Uddrag af ”Hvad er demokrati?” Hvad der bl.a. er sagt om begrebet ’demokrati’ (BK papir) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At tilføre eleverne en forståelse af demokratiets kerne.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen m.fl.: ”Grundbog til historie” s.74-85, 117-130, 157-161 Bender og Gade: ”Imperialismen og 1.verdenskrig”, s.51-53, 113-115 ”Mere end et pistolskud”, avisartikel fra Politiken d.28.6.04 Uddrag fra ”Upstairs Downstairs” BBC) – afsnittet ”The Sudden Storm” (1914) Billeder, internetsøgning omkring 1.verdenskrig m.m. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Bygge videre på elevernes evne til at forholde sig kritisk til kildemateriale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.106-107, 128-129 Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.61-63 "Vikingeliv år 999", Tillæg til Illustreret Videnskab 1994 O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.28-39,55-64,100-103 H. Jensen: "Den sorte død" s.11 Div. facts om Den sorte død (internetsider) P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.154-156 Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000" s.156-158,170-171,215-218 Div. billeder til illustration af Danmark i enevældens tid. H. Haue: "Det moderne Danmark" s.34-40 O. Søndberg: "Europas historie" s.133-137 P: Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138,183-187 (tekst 7, 28, 31) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra vikingetiden til mellemkrigstiden. Der vil være nedslag i udvalgte perioder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87 Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38 Knud Helles: "Romerriget" s.46-50 Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23) Internetsøgning omkring Kejser Augustus Time Life video om Det antikke Grækenland Uddrag af filmen "Gladiator", instrueret af Ridley Scott |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kompetencer: Lektielæsning, udarbejdelse af oplæg, finde synspunkter i en tekst og forholde sig kritisk til disse, udbygge kendskabet til kildeanalyse, udarbejde problemfelter/problemformuleringer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87 Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38 Knud Helles: "Romerriget" s.46-50 Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23) Internetsøgning omkring Kejser Augustus Time Life video om Det antikke Grækenland Uddrag af filmen "Gladiator", instrueret af Ridley Scott |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kompetencer: Lektielæsning, udarbejdelse af oplæg, finde synspunkter i en tekst og forholde sig kritisk til disse, udbygge kendskabet til kildeanalyse, udarbejde problemfelter/problemformuleringer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
O. Søndberg: "Danmarks historie" s.19-28 A. & J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133 Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104 J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32 "Mordere under dragehoved", artikel fra J.P. Internetsøgning på emnet. Uddrag af filmen "Den 13. kriger" |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Videreudvikle elevernes kompetencer fra 1.g.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.111-125, 138-141 (tekst 32), 144-148 (tekst 34-35) M. Carstensen: "Middelalderliv" s.92-93 Arne Olsen m.fl.: "Billeder og kilder til verdenshistorien indtil 1750" s.52-53 "Rosens navn". filmatisering af Ubverto Ecos roman, instrueret af Jean-Jaques Annaud. Filamanmeldelse af "Rosens navn". Taget fra filmz.dk. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fortsat udvikling af arbejdet med skriftlige kilder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.159-190, 194-199 "Skolen i Athen", maleri af Rafael fra 1511. Bl.a. gennemgået via et PP-show fra Institut for Psykologi ved Københans Universitet. BK-papir om Cortez og spaniernes massakre på azekerne. |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes målrettet mod at styrke elevernes evne til at problematisere og diskutere kildemateriale, og deres færdigheder i forbindelse med udarbejdelse af problemformuleringer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
BK-papirer om borgerkigens baggrund, forløb og konsekvenser. Plakater fra borgerkrigen. Guernica. S. A. Jensen: "Spanien - diktatur eller demokrati" s.47-52 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen: Grundbog til historie 1" s.215-227, 228-234, 244-250 Div. supplerende materiale, billeder og lign. Billeder og kilder til Verdenshistorien" s.89-93 (uddrag) Billedanalyse: "Marchand d'Esclaves de Gorée" (Paris 1796) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Et forløb med fokus på vanskeligt kildemateriale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.201-208, 229-237 Opsamlings-opgaver på emnet "Europa 1850-1920" |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Skabe sammenhæng og forståelse for udviklingen i mellemkrigstidens Europa og USA.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
E. Priisholm: "Verden i krig og krise" s.54-77, 87-101 P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.133-135, 193-195 Bryld & Haue: "Den nye verden" s.9-24, 65-69 Bender & Gade: "Stormagtspolitiken 1945-82" s.9-15, 34-37, 112-119 Oversigt over begivenhederne 1947-49 (BK papir) Oversigt over krigsafslutningen 1944-45 (BK papir) Uddrag af BBC serien "den kolde krig" Uddrag af "Thirteen days" (2000) - film af Roger Donaldson. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Diskussion af sammenhængen mellem begivenhederne.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
E. Kühle: "Danmark, historie, samfund" (1990) s.202-211 E. Foged m.fl.: "Danmark i nyeste tid" (2001) s.84-97w, 157-162 Uddrag af P. Hammerichs Danmarkskrønike (TV) A. Okkels Olsen: "Når lyset bryder frem" (1994) s.113 Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000" (1997)s.238 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Diskussion af det anvendte kildemateriale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.135-151, 154-155, 158-161 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat målrettet arbejde med formulering af problemstillinger og relationer til gennemgået stof. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.163-175, 179-180, 182, 184-185 Ebbe Foged m.fl.: "Danmark i opbrud" (1993) s. 91-93 Claus Friisberg: "Kilde til det ny Danmark 1914-1985" (1986) s. 134-135 Ebbe Foged: "Fra krig til krise" (1984) s.128 |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat arbejde med formulering af problemstillinger og relationer til materiale i øvrigt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
BK-manuskript til perioden 1960-1985 Bryld & Haue: "Den nye verden 1945-2000" (2000) s. 108-112, 114-117 Bryld & Haue: "Kilder til den nye verden" (2000) s. 177-181, 193-199 "Gorbatjovs åbne opgør", artikel fra JP 19.8.2001 Uddrag fra BBC-serien "Den kolde krig" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indblik i og diskussion af supermagternes belutningsproces i perioden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.76-92, 95-96, 99-104 |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat fokus på elevernes evne til at reflektere, perspektivere og formulere problemstillinger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Div. oversigter, elevoplæg. Uddrag fra "Overblik - verdenshistorie i korte træk". Uddrag af anvendt materiale i de gennemgåede forløb. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionElevernes overblik styrkes og væsentlige brud i den historiske udvikling fremhæves. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|