» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2005 hi/b (3b hi)

Historie, 2005 hi/b (3b hi)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2005 hi/b
Beskrivelse

Eksamen med 24 timers forberedelse.

Sidst opdateret 2008-04-30

De store revolutioner 1750-1800

Indhold P. Fredriksen: "Grundbog til historie" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53
"Øjenvidner til historien" s.320-322
Billedanalyse: Statue of Liberty
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Samtale/diskussion

Progression

Bem. til faglige mål:
Indsigt i og overordnet forståelse af årsager til samfundsomvæltninger.
Forståelse af konflikten mellem kolonimagt og koloni.

Kompetencer: Lektielæsning, notatteknik, begyndende problematisering og det at forholde sig til en tekst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Hvad er demokrati?

Indhold ”Oversigt over Danmarks historie ca. 1600-1914” (BK-papir)
Erik Søndberg: ”Danmarkshistorie” s.75-81
Billedanalyse: a) Den grundlovgivende forsamling 1848
b) Chr.d.8. – kroningsceremonien i
Fredriksborg Slotskirke 1839
Hal Koch: Uddrag af ”Hvad er demokrati?”
Hvad der bl.a. er sagt om begrebet ’demokrati’ (BK papir)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning

Progression

At tilføre eleverne en forståelse af demokratiets kerne.
At diskutere demokratiets konsekvenser.
At argumentere for sine synspunkter.
At lytte til andres synspunkter og indgå i en diskussion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europa ca. 1850-1920

Indhold Peter Frederiksen m.fl.: ”Grundbog til historie” s.74-85, 117-130, 157-161
Bender og Gade: ”Imperialismen og 1.verdenskrig”, s.51-53, 113-115
”Mere end et pistolskud”, avisartikel fra Politiken d.28.6.04
Uddrag fra ”Upstairs Downstairs” BBC) – afsnittet ”The Sudden Storm” (1914)
Billeder, internetsøgning omkring 1.verdenskrig m.m.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Samtale/diskussion

Progression

Bygge videre på elevernes evne til at forholde sig kritisk til kildemateriale.
Skærpe elevernes evne til at lytte, diskutere og begyndende perspektivering.
Kvalificere elevernes evne til at søge efter relevant materiale på nettet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk-Historie oversigtsforløb

Indhold A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.106-107, 128-129
Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.61-63
"Vikingeliv år 999", Tillæg til Illustreret Videnskab 1994
O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.28-39,55-64,100-103
H. Jensen: "Den sorte død" s.11
Div. facts om Den sorte død (internetsider)
P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.154-156
Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000" s.156-158,170-171,215-218
Div. billeder til illustration af Danmark i enevældens tid.
H. Haue: "Det moderne Danmark" s.34-40
O. Søndberg: "Europas historie" s.133-137
P: Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138,183-187 (tekst 7, 28, 31)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

I et tværfagligt forløb mellem dansk og historie forsøger vi at lave en kort historisk og litteraturhistorisk gennemgang fra vikingetiden til mellemkrigstiden. Der vil være nedslag i udvalgte perioder.
Målet er at eleverne får et overblik over og en vis indsigt i markante historiske begivenheder og udviklinger i perioden, samt at de bliver opmærksomme på sammenhængen mellem et givent samfund og den litteratur der skabes i det.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Det antikke Grækenland og Romerriget 1.del

Indhold P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87
Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38
Knud Helles: "Romerriget" s.46-50
Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23)
Internetsøgning omkring Kejser Augustus
Time Life video om Det antikke Grækenland
Uddrag af filmen "Gladiator", instrueret af Ridley Scott
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstfortolkning

Progression

Kompetencer: Lektielæsning, udarbejdelse af oplæg, finde synspunkter i en tekst og forholde sig kritisk til disse, udbygge kendskabet til kildeanalyse, udarbejde problemfelter/problemformuleringer.

Kendskab til den græske og romerske oldtid og denne periodes betydning for og påvirkning af senere kulturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Det antikke Grækenland og Romerriget 2.del

Indhold P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87
Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38
Knud Helles: "Romerriget" s.46-50
Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23)
Internetsøgning omkring Kejser Augustus
Time Life video om Det antikke Grækenland
Uddrag af filmen "Gladiator", instrueret af Ridley Scott
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstfortolkning

Progression

Kompetencer: Lektielæsning, udarbejdelse af oplæg, finde synspunkter i en tekst og forholde sig kritisk til disse, udbygge kendskabet til kildeanalyse, udarbejde problemfelter/problemformuleringer.

Kendskab til den græske og romerske oldtid og denne periodes betydning for og påvirkning af senere kulturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Danmark i vikingetiden

Indhold O. Søndberg: "Danmarks historie" s.19-28
A. & J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133
Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104
J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32
"Mordere under dragehoved", artikel fra J.P.
Internetsøgning på emnet.
Uddrag af filmen "Den 13. kriger"
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Problemformulering

Progression

Videreudvikle elevernes kompetencer fra 1.g.
Opøve eleverne i at udarbejde problemfelter og problemformulering.
Kildestudier og kritisk stillingtagen.
Ansvarlighed, samarbejde, selvstændighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Europæisk middelalder og kulturmøder.

Indhold P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.111-125, 138-141 (tekst 32), 144-148 (tekst 34-35)
M. Carstensen: "Middelalderliv" s.92-93
Arne Olsen m.fl.: "Billeder og kilder til verdenshistorien indtil 1750" s.52-53
"Rosens navn". filmatisering af Ubverto Ecos roman, instrueret af Jean-Jaques Annaud.
Filamanmeldelse af "Rosens navn". Taget fra filmz.dk.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion

Progression

Fortsat udvikling af arbejdet med skriftlige kilder.
Fokus på udarbejdelse af problemstillinger.
Inddragelse og diskussion af billedanalyser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Renæssancen

Indhold P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.159-190, 194-199
"Skolen i Athen", maleri af Rafael fra 1511. Bl.a. gennemgået via et PP-show fra Institut for Psykologi ved Københans Universitet.
BK-papir om Cortez og spaniernes massakre på azekerne.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Der arbejdes målrettet mod at styrke elevernes evne til at problematisere og diskutere kildemateriale, og deres færdigheder i forbindelse med udarbejdelse af problemformuleringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Spanien - fra borgerkrig til demokrati

Indhold BK-papirer om borgerkigens baggrund, forløb og konsekvenser.
Plakater fra borgerkrigen.
Guernica.
S. A. Jensen: "Spanien - diktatur eller demokrati" s.47-52
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Enevældens tidsalder 1650-1750

Indhold P. Frederiksen: Grundbog til historie 1" s.215-227, 228-234, 244-250
Div. supplerende materiale, billeder og lign.
Billeder og kilder til Verdenshistorien" s.89-93 (uddrag)
Billedanalyse: "Marchand d'Esclaves de Gorée" (Paris 1796)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

Progression

Et forløb med fokus på vanskeligt kildemateriale.
Et forløb med fokus på elevernes evne til at problematisere emne og materíale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Opsamling og optakt til tiden efter 1945

Indhold P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.201-208, 229-237
Opsamlings-opgaver på emnet "Europa 1850-1920"
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

Skabe sammenhæng og forståelse for udviklingen i mellemkrigstidens Europa og USA.
Bevidstgøre eleverne om den tætte sammenhæng mellem de to verdenskrige.
Fortsat skærpe elevernes evne til at undersøge og forhiolde sig til forskelligartet materiale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Forskellige samfundssystemer. 2.vk i overblik. Den kolde krig 1945-1962.

Indhold

E. Priisholm: "Verden i krig og krise" s.54-77, 87-101

P. Frederiksen: "Det tredie rige"  s.133-135, 193-195

Bryld & Haue: "Den nye verden"  s.9-24, 65-69

Bender & Gade: "Stormagtspolitiken 1945-82"  s.9-15, 34-37, 112-119

Oversigt over begivenhederne 1947-49 (BK papir)

Oversigt over krigsafslutningen 1944-45 (BK papir)

Uddrag af BBC serien "den kolde krig"

Uddrag af "Thirteen days" (2000) - film af Roger Donaldson.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Diskussion af sammenhængen mellem begivenhederne.
Formulering af problemstillinger.
Indsigt i og diskussion af de forskellige samfundssystemer og ideologier der præger 1930'erne.
Metodisk bearbejdelse af kildematerialet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Den danske velfærdsstat

Indhold

E. Kühle: "Danmark, historie, samfund" (1990)  s.202-211

E. Foged m.fl.: "Danmark i nyeste tid" (2001)  s.84-97w, 157-162

Uddrag af P. Hammerichs Danmarkskrønike (TV)

A. Okkels Olsen: "Når lyset bryder frem" (1994) s.113

Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000" (1997)s.238

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Diskussion af det anvendte kildemateriale.
Formulering af problemstillinger.
Perspektivering til den aktuelle debat.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Danmarks internationale placering

Indhold

Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.135-151, 154-155, 158-161

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fortsat målrettet arbejde med formulering af problemstillinger og relationer til gennemgået stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europæisk integration

Indhold

Lars Andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.163-175, 179-180, 182, 184-185

Ebbe Foged m.fl.: "Danmark i opbrud" (1993) s. 91-93

Claus Friisberg: "Kilde til det ny Danmark 1914-1985" (1986) s. 134-135

Ebbe Foged: "Fra krig til krise" (1984) s.128

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fortsat arbejde med formulering af problemstillinger og relationer til materiale i øvrigt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Murens fald. Den kolde krigs afslutning.

Indhold

BK-manuskript til perioden 1960-1985

Bryld & Haue: "Den nye verden 1945-2000" (2000) s. 108-112, 114-117

Bryld & Haue: "Kilder til den nye verden" (2000) s. 177-181, 193-199

"Gorbatjovs åbne opgør", artikel fra JP 19.8.2001

Uddrag fra BBC-serien "Den kolde krig"

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Indblik i og diskussion af supermagternes belutningsproces i perioden.
Formulering af problemstillinger til emne og materiale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Globalisering

Indhold

Lars andersen m.fl.: "Fra verdenskrig til velfærd" (2006) s.76-92,  95-96, 99-104

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fortsat fokus på elevernes evne til at reflektere, perspektivere og formulere problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kronologiforløb

Indhold

Div. oversigter, elevoplæg.

Uddrag fra "Overblik - verdenshistorie i korte træk".

Uddrag af anvendt materiale i de gennemgåede forløb.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Elevernes overblik styrkes og væsentlige brud i den historiske udvikling fremhæves.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer