» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2005 hi/z (3z hi)

Historie, 2005 hi/z (3z hi)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Jesper Ørum
Hold 2005 hi/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-12

Antikkens Grækenland og styreformer

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. side 43-51, 59-63.
Vu’er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004.
DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1.juni 2005.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

I forløbet skal eleverne arbejde med at opøve deres perspektiveringsevne. Efter endt læsning af forløbets materiale skulle eleverne gerne kunne drage paralleller til dagens demokrati i Danmark samt påpege forskelle.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Middelalder og kulturmøder

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-127, 132-144, 146-149, 156-157
Mikkelsen, Morten: I krig om troen. Kristeligt Dagblad 08.11.04
Mikkelsen, Morten: Den hellige krig. Kristeligt Dagblad 01.11.04
Olsen, Olaf: Da Danmark blev til - en foredragsrække.
DR Mulitmedie P1, 1999
Derfor gik vi i krig i Irak. Kristeligt Dagblad, 20.03.04
Chadi Freigeh: Bush’s massakrer i Irak. Tale fra Hizb-ut-tahrir, 16.04.04
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet for forløbet er at give eleverne et grundigt indblik i middelalderen som periode. Med fokus på kulturmødet mellem islam og kristendom diskuteres korstogenes betydning for samtiden og eftertiden herunder hvordan begrebet 'korstog' bruges i medierne i dag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Opdagelserne i renæssancen

Indhold

Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.159-173 + s.180-193
Helge Gramrath: Christian IV-tidens Danmark. Gyldendal, 1988. s.7-12
I Slavernes Fodspor 1. afsnit (DR 2005)
Erobring af paradis 1492 (Film uddrag)

Ebbe Kühle. Danmark, historie, Samfund.  Gyldendal, 1996. Side 50-62.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i dels renæssancens betydning for udviklingen indenfor bla. videnskab og kunst, dels at give dem en forståelse for de kulturelle forskelle, der eksisterede mellem Europas befolkning og de indfødte i Amerika.
Samtidig skal forløbet videreudvikle elevernes kompetencer i at forholde sig kritisk til historiske kilder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk/Historie kronologiforløb

Indhold Kühle, Ebbe: Danmark – Historie og samfund. Gyldendal, 1989 s.19-23, 41-50, 50-58, 58-62, 66-70, 85-88, 99-102, 128-134, 106-107, 109, 113-117, 116-122, 155-159, 202-206
Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2001 s.228-229
Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.49-50, 93-95
Madsen, Flemming Kiilsgaard (red.): Europæernes verden i det 20. århundrede.Gyldendal Uddannelse, 1999 s.265-273
Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 1997 s.217-221
Uddrag af Kongeloven af 1665 og Junigrundloven
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Målet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ekspressionisme

Indhold K.B: Jensen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005 s.127-134
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.117-127, 141-146, 151-154
Carl Fischer: Rendezvous med døden (dokumentarfilm)
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet er med udgangspunkt i en historisk analyse af værdisammenbruddet omkring 1. verdenskrig at undersøge hvad kunstretningen ekspressionisme står for inden for billedkunst og musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Oplysningstid og revolutioner.

Indhold

Knud Helles. "Store linier i verdenshistorien". Gyldendal, 2002. Side 111-112.
Sven Skovmand. Politikens Verdenshistorie". Politikens Forlag, 2003. Side 234-237.
"De Forenede Staters Historie".De Forenende Staters Informationstjeneste. København, 1971. Kapitel 2.
Johannes Nielsen. "Den amerikanske revolution". Gyldendal, 1975. Side 90-93.
Peter Frederiksen et.al."Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945". Side 19-26, 41-43, 49-50.
Film. "The Patriot". Instruktion: Mel Gibson, 2000.
Artikel. "Historien på film: Kontroversiel patriot. Politiken, 2. august 2000.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering

Progression

Målet er at eleverne skal opnå viden omkring 1700 tallets to store politiske revolutioner - den amerikanske og den franske. Påvise ligheder og forskelle samt kunne forklare disse. Sætte revolutionerne ind i en større sammenhæng - oplysningstiden.
På baggrund af det forskelligartede materiale (forskellige teksttyper og film)arbejdes der med historieformidling og eleverne arbejder hen mod en forståelse af at al historieskrivning/formidling har en funktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Industrialiseringen

Indhold

Ebbe Kühle. Danmark, historie, samfund. Gyldendal, 1996. Side 116-127.

Peter Frederiksen. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Side 9-14, samt kilde 4 s. 33.34.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Imperialisme og afkolonisering

Indhold

Peter Frederiksen et.al. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime,2006. Side 74-87 og s.101-104.

Carl Johan Bryld. Verden efter 1914. Systime, 2006. Side 183-194, 311-320.

Kilder fra Johan Bender.Palæstinaproblemet. Krig, krise, fredsproces. Gyldendal,1999.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mellemkrigstid og Anden Verdenskrig

Indhold

Peter Frederiksen et al. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. side 163-177 samt kilderne 44,46,52,54.

Side 237-244 samt kilderne 69, 70, 76.

Torben Peter Andersen. Historiens kernestof. Columbus, 2006. side 146-149.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Den kolde Krig

Indhold

Torben Peter Andersen. Historiens kernestof. Columbus,2006. side 150-161.

Video: Danmark i den kolde krig.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Velfærdsstaten og DK politik 1945-1973

Indhold

Peter Frederiksen et. al. Grundbog til  Danmarkshistorien. Systime, 2006. Side 217-230. Kilde 47 + 48, side 236-238 og kilde 51 side 242-243.

Carl Johan Bryld. Verden efter 1914. Systime, 2006. Side 234-242.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nationalstaten og historieskrivningens funktion

Indhold

Søren Mørch. Den sidste Danmarkshistorie. 57 fortællinger af fædrelandets historie. København, 1996. Side  542-549. 

  Claus Bryld. Onkel Søren tegner og fortæller. Rubicon, april 2000. Side 95-98.  

A.D. Jørgensen. 40 Fortællinger af Fædrelandets Historie. 2. udgave. Viborg 1997.Side 366-375. 

  Fr. Paludan-Müller. Brat af slaget rammet. 1864. (sang)  

Kristian Erslev. Niels Kjeldsen 28. Februar 1864. En kritisk udersøgelse. I: Historisk Tidsskrift. Bind 4. København 1902-04. Side 145- 152  

Sebastian Olden-Jørgensen. Til kilderne! Intoduktion til historisk kildekritik. Side 10, 46, 49-50, 77-79.  

Rasmus Dahlberg. Arven fra Konstantinopel. Rubicon, marts 2001.Side 13-21.

Diverse billeder fundet på nettet til afspejling af dansk identitet i 1800 tallet.

Gyldendals studiehåndbog, 2005, side 57-58.

Eget materiale.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europæisk integration og menneskerettigheder

Indhold

It-baseret undervisning - der er indhentet materiale fra EU´s oplysning til borgerne i EU, samt andet aktuelt material . Der foreligger skriftlige fremstillinger fra de forskellige grupper til alle de gennemgåede dele.

Gregers Friisbergs bog : Dansk politik og økonomi, 4. udg, 2 opl. columbus 1999, blev stillet til rådighed.

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Latinamerika

Indhold

Carl-Johan Bryld og Harry Haue. Den nye verden 1945-2000. Systime, 2002. side 315-330.

Frederico Mayor Zaragoza. Cuba sælger ikke sin revolution. Fra http://geltzer.dk/cuba/zaragoza.php  (Interview med Castro).

Ricardo Alarcon de Quesada. Det cubanske mirakel og dets fremtid. Fra: http://geltzer.dk/cuba/mirakel.php

Video: Castros Cuba

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Globalisering og Danmarks internationale placering

Indhold

Geert A. Nielsen og Flemming Olsen. I globaliseringens lys - en anden verdenshistorie. Systime, 2004. Side 239-258.

Peter Frederiksen et. al. Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, 2006. side 267-277. Kilde 56, side 278-279.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kronologiforløb

Indhold

Allerede gennemgåede noter og der er blevet tilføjet forskelligt til de allerede eksisterende noter. Noterne er opdateret og ajourførte - klar til eksamen.....

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Eksamensforberedelse

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde