» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2005 hi/v (3v hi)

Historie, 2005 hi/v (3v hi)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Hold 2005 hi/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-28

Introforløb - Den fynske landsby

Indhold Harry Haue (m.fl.): Det moderne Danmark 1840-1992.Munksgaard, 1993, s. 7-16.
Torben G. Jeppesen og Esben Hedegaard: Den fynske Landsby. Odense Bys Muuseer, 1997.
Materiale som eleverne selv har fundet og/eller frembragt.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Historie indtil 1453

Indhold Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750. Systime, 2000, s. 43-51, 75-87, 111-125, 137-141, 146-149.
Olaf Søndberg: Danmarks Historie. Systime, 1993, s. 7-42.
Guide. Odense i middelalderen. Odense Bys Museer, 1998, s. 5-41.
Madsen og Nielsen: Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød. Gyldendal, 1999, s. 18-20.
John Carey: Øjenvidner til historien. 2. udg. P. Haase & Søns Forlag, 2003, s. 68-71.
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse

Progression

I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- kendskab til antik og dansk oldtid, vikingetiden, dansk og europæisk middelalderen
- en vis forståelse af de væsentligste udviklingstræk i perioden, samt af mødet mellem kristen og muslimsk kultur
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse,
- relatere begreber eller udviklingstræk til nutiden (perspektivere),
- elementær kildeanalyse,
- lektielæsning, notatteknik
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tværfagligt forløb i historie og dansk

Indhold Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s. 171-173 (om reformationen) + tekst 48
Luther på rigsdagen i Worms, s. 195-199
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s.215-220 (enevælde) + tekst 55 Ludvig 14.'s styre og 57 Klager over enevælden hhv. s. 228-229 og s. 232-233. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 15-19 (den amerikanske revolution) + tekst 7 Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 74-82 & tekst 23. Den hvide mands byrde s. 101-104Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 229-233 (fascismen) + tekst 66 Mussolini om Italien s. 245-247.Leonardo da Vinci: Mona Lisa, 1506.
Bellini: Kvinde med spejl, 1515.
Fra viborgbispens stambog: Gud indstifter standssamfundet, begyndelsen af 1600-tallet, men motivet peger bagud i tiden.
Van de Venne: Sjælefangsten, 1614.

Rigaud: Ludvig d. 14. 1701.
Rembrandt: Professor Tulps anatomitime, 1632.



Chodowiecki: 12 tegninger, 1789.
David: Boldhuseden,1791.









C. D. Fridrich: Vandringsmand i bjergene, 18??
Delacroix: Liberty leading the people, 1830.



An empire of plants, 1851

Henningsen: Barnemordet, 1886.
Grosz: Samfundets støtter, 1926.

Udsnit fra plakat for USA’s luftvåben, 1944.

Fest på Berlinmuren,1989.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Kompetencemål: Fokus på mundtlig formidling (elevoplæg) og noteskrivning (noter fra timerne lægges i et fronterrum)
Faglige mål: At I udvikler et overblik over historien og forståelse af sammenhæng mellem de lange linjer i historien og de tilsvarende kunstneriske/idehistoriske tendenser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Dansk historie 1776-1914

Indhold Olaf Søndberg: Danmarks historie. Systime, 1993, s. 65-97.
Dansk Industri: Danmarks Industrialisering 1840-1919 (video), afsnit 1: 1840-1914 (20 min.).
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

at eleverne skal kunne:
-dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder med udgangspunkt i Danmarkshistorien 1776-1914
-dokumentere viden om forskellige samfundsformer
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
-forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Israel-Palæstinakonflikten

Indhold Johan Bender: Palæstinaproblemet. Gyldendal, 1999, s. 7-25 (kap. 1-2), s. 50-56 (kap. 6), s. 74-85 (kap. 9), og s. 139-144 (kilde 2 & 4) samt figurer, tabeller og kort fra s. 26-48 (kap. 3-5), s. 57-73 (kap. 7-8), s. 86-98 (kap. 10).
http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/israel.html
http://www.palaestina-info.dk/side/1
http://www.noedhjaelp.dk/sider_paa_hjemmesiden/her_arbejder_vi/mellemoesten/israel_palaestina/laes_mere/interaktivt_kort_over_vestbredden
http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/Landefakta/LandefaktaMellemoesten/LandefaktaGaza
http://copenhagen.mfa.gov.il/mfm/web/main/missionhome.asp?MissionID=22&
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal kunne:
-dokumentere viden om centrale udviklingslinjer i verdenshistorien med udgangspunkt i Palæstinakonflikten, herunder sammenhænge mellem den regionale, europæiske og globale udvikling.
-forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår.
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
Progression i arbejdsformer: fra hjælpespørgmål og lærerforedrag til meget åben opgave, med stor vægt på elevernes eget initiativ hovedsaglig med at finde materiale og få overblikt over et selvvalgt hjørne af konflikten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT 7: Det moderne gennembrud: Demokrati og presse, industrialisering - Historiedelen

Indhold

Ebbe Kühle: Danmark, Historie, Samfund. Gyldendal, 1989, s. 106-144.
Olaf Søndberg: Den danske revolution 1830-1866. Systime, 1999, s. 42-43, 50-51 & 54-57 (billeder) + s. 115-116 (tekst 23).
Hjemmesiden: www.pladstilosalle.dk om arbejderbevægelsens historie.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper

Almene mål

Progression

I overgang fra enevælde til demokrati fremgår det klart, at der er forskellige måder at styre på, samt konsekvenserne for folk.
Ligeså havde industrialiseringen konsekvenser for mange i de større byer i takt med de hastige forandringer. De materielle forhold kommer i fokus samtidig med at der sker et moderne gennembrud i kunst og litteratur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

1914-1989

Indhold

Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945". Systime, 2001, s. 93-95, 117-130, 141-146, 150-154, 157-161, 172-177, 191-192, 237-244, 254-256, 277-295, 299-304.
Harry Haue m.fl.: "Det moderne Danmark 1840-1992". Munksgaard, 1993, s. 217-226.
"Menneskerettighedserklæringen 1789" og "Verdenserklæringen om menneskerettigheder, FN 1948".
Bryld og Haue: "Kilder til den nye verden". Systime, 1997, s. 40-41.
Vivian Jordansen: "Natten, da tyskerne var verdens lykkeligste folk". Information d. 9. november 1990.
Bryld og Haue: "Den nye verden 1945-2000. Systime, 2000, s. 37-59
Video: Horisont d. 8. november 1999 "Europa før og nu" (45 min)

Omfang 34
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed

Progression

at eleverne skal kunne:
-dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder med udgangspunkt i europæiske historie 1914-1989, med perspektivering til dansk historie.
-dokumentere viden om forskellige samfundsformer
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
-forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår
-reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Rom med fokus på fascismen

Indhold Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorie 1750-1945. Systime, 2001, s. 228-233, 244-250.
Steen Bo Frendsen: Det tredje Rom. Sfinx, 1991, s. 10-16, 46-76.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler

Progression

At eleverne lærer at afkode byarkitekturens værdi som propagandamiddel som man kan opleve det i Rom.
At eleverne bliver bevidste om sammmenhængen mellem ideologi, politik og samfundssystem i oldtiden såvel om under fascismen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

AT 10 historiedelen

Indhold

Idehistoriske hovedlinjer: Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005, s. 78-102 &117-150.

Sammenhæng mellem naturvidenskab, humanisme og etik:

Middelalderkilder fra Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s. 154-157.

Kilder om kolonialisme fra Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945". Systime, 2001, s. 101-109.

Kilder om nazismens forsøg med mennesker fra John Carey: "Øjenvidner til historien". P. Haase og søns forlag. 2. udg. 2003, s. 613-617.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

Progression

På den ene siden tilegnelsen af videnskabsteoretisk forståelse og på den anden side en indsigt i de etiske problemer naturvidenskabelige landvindinger kan bringe med sig, holdt op mod historiske eksempler på etiske problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Tiden efter 1989

Indhold

Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-2000. Systime, 2000, s. 118-140.
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i et dansk perspektiv. Systime, 2006, s. 341-363.
Gert A. Nielsen & Flemming Olsen: I globaliseringens lys - en anden verdenshistorie. Systime, 2004, s. 26-27 & s. 39-41.
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, 2006, s. 267-277 & s. 279-283.
Torben Peter Andersen: Historiens kernestof. Danmark - Europa - Verden. Columbus, 2006, s. 230-233.
Ebbe Kühle: Forandringer og dilemmaer - Danmarkshistorien efter 1973. Gyldendal, 2001, s. 98-122 (figurer og tabeller fra afsnittet)
Durdica Z. Sørensen: Den jugoslaviske krig. Forlaget Amanda, 1997. Video på 74 min.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

Progression

Den nye verdensorden og globaliseringen har dannet grundlag for diskussionen om mennesket som historieskabt eller historieskabende, men også samspillet mellem matrielle forhold og mentalitet.
Europæisk integration med tilbageblik fra tiden før 1989 har givet eleverne mulighed for at forholde sig til og forklare samspillet mellem materielle forhold og mentalitet samt forklare måder at forme og styre samfund på. Dette har også været omdrejningspunktet for arbejdet med Danmarks internationale placering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1453-1776

Indhold

Eleverne har selv fundet materiale.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

Progression

Styreformer fra feudalisme til enevælde har sat sig aftryk for samfund og individ, hvilket har været et omdrejningspunkt. Det ses bl.a. i koloniseringen. Ligeså har det mentalitetsskred som reformationen og renæssancen forårsagede for Europa sat fokus samspil mellem materielle forhold og mentalitet. Oven på dette bringes nye ideer frem med oplysningstiden, som leder frem til mange problemstillinger, som kan relateres til i dag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde