2005 DA/z grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Martha Haahr
Hold 2005 da/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-23

Introduktion: Analyse af prosa og lyrik, herunder inddrages tekster fra middelalderen

Indhold Analyseteori - Litteraturens Veje(LV):
-Analyse-fortolkning-perspektive-
vering, s. 480 - genrer 497 og om novellen s. 511 - fortælleteknik, s. 490-493 - komposition s. 502-503 - lyrik s. 506 - billedsprog s. 483-484 - rim 517. Personkarakteristik.
Tekst til den skriftlige fortolkningsopg.: J. Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød. Endvidere: Cecil Bødker: Vædderen, Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys, J. A. Schade: Marche Militaire (kopi). Mads Brebøe: Japan (kortprosa).
Periode:Middelalderen.Tekster:I Spurvesol 1:
Mandevilles rejse (s. 120-121).
De gamle danske dyrerim (s.122-123).
Baggrundslitt. S. 107-114.
Torbens datter (s.132-133).
Nøkkens svig (s. 134-136)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til
- genrebegrebet
- basal nykritisk analyse. Fortolkningsmodel 1.
- dokumentation ud fra observationer/ tekst-citater.
- fortolkningsmodel nr. 2: psykoanalysen


- introduktion til en periodes måde at tænke og skrive på.


Introduktion til stilgenren: Layout og
sprogrigtighed



Definitioner på redegørelser og karakteristikker






Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AP-danskdelen

Indhold Kompendium lavet af lærere på skolen
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug

Almene mål

  • Genrer
  • Sprogbevidsthed

Progression

Delelement i AP-forløbet:
Sproglig bevidsthed
- tale- og skriftsprog
- genrer
- talehandlinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT1. Det kulturelle blik på kroppen

Indhold AST-1: Materiale: 1) Power Point om kropskulturens udvikling
2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel.
3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter.
4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer

Almene mål

  • Genrer
  • Kultur
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Øvelse i de faglige mål samt i sprogrigtighed.
Taksonomiske niveauer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

AT 3. Forskellige opfattelser af verdensbilledet gennem tiden og forskellige fags syn på tiden

Indhold AST-3: Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelses-beretningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom). Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid).
Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet, s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk.
Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964. S. Dagerman: At slå et barn ihjel. Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999.
Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken. Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Medietekster
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

De faglige og metodiske mål er
- kendskab til og gennemfører et tematisk fællesfagligt forløb med anvendelse af skriveprocessens trin (basisskrivekursets teknikker)
- behersker og gennemfører de processuelle trin i tilrettelæggelsen og gennemførelsen (problemformulering,kladde, respons og omskrivning)
- øvelse i bevidst at identificere, benævne og vælge mellem fags syn på et fælles emne og fagenes metoder i redegørelsen og diskussionen af emnet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Værklæsning nr. 1, 2 og 3

Indhold Nr.1. Fælles værklæsning: Egil Skallagrimssons saga.
Nr.2. Individuelt læste værker i klassen:
Sjón (Sigurjón B. Sigurdsson): Skygge-Baldur. 2005
Haruki Murakami: En vild fårejagt.
Arne Dahl: Misterioso. 2002
Morten Ramsland: Hundehoved. 2005.
Charlotte Weitze: Brevbæreren. 2003.
Lawrence Norfolk: Pavens næsehorn. 1996.
Nr. 3. Fælles værklæsning: Jan Sonnergaard: Radiator.1997.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Kronologiforløb - perioder - mellem dansk/historie

Indhold Anvendt baggrundslitteratur: LV= Litteraturens veje
Se forudgående læsning af saga og tekster fra middelalderen under intro.
Præ-barokken 1600. Leonora Christine. Af Heltinders pryd.(Spurvesol 1)
Barokken. 1600. Kingos hyldestdigt til Griffenfeldt og billede af Griffenfeldt samt vanitasbilleder. LV s. 99-101.
Oplysningstiden: 1700. I. Kants diktum. Holberg: Om lærdom og universitetsundervisning.(Kgb-net) Billeder af Peder Als: Frederik V hyldes af Videnskab og Kunst. Ca. 1750. Billede af fire grønlændere. Den dydige jomfru Maria. Mathias Blumenthals maleri fra 1753. Romantikken. 1800. LV s. 137-142. H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. LV s. 142-150. Samt billeder fra bogen.
Det moderne gennembrud. 1870-1890. LV s. 194-200. M. A. Nexø: Lønningsdag. Brendekilde: Udslidt
Det moderne – futurismen. 1900-1940’erne Marinettis manifest. 1909. Emil Bønnelycke: Gaden. 1917
Det moderne: Nordal Grieg: Til ungdommen.1935.Munch: Skriget.
Det post- post-moderne LV: s. 456-463. Ursula Andkjær Olsen: Fra Ægteskabet mellem vejen og udvejen, 2006: Gennem revl og krat (s. 7-11) og fra Atlas, 2004: Mennesket skal herske.. s. 98-99.
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde