Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Øjvind Breum Danielsen |
Hold | 2005 hi/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-28 |
Indhold |
Harry Haue (m.fl.): Det moderne Danmark 1840-1992.Munksgaard, 1993, s. 7-16. Torben G. Jeppesen og Esben Hedegaard: Den fynske Landsby. Odense Bys Muuseer, 1997. Materiale som eleverne selv har fundet og/eller frembragt. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750. Systime, 2000, s. 43-51, 75-87, 111-125, 137-141, 146-149. Olaf Søndberg: Danmarks Historie. Systime, 1993, s. 7-42. Guide. Odense i middelalderen. Odense Bys Museer, 1998, s. 5-41. Madsen og Nielsen: Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød. Gyldendal, 1999, s. 18-20. John Carey: Øjenvidner til historien. 2. udg. P. Haase & Søns Forlag, 2003, s. 68-71. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s. 171-173 (om reformationen) + tekst 48 Luther på rigsdagen i Worms, s. 195-199 Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s.215-220 (enevælde) + tekst 55 Ludvig 14.'s styre og 57 Klager over enevælden hhv. s. 228-229 og s. 232-233. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 15-19 (den amerikanske revolution) + tekst 7 Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 74-82 & tekst 23. Den hvide mands byrde s. 101-104Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. (Udl. i kopi) Systime, 2000, s. 229-233 (fascismen) + tekst 66 Mussolini om Italien s. 245-247.Leonardo da Vinci: Mona Lisa, 1506. Bellini: Kvinde med spejl, 1515. Fra viborgbispens stambog: Gud indstifter standssamfundet, begyndelsen af 1600-tallet, men motivet peger bagud i tiden. Van de Venne: Sjælefangsten, 1614. Rigaud: Ludvig d. 14. 1701. Rembrandt: Professor Tulps anatomitime, 1632. Chodowiecki: 12 tegninger, 1789. David: Boldhuseden,1791. C. D. Fridrich: Vandringsmand i bjergene, 18?? Delacroix: Liberty leading the people, 1830. An empire of plants, 1851 Henningsen: Barnemordet, 1886. Grosz: Samfundets støtter, 1926. Udsnit fra plakat for USA’s luftvåben, 1944. Fest på Berlinmuren,1989. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kompetencemål: Fokus på mundtlig formidling (elevoplæg) og noteskrivning (noter fra timerne lægges i et fronterrum)
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Olaf Søndberg: Danmarks historie. Systime, 1993, s. 65-97. Dansk Industri: Danmarks Industrialisering 1840-1919 (video), afsnit 1: 1840-1914 (20 min.). |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne skal kunne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johan Bender: Palæstinaproblemet. Gyldendal, 1999, s. 7-25 (kap. 1-2), s. 50-56 (kap. 6), s. 74-85 (kap. 9), og s. 139-144 (kilde 2 & 4) samt figurer, tabeller og kort fra s. 26-48 (kap. 3-5), s. 57-73 (kap. 7-8), s. 86-98 (kap. 10). http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/israel.html http://www.palaestina-info.dk/side/1 http://www.noedhjaelp.dk/sider_paa_hjemmesiden/her_arbejder_vi/mellemoesten/israel_palaestina/laes_mere/interaktivt_kort_over_vestbredden http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/Landefakta/LandefaktaMellemoesten/LandefaktaGaza http://copenhagen.mfa.gov.il/mfm/web/main/missionhome.asp?MissionID=22& |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal kunne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ebbe Kühle: Danmark, Historie, Samfund. Gyldendal, 1989, s. 106-144. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I overgang fra enevælde til demokrati fremgår det klart, at der er forskellige måder at styre på, samt konsekvenserne for folk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945". Systime, 2001, s. 93-95, 117-130, 141-146, 150-154, 157-161, 172-177, 191-192, 237-244, 254-256, 277-295, 299-304. |
Omfang | 34 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at eleverne skal kunne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorie 1750-1945. Systime, 2001, s. 228-233, 244-250. Steen Bo Frendsen: Det tredje Rom. Sfinx, 1991, s. 10-16, 46-76. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At eleverne lærer at afkode byarkitekturens værdi som propagandamiddel som man kan opleve det i Rom.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idehistoriske hovedlinjer: Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005, s. 78-102 &117-150. Sammenhæng mellem naturvidenskab, humanisme og etik: Middelalderkilder fra Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s. 154-157. Kilder om kolonialisme fra Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945". Systime, 2001, s. 101-109. Kilder om nazismens forsøg med mennesker fra John Carey: "Øjenvidner til historien". P. Haase og søns forlag. 2. udg. 2003, s. 613-617. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå den ene siden tilegnelsen af videnskabsteoretisk forståelse og på den anden side en indsigt i de etiske problemer naturvidenskabelige landvindinger kan bringe med sig, holdt op mod historiske eksempler på etiske problemstillinger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-2000. Systime, 2000, s. 118-140. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Den nye verdensorden og globaliseringen har dannet grundlag for diskussionen om mennesket som historieskabt eller historieskabende, men også samspillet mellem matrielle forhold og mentalitet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eleverne har selv fundet materiale. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionStyreformer fra feudalisme til enevælde har sat sig aftryk for samfund og individ, hvilket har været et omdrejningspunkt. Det ses bl.a. i koloniseringen. Ligeså har det mentalitetsskred som reformationen og renæssancen forårsagede for Europa sat fokus samspil mellem materielle forhold og mentalitet. Oven på dette bringes nye ideer frem med oplysningstiden, som leder frem til mange problemstillinger, som kan relateres til i dag. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|