» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2005 hi/n (3n hi)

Historie, 2005 hi/n (3n hi)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Hans Henning Rasmussen
Hold 2005 hi/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Introduktion til faget og oldtidens grækenland

Indhold Grundbog til historie I, pp. 43-51, 59-61 samt indholdsfortegnelsen
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Læringsstrategier
  • Læsning

Progression

Kunne søge efter og systematisere informationer.
Kunne anvende informationer til dokumentation af egne synspunkter.
Kunne anvende kildekritiske begreber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Ægypten (Samfund og individ i en oldtidskultur)

Indhold Grundbog til historie I, pp. 15-23
Ansigt til ansigt med ægypterne, pp. 8-13, 19-28, 51-58, 85-94
film: Napoleon i Ægypten
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Læsning
  • Studiemetoder

Progression

Kunne søge efter og systematisere informationer.
Kunne anvende informationer til dokumentation af egne synspunkter.
Kunne anvende kildekritiske begreber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Samfund og individ i 1960erne

Indhold Mikkelse, Hanne G.:Fantasien til magten, Gyldendal 2002
pp. 26-40, 43-47, 50-61, 86-92

Foged, Ebbe et al: Danmark i opbrud. Tekster til Danmarkshistorien efter 1945, Gyldendal 1993
pp. 38-40, 44-46, 54-55

diverse film og musikoptagelser
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Kunne søge efter og systematisere informationer. Kunne anvende informationer til dokumentation af egne synspunkter. Kunne anvende kildekritiske begreber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Menneskesyn og livssyn igennem DANSK OG EUROPÆISK HISTORIE

Indhold Engberg,Jens: Danskernes historie, Dansk Historielærerforening 1982, pp. 17-21
Roesdahl, Else: ”Vejenes konge”, TV-udsendelse, DR
video om ”Dagligliv i Middelalderen”
Søndberg, Olaf: Europas historie, Systime 1988, pp. 47-69, 78-82, 102-126
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

USA's historie, ca 1770-1870

Indhold 1. Illeborg, Steen & N. Thorsen: USA's historie, Gyldendal 1986, pp. 14-45
2. Hemmersam, Karl-Johann & K. Kristoffersen: USA før borgerkrigen. Træk af det amerikanske samfunds udvikling ca. 1820-ca. 1870, Munksgaard 1978, pp. 6-23, 28-35, 38-42, 46-50, 74-86
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Evolutionsteorier

Indhold Jensen, K.B.: Indsigt og Udsyn, Systime 2005, pp. 115-126
Olesen, T.B. & N.A.Sørensen: Verdens historie, 2, Gjellerup & Gad, 1989, pp. 124-137
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Europa i Middelalderen

Indhold Frederiksen, Peter et al: Grundbog til historie I, Systime 2000, pp. 111-125
Carstensen, Mogens & J. Olsen: Middelalderliv, Gyldendal 1987, pp. 21-34, 122-133, 137-147
Hansen, Lars P.V.: Korstogene,Systime pp. 47-57, 76-84, 136-144
Prag, Henriette & Torben: Ridderliv, Gyldendal 1998, pp. 18-25 + 57-63
Jean-Jacques Annaud: Rosens navn
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mindretal og menneskerettigheder i Europa

Indhold Skovmand, Sven: Dansk Grænseland - historie og nutid, Grænseforeningen 1991
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Renæssancen – fra Firenze til København

Indhold Frederiksen, Peter et al: Grundbog til historie I, Systime 2000, pp. 158-179, 182-187, 194-195, 202-204
Gamrath, Helge: Christian IV-tidens Danmark, Gyldendal 1988, pp. 26-35, 53-55, 76-87
Web-sites om italienske arkitekter fra Renæssancen (Brunelleschi & Ghiberti) og om Renæssancens arkitektur (www.arksite.dk)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

De store revolutioner og Englands industrialisering (økonomisk og politisk liberalisme)

Indhold Frederiksen, Peter m. fl.: Grundbog til historie, Systime 2001, pp. 9-14, 19-28, 29-30, 55-57, 61-68,74-80
Jensen, Erik & B. Kledal: Den indutrielle revolution i England, 1780-1850, Gjellerup 1971, pp. 33-50, 119-122, 152-155, 165-167
Hyldtoft, Ole m.fl.: Det industrielle Danmark, 1840-1914, Systime 1981, pp. 22-38, 53-55, 126-138, 193-203, 223-226
Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Imperialismen og 1. verdenskrig

Indhold

Bender, Johan og Hans Kurt Gade: Imperialismen og 1.Verdenskrig 1870-1918 - belyst ved kilder". Munksgaard, 1986 s. 43-47, 51-52

Lütken, Bo: Det engelske imperium". Munksgaard, 1997 s.11-19

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

1. Verdenskrig og videnskabsteori

Indhold

Bender, Johan og Hans-Kurt Gade:Imperialismen og 1.Verdenskrig 1817-1918 belyst ved kilder.Munksgaard. 1986  s.78-99

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Verden historie efter 1945 – Den kolde Krig, 1945-1991

Indhold

C.-J. Bryld & H.Haue: Den nye verden, 1945-2000 , Systime 2000, pp. 9-46, 60-69, 108-117 Bender, Johan & H-K Gade: Stormagtspolitikken 1945-1982 belyst ved kilder , Munksgaard 1983 pp. 9-11 (tekst 1)

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Verden historie efter 1945 – Palæstinakonflikten, 1945-2006

Indhold

C.-J. Bryld & H.Haue: Den nye verden, 1945-2000 , Systime 2000, pp. 47-51, 84-89, 133-135 Bender, Johan & H-K Gade: Stormagtspolitikken 1945-1982 belyst ved kilder , Munksgaard 1983 pp. 90-93 (tekst 38)

”Balfour erklæringen” http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4910497.html

Avisartikel:

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Verden historie efter 1945 – Vietnam-krigen, 1956-1975

Indhold

C.-J. Bryld & H.Haue: Den nye verden, 1945-2000 , Systime 2000,  pp. 44-46, 78-84 TV-program om Vietnamkrigen

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Verden historie efter 1945 – Den første og anden Golfkrig, 1980-1991

Indhold

C.-J. Bryld & H.Haue: Den nye verden, 1945-2000 , Systime 2000, pp. 90-98, 131-140 C.-J. Bryld & H.Haue: Kilder til den nye verden , Systime 1997 pp. 122-124, 138-140 Reuter: ”USA bomber olieanlæg”, Det Fri Aktuelt, 28.01.91

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Danmarks historie efter 1973

Indhold

Foged, Ebbe et al: Danmark i opbrud. Tekster til Danmarkshistorien efter 1945 , Gyldendal 1993 pp. 57-58, 60-62, 64-66, 72- ,111-115, 120-126, 153-157, 158-161, 162-166 Foged, Ebbe et al: Danmark i nyeste tid. Danmarks historie efter 1973 , Gyldendal 2001 pp. 6-15

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kronologiforløb

Indhold

Oversigter over verdens, Danmarks, og Europas historie

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde