Termin | 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Bjarne Kusk |
Hold | 2007-01-01 hi/a (3a hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-17 |
Indhold |
P. Frederiksen: "Det tredie rige" tekst 28, 30, 31. Uddrag af bekendtgørelsen. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt give eleverne et første kendskab til hvad historiefaget bl.a. er. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Larsen & Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt" s.20-25, 67-75 P. Frederiksen m.f.: "Grundbog til hitorie 1" s.154-156 "Facts om Den sorte død (BK-papir) O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.55-64 Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" s.156-158, 170-171, 215-218 + div. illustrationer. H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.34-40 O. SØndberg: "Europas histrie" s.133-137 P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138 Uddrag af TV-serien (BBC) "Den kolde krg" Foredrag v. BK om forløbet af Den kolde krig |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe to fag tilstræber at eleverne får en sammenhængende gennemgang og forståelse af de valgte perioder og fagenes samspil. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53 J. Carey (red.): "Øjenvidner til historien" s.320-322 Div. supplerende materialer, billeder etc. BK-papirer omkring hensigtsmæssig notatteknik. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
En forløb hvor eleverne gradvist introduceres til forskellige discipliner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161 Bender & Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115 "Mere end et pistolskud", avisartikel fra Politiken d.28.6.2004 Uddrag fra "Upstairs, downstairs" - afsnittet "The Sudden Storm" Billeder, internetsøgning omkring 1.vk m.m. |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Et emne hvor vægten ligger på det fortsatte arbejde med kildearbejde og formulering af relevante problemstillinger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67 Time Life video om Det antikke Grænkenland |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fokus på diskussion af og fortolkning af kildemateriale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen: "Grundbog i historie indtil 1750" s.75-87 K. Helles: "Romerriget" s.46-50 Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23) Detailstudie af Prima Porta statuen Uddrag af Ridley Scotts film "Gladiator" (2000) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Undersøge og diskutere Roms udvikling på det politiske, militære og økonomiske plan.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.19-28 A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133 Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104 J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32 Kort over vikingernes ekspansion Div. billeder fra vikingetiden |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på kildekritisk gennemgang af kildematerialet. Eleverne trænes i at tænke i problemstillinger og relatere materiale og emne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.159-162, 176-179, 194-195 Billedanalyse: Raphael: "Skolen i Atrhen" P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-1945" s.277-287 Div. materiale om Holland under besættelsen, ialt 5 sider Div. klip fra You tube om nazismen og bombardementet af Rotterdam i 1940 Uddrag fra dr.dk/nyheder om Hollands "Muhammed krise" "Anne Frank" - instrueret af Robert Dornhelm (2001) Studietur til Rotterdam m. besøg i Amsterdam, Den Haag, Atlanterhavsvolden v. Hook of Holland
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne får kendskab til Hollands storhedstid og hårde medfart under 2.verdenskrig.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|