Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Erling Bjerreskov |
Hold | 2005 hi/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Bjøl, E. (red.) Flodrigerne, s. 146. Politikens Verdenshistorie. Bind 3. 1982. (kort over Mesopotamien) Bryld & Haue. Kilder til den nye verden. 1.udg. 1997. S. 222-25. Diverse leksika. Civilisationsdefinitioner. 1s. Holm-Rasmussen, T. Ansigt til ansigt med ægypterne. 1.udg. 1993. S. 8-13. Larsen, M.T. Mesopotamien. 1.udg. 1970. Sp. 1-21. Roaf, Michael. Mesopotamien og den Nære Orient i oldtiden. 2004. S.25+27, 42-43, 58-59 + 70-71. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem dette forløb skal I
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Christensen, Allan. Demokratiets kulturer. 1.udg. 1993. S. 24-25 + 27-28. Gade, Hans-Kurt m.fl. Europas Verdenshistorie. 1.udg. 1985. S. 24-47. Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer? 1999. S. 21-27 + 87-88. VU'er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004. 1s. DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1. juni 2005. 1s. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Harding Sørensen. Danmark i vikingetiden. 1979. S. 158-62 + 180 Kühle. Danmark Historie Samfund.1.udg. 1989. S. 19-35. Scharling. Augustus Den første europæer? 1.udg. 1999. S. 86-88. (Billed- og tekstanalyse) Thiedecke. De danske vikinger.1.udg. 2003. S. 22-29, 117-19, 122n-25 + 195-200. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985. S. 61-71 + 78-83. Carstensen & Olsen. Middelalderliv.1.udg. 1987. S. 7-13. Hansen, Lars P.V. Korstogene. 1.udg. 2004. S. 139-41 + 144. Nielsen, H.S. Korstog og jihad.1.udg. 1998. S. 26,2.sp. + 43-54. Thiedecke, J. Europa i opbrud 1453-1799.1.udg. 2005. S. 28-41. ---------
Bejder & Holt. Fra Huguenotter til afghanere. Indvandringens historie i Danmark. 1.udg. 2003. S. 128-31 + 189. Bender & Gade. Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918 belyst ved kilder. 1.udg. 1986. S. 48-51. Eriksen & Sørheim. Kulturforskelle. Kulturmøder i praksis. 2001. S. 37-38, 52-54 +(145-52). Føge & Hegner. Primus 1. 1.udg. 2005. S. 55-57. Føllesdal, Dagfinn m.fl. Politikens introduktion til moderne filosofi og videnskabsteori. 1.udg. 1995. S. 88-96. Jensen, Torben P. m.fl. Geografi. Natur-Kultur-Mennesker. 1.udg. 1995. S. 291-92. Madsen & Nielsen. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? 1.udg. 1997. S. 7-11 + 32-51. Skal Danmark tage imod irakere på flugt fra krigen? Information, 08.02.07. (2s)
|
Omfang | 26 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eriksen, T. B. Tidens historie. 1999. S, 167-72. Fernie, J.D. Finding out the Longitude. I American Scientist. Sept.-okt. 2002. (4s) Fernie, J.D. The Harrison-Maskelyne Affair. I American Scientist. Sept.-okt. 2003. (3s) Frederiksen, P m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. 1.udg. 2000. S. 222-227. Frese, J. Den atlantiske slavehandel og England. 1981. S. 136-37, 140-43 + 147-51. Gade, H.-K. m.fl. Europas vej. 1.udg. 1994. S. 162-99. Jørgensen, P.C.Willemoes. De store opdagelser. 1974. S. 30-36. Madsen, F.K. & Nielsen, H.S. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? 1.udg. 1997. S. 71-74. Ohrt, T. De store opdagelser. 1.udg. 2001. S. 17-19, 37-45, 53-57 + 59-64. Politikens verdenshistorie. Bind 10. 1983. S. 160-73 + 177-85. Politikens verdenshistorie. Bind 11. 1982. S. 154-59. Politikens verdenshistorie. Bind 13. 1983. S. 19-23, 26-28 + 71-83. Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 1. 1970. S. 282-94. Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 2. 1970. S. 119-35. Sobel, D. Manden der målte længdegraden. 1.udg. 1997. S. 9-22,89-92, 94-96, 98-99, 101-105, 109-13, 116-21, 127-40, 143-48, 153-58 + 162-65. |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Emkjær, Stefan (red.) m.fl. Verdenshistorisk oversigt. 1.udg. 2006. S. 42-45, 51-52, 56-57 + 80-83. Himmelstrup & Møller. Danske forfatningslove 1665-1953. 1970. (3s) Jacobsen & Løkke. Familieliv i Danmark 1600 til 1980’erne. 1986. S. 163-70 + sp. s. 219. Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 10, 84 + 170. Larsen & Smitt. Danmarkshistorisk oversigt. 1.udg. 2005. S. 16-23, 41-48, 58-70(-bokse) + 106-16. Lomholt-Thomsen. Kilder til Danmarks historie efter 1660. Bind I. 7.udg. 1970. S. 18. Ørberg. Fra jernbyrd til retsplejelov. 1962. S. 21-22. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med dette forløb er
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bender & Gade. Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918.1.udg. 1986. S. 43-48 + 51-53. Boss, Walter m.fl. Nationalisme, krig og demokrati.1.udg. 1999. S. 42-51, 117-18 + 119-20. Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945.1.udg. 2001. S. 29-34, 38-40 + 53-57. Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985. S. 99-104 + 109-53. Høffding. Den franske revolution, bind1. 1982. S. 36-39. Høffding. Den franske revolution, bind2. 1982. S. 59-61. Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 85-88. Lütken. Det engelske imperium 1815-1914.1.udg. 1997. S. 14-15, 17-19 + 20-26. |
Omfang | 19.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Materialet er udvalgt ud fra to kriterier. Dels skal det give en mere overordnet fremstilling af udviklingen især i Europa fra slutningen af 1700-tallet til 1. Verdenskrig, dels giver det i form af punktnedslag et mere konkret indblik i enkelte begivenheder og temaer. Materialet består især af tekster samt tabeller og kort.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bencke & Schmidt. Samfundskundskab til Danmarkshistorien. 2.udg. 1991. S. 26. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gade, H. K. m.fl. Europas Vej, 1.udg. 1994. S. 118 + 125-40. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bryld, C-J. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. 1.udg. 2006. S. 352-59. Hjort, Katrin m.fl.(red.) Interkulturel kommunikation - spændingsfeltet mellem det globale og det lokale. 1. udg. 1993. S. 206-209, 224-28 + 230-31. Klos, Michael m.fl. Europæernes verden i det 20. århundrede. 1.udg. 1999. S. 23-36, 45-54, 74-111, 113n-24m + 124n-27m. Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer. 1.udg. 1999. S. 74 + 77-84. True, Vibeke. 1789-1989. Et signalement af det moderne Europa. 1.udg. 1998. S. (24n)26-31. Veinmann,Ingrid. Can ’Europe’ and ’European Identity’ provide an alternative to nationalism in post-communistic Eastern Europe? I Tidsskriftet Slovo. Vol. 14, 2002. S. 35-53. ELEVOPLÆG |
Omfang | 19.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med dette forløb er,
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bryld, C-J. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. 1.udg. 2006. S. 311-24, 325-30, 331-36ø. Bender. Palæstina problemet. Krig Krise Fredsproces. 3.udg. 1999. S. 109-13, 154-60, 188-89 + 191-93. Kronologi: Mellemøsten. (3s). Libanon: På vej mod borgerkrig. Jyllands-Posten. 10.04.2007. 2s. Olie bruges igen til politisk pression. Politiken 16.08.2007. 1s Olieressourcer. Energy Watch Group oktober 2007. 4s Hvad er Israel-Palæstina-konflikten – et kort overblik? 4s Leksikon.org. Sunni og shia. 1s. Mellemøsten: Våbenhvile giver lavere oliepris. Vejle Amts Folkeblad. 31.08.2006. 1s Nyhedsanalyse: Olieprisen er først lige begyndt at stige. Politiken. 04.01.2008. 1s Thulstrup. Om Irak-krigen og dens følger. Uddrag af artikel i Tal & Tendenser, 10. april 2003. 1s |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Når dette forløb er afsluttet, skal I
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Aktivitetsplaner for alle forløb i historie og AT. Overblik. Verdenshistorie i korte træk) samt Kühle, s. 10, 84 + 170. |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med dette forløb er at give eleverne mulighed for at samle alle de emner, der er arbejdet med i det 3-årige forløb og sætte dem i en kronologisk sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|