» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2005 hi/k (3k hi)

Historie, 2005 hi/k (3k hi)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Klaus Foldager
Hold 2005 hi/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Den Fynske Landsby-studier i en tidslomme.

Indhold Harry Haue, Jørgen Olsen Jørn Aarup- Kristensen: Det moderne Danmark 1840-1992,
Munksgaard 1993
side s. 7-15
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Historisk bevidsthed
  • Teori/metode

Progression

- at opnå kendskab til det danske landbrug o. 1850
- at opnå forståelse for de samfundsmæssige ændringer, der sker i perioden
- indsamle og systematisere informationer fra perioden.
- kunne bearbejde de indsamlede oplysninger og herigennem kunne belyse vigtige forhold i perioden.
- kunne være kritiske over for de kilder, I behandler samt kunne vise forståelse for kilders forskellighed og anvendelighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Den græske og romerske oldtid.

Indhold Hans kurt Gade m.fl.: Europas vej - s. 9-36
Peter Frederiksen m.fl.: Verdenshistorien indtil 1750 - s. 61-63 og s. 91-96
Cherles Freeman: Romernes verden (i kopi)
Kopi om de fire årstider i romersk landbrug
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Teori/metode

Progression

At opnå kendskab til den græske og romerske oldtid og få indsigt i den europæiske kulturs fundament.
Samt:
- at kunne uddrage relevante/væsentlige oplysninger i tekster i forhold til det behandlede emne.
- at finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Byen

Indhold Vibeke True: "1789-1989 Et signalement af det moderne Europa", Munksgaard 1998 s. 32-45
Avisartikler om Vollsmose:
Informationen d. 9-10-1999: "En menneskevenlig by"
Informationen d 18/10-1999: Vollsmose er ikke længere det samme"
Informationen d. 30-10-1999: "Der skulle være plads til kranerne"
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Kultur
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Ast forløb nr. 3
I skal i historie, med byen som reference, opnå viden om centrale kendetegn ved det moderne Europa samt kendskab til mentalitetsmæssige forandringer. Ligeledes skal i kunne fremstille og diskutere væsentlige problemstillinger omkring byens udvikling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den europæiske middelalder og kulturmødet mellem kristen og muslimsk kultur

Indhold Hans-Kurt Gade m.fl.: ”Europas vej”, Munksgaard 1997 s.66-104
Lene Jeppesen og Peter Seeberg: ”Mellem øst og vest”, Munksgaard 1998 s. 12-20
Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til hist. indtil 1750", Systime 2000 s.138-141
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne skal opnå:

- kendskab til den europæisk middelalderen.
- en vis forståelse af de væsentligste udviklingstræk i perioden, samt af mødet mellem kristen og muslimsk kultur.
- relatere begreber eller udviklingstræk til nutiden (perspektivere)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk/historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkild Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2005 s. 41-49,54-63,91-97.
Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1997 s. 73-74
Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn, Systime 2005 s. 103-109,127-134
Harry Haue m.fl.: Det moderne Danmark, Munksgaard 1995 s. 49-53,57-61
Vibeke True: 1789-1989 et signalement af det moderne Europa, Munksgaard 1998, s. 10-13
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tyskland (Berlin) efter 1945 - inden udvekslingsturen til Berlin

Indhold Karl-Johan Hemmersam: Verden i konflikt og forandring. Munksgaard 2. udgave, 1996 s. 15-19, 25-28, 30-40,
Michael Klos: Tyskland 1871-1996. Munksgaard, 1996 s. 110-157
Vibeke True: 1789-1989 – Et signalement af det moderne Europa. Munksgaard, 1998
Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 199727-31,32-44
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Dette forløb afvikles som optakt til en udvekslingstur til Berlin. Formålet med forløbet er derfor at give eleverne en forståelsen af byen, Berlin, og et kendskab til Berlins og herunder Tysklands historie. Dette forløb skulle derfor gerne give et indblik i byens meget sammensatte og modsætningsfyldte historie efter 1945. Forløbet skal endvidere give viden om forskellige ideologiske og mentalitetsmæssige forskelle, der har præget Berlin. Samtidig skal forløbet være en øjenåbner og et redskab til diskussion af væsentlige problemstillinger, der opstod i forbindelse med murens fald.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne

Indhold Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-188, 194-199
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 54-63
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilke indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enevældens Europa 1550-1750- mini forløb

Indhold Europas vej s. 200-223,232-236
Frederiksen - Grundbog til historie s.241-243
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Formålet med forløbet er at opnå viden om
-enevælden som et historisk og politisk begreb
- de vigtigste begivenheder og personer, der knytter sig til enevælden
- hvilke konsekvenser enevælden fik for eftertiden
Samt at kunne
- gøre rede for sammenhæng og udviklingstendenser i enevældens historie
-placere enevælden i den europæiske civilisations historie

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

”De store revolutioner” og ”det moderne Europa 1789-1989”

Indhold Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001 (VH 1750)s.9-28, 31-36,38-44,53-59
Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998 (kopi)s. 7-31, 46-74
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

”De store revolutioner” læses som optakt til emnet ”det moderne Europa”. Under emnet ”det moderne Europa” vil vi arbejde med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, og som kan sammenfattes i begrebet modernitet, forstået dels som de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels som menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
Formålet med forløbet er at opnå viden eller kendskab til
- det moderne Europas historie
- centrale kendetegn ved det moderne Europa
- de vigtigste mentalitetsmæssige forandringer i det moderne Europa
samt opnå færdigheder i at forklare væsentlige udviklingsforløb i det moderne Europa og kunne fremstille, diskutere og tage stilling til væsentlige problemstillinger i det moderne Europas historie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vietnamfilm - Vietnamkrigen

Indhold

Carl Johan Bryld og Harry Haue: Den Nye Verden 1945-2000 s. 78-84

Noter: nr.142, September 1999: "Vietnamfilm" s. 35-41

Peter Frederiksen: Vietnam fra drage til tiger, Systime 1997 s. 91-93,97-99,84-89

Film: Platoon, First Blood (uddrag fra), Full Metal Jacket, Dear Hunter (uddrag fra).

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

At kunne betragte og vurdere film (specielt Vietnamfilmene)som led i et forestillet fællesskabs bearbejdning af fortiden, her er blikket ikke alene rettet mod fortiden, men også mod nutiden, hvori bearbejdelsen finder sted.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mellemøsten: Israel-Palæstina - Palæstinaproblemet

Indhold

Litteratur:       Hemmersam: ”Verden i konflikt og forandring” s.200-212   

                       J. Bender: ”Palæstinaproblemet” (Bender)s.57-73, 86-93, 139, 149-155, 173-174, 181-184, 194-196

film:                ”Muren” af Jørgen Flindt Pedersen og Erik Skibsted                       TV udsendelse: Horisont DR1 13.maj 2002 – 55 min

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Indføring i Israel/Palæstina – problemet for at fremme forståelsen af problemets kompleksitet – stormagtspolitik, religion, olie osv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT: 11 Videnskab og ansvar

Indhold

I historiedelen selvvalgt tekstmateriale (historieoversigt og kilder). Indledende læreroplæg om tolkning af opgaveformuleringen, metoder, teksthenvisninger. Fællestekst: Marinetti: Futurismens manifest

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Danmarkshistorien fra 1866 til nu- med udblik til Europas historie og verdenshistorien

Indhold

Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien , Systime2006 (GD)s.153-163, 168-169, 183-185, 200-201, 185-196, 204-207, 217-228,231-238, 245-254 Carl- Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv , Systime 2006 (kopi – V1914)s.110-114 Torben Peter Andersen: Historiens kernestof , Columbus 2006 (kopi-HK)s. 126-128, 146-149, 234-240, 209-221 Haue, Olsen, Aarup-Kristensen: Det moderne Danmark , Munksgaard 1995 (kopi-DmD)s. 39-40, 116-124, Kårsted og Samuelsen: Kilder til Danmarks politiske historie 1920-39 (kopi- KDph)s. ??? Film: Matador

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

At opnå viden om og indsigt i de nedenfor nævnte centrale begivenheder og udviklingslinje samt at kunne sætte udviklingen ind i en europæisk og verdenshistorisk sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Afrikas historie, Afrika, Kenya, Danmark

Indhold

Hans Torben Gilkær: Afrikas historie efter 1890 - med kilder om Kenya, Systime 2007 s. 7-16,24,41-49,55-56,65-75,76-90,99-104,110-114,170-178,188-198

Informationen d. 25 januar 2008 1 sektion s. 3:Ulandsbistand skal tage chancer,

Internet informationer om valget 27 dec. 2007 i Kenya

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed

Progression

Arbejde med emnet synkront, og herunder arbejde med begrebet historiebevidsthed i forhold til emnet. Endvidere arbejde med forskellige forklaringsmetoder: årsagsforklaring, motivforklaring, funktionel forklaring overfor emnet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning