» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/d 1.g

Historie, 2007-01-01 hi/d 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Sune Christian Weile
Hold 2007-01-01 hi/d (3d hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, Systime 2005 s.10-26
KSP58 (film)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Kronologiforløb

Indhold Henrik Bonne Larsen og Thorkill Smitt: Danmarkshistorisk oversigt s.8.12; 43-47; 56-60; 67-74; 102-109
Billeder: EF afstmemningsplakater; Frihedsstøtten i Kbh.; Trelleborge
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Målet er at give eleverne et kort overblik over Danmarkshistorien med udblik til Europa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Oldtidens Ægypten

Indhold Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.15-23 Kilde: 1-4. Side 19-21 gennemgået som elevoplæg.
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.20-21 gennemgået som elevoplæg.

Projektarbejde:
Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Kilde 7
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.85-90; 92-94; 106-117
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglige spørgsmål

Progression

At udvikle den kildekritiske tilgang til teksterne, kombineret med en forståelse for oldtidens kulturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Magtens tinder

Indhold Gade, Hans-Kurt: Europas verdenshistorie. Munksgaard, 1988. s. 37-76; 84-92; 109-128
Siderne: 41-44; 48-51; 72-76; 86-87; 109-111; 125-128 gennemgået som klasseoplæg.
Billederne:
Prima Porta-statuen, Verrochios condottiere, Karl V. på tronen, Elisabeth I, Frederik 5., Ludvig 14.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Teori/metode

Progression

At forstå sammenhængen mellem magtens rolle i samfundet og dens selvforståelse i arkitektur og billeder gennem tiden. Samtidig introduktion til historisk billedanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde