» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/a 1.g

Historie, 2007-01-01 hi/a 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-01-01 hi/a (3a hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Introduktion

Indhold P. Frederiksen: "Det tredie rige" tekst 28, 30, 31.
Uddrag af bekendtgørelsen.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At give eleverne et første kendskab til hvad historiefaget bl.a. er.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Dansk-Historie oversigtsforløb.

Indhold Larsen & Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt" s.20-25, 67-75
P. Frederiksen m.f.: "Grundbog til hitorie 1" s.154-156
"Facts om Den sorte død (BK-papir)
O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.55-64
Anne Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" s.156-158, 170-171, 215-218 + div. illustrationer.
H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.34-40
O. SØndberg: "Europas histrie" s.133-137
P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138
Uddrag af TV-serien (BBC) "Den kolde krg"
Foredrag v. BK om forløbet af Den kolde krig
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse

Progression

De to fag tilstræber at eleverne får en sammenhængende gennemgang og forståelse af de valgte perioder og fagenes samspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

De store revolutioner 1750-1850. Notatteknik.

Indhold P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53
J. Carey (red.): "Øjenvidner til historien" s.320-322
Div. supplerende materialer, billeder etc.
BK-papirer omkring hensigtsmæssig notatteknik.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder

Progression

En forløb hvor eleverne gradvist introduceres til forskellige discipliner.
Eleverne stifter nøjere bekendtskab med centrale begivenheder i en central periode af verdenshistorien.
Eleverne får grundig vejledning og "fif og fiduser" omkring det at tage noter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde