Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Klaus Foldager |
Hold | 2005 hi/y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Harry Haue, Jørgen Olsen Jørn Aarup- Kristensen: Det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1993 side s. 7-15 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at opnå kendskab til det danske landbrug o. 1850
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans kurt Gade m.fl.: Europas vej - s. 9-36 Peter Frederiksen m.fl.: Verdenshistorien indtil 1750 - s. 61-63 og s. 91-96 Cherles Freeman: Romernes verden (i kopi) Kopi om de fire årstider i romersk landbrug |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At opnå kendskab til den græske og romerske oldtid og få indsigt i den europæiske kulturs fundament.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans-Kurt Gade m.fl.: ”Europas vej”, Munksgaard 1997 s.66-104 Lene Jeppesen og Peter Seeberg: ”Mellem øst og vest”, Munksgaard 1998 s. 12-20 Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til hist. indtil 1750", Systime 2000 s.138-141 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Skabt til at skabe" Aschehoug s. 7-45 "Krudt og kugler |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forløbet mellem historie og kemi(naturvidenskab)ønskes at der opnås en forståelse for renæssancen (forløbet mellem 1300 og 1600)som den periode i hvilken den moderne verden skabes og herunder skabelsen af den klassiske naturopfattelse. Ligeledes skal ønskes at der opnås en forståelse for hvordan naturvidenskaben har indvirket på renæssancesamfundet-(illustreret med krudtets opfindelse og udvikling i renæssancen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Bonne Larsen & Thorkild Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2005 s. 41-49,54-63,91-97. Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1997 s. 73-74 Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn, Systime 2005 s. 103-109,127-134 Harry Haue m.fl.: Det moderne Danmark, Munksgaard 1995 s. 49-53,57-61 Vibeke True: 1789-1989 et signalement af det moderne Europa, Munksgaard 1998, s. 10-13 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-188, 194-199 Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 54-63 |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Europas vej s. 200-223,232-236 Frederiksen - Grundbog til historie s.241-243 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med forløbet er at opnå viden om
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001 (VH 1750)s.9-28, 31-36,38-44,53-59 Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998 (kopi)s. 7-31, 46-74 |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
”De store revolutioner” læses som optakt til emnet ”det moderne Europa”. Under emnet ”det moderne Europa” vil vi arbejde med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, og som kan sammenfattes i begrebet modernitet, forstået dels som de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels som menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idræt: Labans bevægeseslære (note) Musik: |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Geert A. Nielsen & Flemming Olsen: I globaliseringens lys – en anden verdenshistorie. Systime 2004 |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet med forløbet er at bearbejde nyere og moderne historie med fokus på globaliseringsprocesserne. Verdenshistoriens lange linjer fra o. 1914 til i dag gennemgås med fokus på hovedtrækkene i den økonomiske, teknologiske og kulturelle udvikling. Endvidere er formålet med forløbet at synliggøre verden som et globalt system med modsætninger og sammenhænge samt at kunne forstå de forskelligartede følger globaliseringen får i forskellige samfund. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Hemmersam: ”Verden i konflikt og forandring” s.200-212 J. Bender: ”Palæstinaproblemet” (Bender)s.57-73, 86-93, 148, 158-164, 182-186, 190-193, 201-202 film: ”Muren” af Jørgen Flindt Pedersen og Erik Skibsted TV udsendelse: Horisont DR1 13.maj 2002 – 55 min |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndføring i Israel/Palæstina – problemet for at fremme forståelsen af problemets kompleksitet – stormagtspolitik, religion, olie osv. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien , Systime2006 (GD)s.153-163, 168-169, 183-185, 200-201, 185-196, 204-207, 217-228,231-238, 245-254 Carl- Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv , Systime 2006 (kopi – V1914)s.110-114 Torben Peter Andersen: Historiens kernestof , Columbus 2006 (kopi-HK)s. 126-128, 146-149, 234-240, 209-221 Haue, Olsen, Aarup-Kristensen: Det moderne Danmark , Munksgaard 1995 (kopi-DmD)s. 39-40, 116-124, Kårsted og Samuelsen: Kilder til Danmarks politiske historie 1920-39 (kopi- KDph)s. ??? Film: Matador |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opnå viden om og indsigt i de nedenfor nævnte centrale begivenheder og udviklingslinje samt at kunne sætte udviklingen ind i en europæisk og verdenshistorisk sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl Johan Bryld og Harry Haue: Den Nye Verden 1945-2000 s. 78-84 Noter: nr.142, September 1999: "Vietnamfilm" s. 35-41 Peter Frederiksen: Vietnam fra drage til tiger, Systime 1997 s. 91-93,97-99,84-89 Film: Platoon, First Blood (uddrag fra), Full Metal Jacket, Dear Hunter (uddrag fra). |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne betragte og vurdere film (specielt Vietnamfilmene)som led i et forestillet fællesskabs bearbejdning af fortiden, her er blikket ikke alene rettet mod fortiden, men også mod nutiden, hvori bearbejdelsen finder sted.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Torben Gilkær: Afrikas historie efter 1890 - med kilder om Kenya, Systime 2007 s. 7-16,24,41-49,55-56,65-75,76-90,99-104,110-114,170-178,188-198 Informationen d. 25 januar 2008 1 sektion s. 3:Ulandsbistand skal tage chancer, Internet informationer om valget 27 dec. 2007 i Kenya |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med emnet synkront, og herunder arbejde med begrebet historiebevidsthed i forhold til emnet. Endvidere arbejde med forskellige forklaringsmetoder: årsagsforklaring, motivforklaring, funktionel forklaring overfor emnet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|