Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Jesper Ørum |
Hold | 2005 hi/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-12 |
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. side 43-51, 59-63. Vu’er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004. DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1.juni 2005. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI forløbet skal eleverne arbejde med at opøve deres perspektiveringsevne. Efter endt læsning af forløbets materiale skulle eleverne gerne kunne drage paralleller til dagens demokrati i Danmark samt påpege forskelle. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-127, 132-144, 146-149, 156-157 Mikkelsen, Morten: I krig om troen. Kristeligt Dagblad 08.11.04 Mikkelsen, Morten: Den hellige krig. Kristeligt Dagblad 01.11.04 Olsen, Olaf: Da Danmark blev til - en foredragsrække. DR Mulitmedie P1, 1999 Derfor gik vi i krig i Irak. Kristeligt Dagblad, 20.03.04 Chadi Freigeh: Bush’s massakrer i Irak. Tale fra Hizb-ut-tahrir, 16.04.04 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet for forløbet er at give eleverne et grundigt indblik i middelalderen som periode. Med fokus på kulturmødet mellem islam og kristendom diskuteres korstogenes betydning for samtiden og eftertiden herunder hvordan begrebet 'korstog' bruges i medierne i dag. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.159-173 + s.180-193 Ebbe Kühle. Danmark, historie, Samfund. Gyldendal, 1996. Side 50-62. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i dels renæssancens betydning for udviklingen indenfor bla. videnskab og kunst, dels at give dem en forståelse for de kulturelle forskelle, der eksisterede mellem Europas befolkning og de indfødte i Amerika.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle, Ebbe: Danmark – Historie og samfund. Gyldendal, 1989 s.19-23, 41-50, 50-58, 58-62, 66-70, 85-88, 99-102, 128-134, 106-107, 109, 113-117, 116-122, 155-159, 202-206 Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2001 s.228-229 Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.49-50, 93-95 Madsen, Flemming Kiilsgaard (red.): Europæernes verden i det 20. århundrede.Gyldendal Uddannelse, 1999 s.265-273 Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 1997 s.217-221 Uddrag af Kongeloven af 1665 og Junigrundloven |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
K.B: Jensen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005 s.127-134 Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.117-127, 141-146, 151-154 Carl Fischer: Rendezvous med døden (dokumentarfilm) |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er med udgangspunkt i en historisk analyse af værdisammenbruddet omkring 1. verdenskrig at undersøge hvad kunstretningen ekspressionisme står for inden for billedkunst og musik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Helles. "Store linier i verdenshistorien". Gyldendal, 2002. Side 111-112. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at eleverne skal opnå viden omkring 1700 tallets to store politiske revolutioner - den amerikanske og den franske. Påvise ligheder og forskelle samt kunne forklare disse. Sætte revolutionerne ind i en større sammenhæng - oplysningstiden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ebbe Kühle. Danmark, historie, samfund. Gyldendal, 1996. Side 116-127. Peter Frederiksen. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Side 9-14, samt kilde 4 s. 33.34. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen et.al. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. Systime,2006. Side 74-87 og s.101-104. Carl Johan Bryld. Verden efter 1914. Systime, 2006. Side 183-194, 311-320. Kilder fra Johan Bender.Palæstinaproblemet. Krig, krise, fredsproces. Gyldendal,1999. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen et al. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945. side 163-177 samt kilderne 44,46,52,54. Side 237-244 samt kilderne 69, 70, 76. Torben Peter Andersen. Historiens kernestof. Columbus, 2006. side 146-149. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Torben Peter Andersen. Historiens kernestof. Columbus,2006. side 150-161. Video: Danmark i den kolde krig. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen et. al. Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, 2006. Side 217-230. Kilde 47 + 48, side 236-238 og kilde 51 side 242-243. Carl Johan Bryld. Verden efter 1914. Systime, 2006. Side 234-242. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Søren Mørch. Den sidste Danmarkshistorie. 57 fortællinger af fædrelandets historie. København, 1996. Side 542-549. Claus Bryld. Onkel Søren tegner og fortæller. Rubicon, april 2000. Side 95-98. A.D. Jørgensen. 40 Fortællinger af Fædrelandets Historie. 2. udgave. Viborg 1997.Side 366-375. Fr. Paludan-Müller. Brat af slaget rammet. 1864. (sang) Kristian Erslev. Niels Kjeldsen 28. Februar 1864. En kritisk udersøgelse. I: Historisk Tidsskrift. Bind 4. København 1902-04. Side 145- 152 Sebastian Olden-Jørgensen. Til kilderne! Intoduktion til historisk kildekritik. Side 10, 46, 49-50, 77-79. Rasmus Dahlberg. Arven fra Konstantinopel. Rubicon, marts 2001.Side 13-21. Diverse billeder fundet på nettet til afspejling af dansk identitet i 1800 tallet. Gyldendals studiehåndbog, 2005, side 57-58. Eget materiale. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
It-baseret undervisning - der er indhentet materiale fra EU´s oplysning til borgerne i EU, samt andet aktuelt material . Der foreligger skriftlige fremstillinger fra de forskellige grupper til alle de gennemgåede dele. Gregers Friisbergs bog : Dansk politik og økonomi, 4. udg, 2 opl. columbus 1999, blev stillet til rådighed. |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl-Johan Bryld og Harry Haue. Den nye verden 1945-2000. Systime, 2002. side 315-330. Frederico Mayor Zaragoza. Cuba sælger ikke sin revolution. Fra http://geltzer.dk/cuba/zaragoza.php (Interview med Castro). Ricardo Alarcon de Quesada. Det cubanske mirakel og dets fremtid. Fra: http://geltzer.dk/cuba/mirakel.php Video: Castros Cuba |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Geert A. Nielsen og Flemming Olsen. I globaliseringens lys - en anden verdenshistorie. Systime, 2004. Side 239-258. Peter Frederiksen et. al. Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, 2006. side 267-277. Kilde 56, side 278-279. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Allerede gennemgåede noter og der er blevet tilføjet forskelligt til de allerede eksisterende noter. Noterne er opdateret og ajourførte - klar til eksamen..... |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|