» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/a (3a hi)

Historie, 2007-01-01 hi/a (3a hi)

Termin 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-01-01 hi/a (3a hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-17

Introduktion

Indhold P. Frederiksen: "Det tredie rige" tekst 28, 30, 31.
Uddrag af bekendtgørelsen.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At give eleverne et første kendskab til hvad historiefaget bl.a. er.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Dansk-Historie oversigtsforløb.

Indhold Larsen & Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt" s.20-25, 67-75
P. Frederiksen m.f.: "Grundbog til hitorie 1" s.154-156
"Facts om Den sorte død (BK-papir)
O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.55-64
Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" s.156-158, 170-171, 215-218 + div. illustrationer.
H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.34-40
O. SØndberg: "Europas histrie" s.133-137
P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138
Uddrag af TV-serien (BBC) "Den kolde krg"
Foredrag v. BK om forløbet af Den kolde krig
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse

Progression

De to fag tilstræber at eleverne får en sammenhængende gennemgang og forståelse af de valgte perioder og fagenes samspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

De store revolutioner 1750-1850. Notatteknik.

Indhold P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53
J. Carey (red.): "Øjenvidner til historien" s.320-322
Div. supplerende materialer, billeder etc.
BK-papirer omkring hensigtsmæssig notatteknik.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder

Progression

En forløb hvor eleverne gradvist introduceres til forskellige discipliner.
Eleverne stifter nøjere bekendtskab med centrale begivenheder i en central periode af verdenshistorien.
Eleverne får grundig vejledning og "fif og fiduser" omkring det at tage noter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europa 1850-1920

Indhold

P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161

Bender & Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115

"Mere end et pistolskud", avisartikel fra Politiken d.28.6.2004

Uddrag fra "Upstairs, downstairs" - afsnittet "The Sudden Storm"

Billeder, internetsøgning omkring 1.vk m.m.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Et emne hvor vægten ligger på det fortsatte arbejde med kildearbejde og formulering af relevante problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det antikke Grækenland. Det græske demokrati.

Indhold

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67

Time Life video om Det antikke Grænkenland

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Fokus på diskussion af og fortolkning af kildemateriale.
Fokus på formulering problemstillinger til emnet/materialet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Romerriget - udvikling og magtstrukturer.

Indhold

P. Frederiksen: "Grundbog i historie indtil 1750" s.75-87

K. Helles: "Romerriget" s.46-50

Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23)

Detailstudie af Prima Porta statuen

Uddrag af Ridley Scotts film "Gladiator" (2000)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

Progression

Undersøge og diskutere Roms udvikling på det politiske, militære og økonomiske plan.
Formulere problemstillinger til emne og materiale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vikingetid

Indhold

O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.19-28

A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133

Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104

J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32

Kort over vikingernes ekspansion

Div. billeder fra vikingetiden

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fokus på kildekritisk gennemgang af kildematerialet. Eleverne trænes i at tænke i problemstillinger og relatere materiale og emne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Holland - studierejse og forberedelse hertil

Indhold

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.159-162, 176-179, 194-195

Billedanalyse: Raphael: "Skolen i Atrhen"

P. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-1945" s.277-287

Div. materiale om Holland under besættelsen, ialt 5 sider

Div. klip fra You tube om nazismen og bombardementet af Rotterdam i 1940

Uddrag fra dr.dk/nyheder om Hollands "Muhammed krise"

"Anne Frank" - instrueret af Robert Dornhelm (2001)

Studietur til Rotterdam m. besøg i Amsterdam, Den Haag, Atlanterhavsvolden v. Hook of Holland

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

Progression

Eleverne får kendskab til Hollands storhedstid og hårde medfart under 2.verdenskrig.
Eleverne besøger udvalgte lokaliteter, der knytter sig til de gennemarbejde temaer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer