Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere | Martha Haahr |
Hold | 2005 da/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-23 |
Indhold |
Analyseteori - Litteraturens Veje(LV): -Analyse-fortolkning-perspektive- vering, s. 480 - genrer 497 og om novellen s. 511 - fortælleteknik, s. 490-493 - komposition s. 502-503 - lyrik s. 506 - billedsprog s. 483-484 - rim 517. Personkarakteristik. Tekst til den skriftlige fortolkningsopg.: J. Fabricius: En brun, en blå, en gul, en rød. Endvidere: Cecil Bødker: Vædderen, Line Knutzon: Måvens og Peder i mediernes søgelys, J. A. Schade: Marche Militaire (kopi). Mads Brebøe: Japan (kortprosa). Periode:Middelalderen.Tekster:I Spurvesol 1: Mandevilles rejse (s. 120-121). De gamle danske dyrerim (s.122-123). Baggrundslitt. S. 107-114. Torbens datter (s.132-133). Nøkkens svig (s. 134-136) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium lavet af lærere på skolen |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Delelement i AP-forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-1: Materiale: 1) Power Point om kropskulturens udvikling 2) Skønhedsdiktaturet. Berlingske Tidende 12. juni 2005, 2 Sektion, MAGASIN side 4. Af Olav Hergel. 3) Af: Lille spejl på væggen der... (1983) Af Bjarne Reuter. 4) Plastic. Uddrag fra romanen Plastic. (1995). Af Mette Thomsen. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Øvelse i de faglige mål samt i sprogrigtighed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AST-3: Religion: Myterne: Første Mosebog kapitel 1,vers 1-31, Skabelses-beretningen og 1. Mosebog 19,1-27, Lots hustru (kristendom). Filosofi: Heraklit (panta rei, alting flyder) og I. Kant (bl.a. anskuelsesformerne rum og tid). Baggrundslitteratur: Tidens tale. Af M. M. Olesen og H. H. Møller. Uddrag s. 17-21 De store fortællinger om tiden. Tidsbegrebet, s. 38-43: Tiden i sproget. Tidsmetaforer, dagligsprogets udtryk. Skønlitteratur: Benny Andersen: På høje tid. 1964. S. Dagerman: At slå et barn ihjel. Pia Juul: Jeg vender mig om, 1999. Sagprosa: Kim Skotte: Tid er penge, 1998. Fra Politiken. Peter Hesseldahl. Realtime, 1998. www.tekno.dk/tid/artikler |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
De faglige og metodiske mål er
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nr.1. Fælles værklæsning: Egil Skallagrimssons saga. Nr.2. Individuelt læste værker i klassen: Sjón (Sigurjón B. Sigurdsson): Skygge-Baldur. 2005 Haruki Murakami: En vild fårejagt. Arne Dahl: Misterioso. 2002 Morten Ramsland: Hundehoved. 2005. Charlotte Weitze: Brevbæreren. 2003. Lawrence Norfolk: Pavens næsehorn. 1996. Nr. 3. Fælles værklæsning: Jan Sonnergaard: Radiator.1997. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Anvendt baggrundslitteratur: LV= Litteraturens veje Se forudgående læsning af saga og tekster fra middelalderen under intro. Præ-barokken 1600. Leonora Christine. Af Heltinders pryd.(Spurvesol 1) Barokken. 1600. Kingos hyldestdigt til Griffenfeldt og billede af Griffenfeldt samt vanitasbilleder. LV s. 99-101. Oplysningstiden: 1700. I. Kants diktum. Holberg: Om lærdom og universitetsundervisning.(Kgb-net) Billeder af Peder Als: Frederik V hyldes af Videnskab og Kunst. Ca. 1750. Billede af fire grønlændere. Den dydige jomfru Maria. Mathias Blumenthals maleri fra 1753. Romantikken. 1800. LV s. 137-142. H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. LV s. 142-150. Samt billeder fra bogen. Det moderne gennembrud. 1870-1890. LV s. 194-200. M. A. Nexø: Lønningsdag. Brendekilde: Udslidt Det moderne – futurismen. 1900-1940’erne Marinettis manifest. 1909. Emil Bønnelycke: Gaden. 1917 Det moderne: Nordal Grieg: Til ungdommen.1935.Munch: Skriget. Det post- post-moderne LV: s. 456-463. Ursula Andkjær Olsen: Fra Ægteskabet mellem vejen og udvejen, 2006: Gennem revl og krat (s. 7-11) og fra Atlas, 2004: Mennesket skal herske.. s. 98-99. |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|