» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/n (3n hi)

Historie, 2007-01-01 hi/n (3n hi)

Termin Sommer 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-01-01 hi/n (3n hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-18

Introduktion til historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, Systime 2005 s.10-26
KSP58 (film)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Kronologiforløb

Indhold Danmarkshistorisk oversigt, Systime s.8-14; 18-25; 43-50; 53-59; 59-66; 67-74
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Målet er at give eleverne et overblik over Danmarkshistorien i korte træk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Oldtidens Ægypten

Indhold Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.15-23 Kilde: 1-4. Side 19-21 gennemgået som elevoplæg.
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.20-21 gennemgået som elevoplæg.

Projektarbejde:
Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Kilde 7
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.85-90; 92-94; 106-117
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglige spørgsmål

Progression

At udvikle den kildekritiske tilgang til teksterne, kombineret med en forståelse for oldtidens kulturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 s.28-33; 56-62
Indsigt og udsyn. Systime, 2006. s.58-60; 69-71
Derudover følgende tekster til gruppeopgaver:
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 Tekst 33, 34, 35, 43, 44, 45, 53
Darwin: af Arternes oprindelse.
P.M. Lund: Det moderne fritænkeri
Louis Pio: Til vore brødre.
Oestermann: Det forende venstre og den parlamentariske regering.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Problemformulering

Progression

At give en forståelse for de samfundsændringer der sker i forbindelse med industrialiseringen og den betydning det får for bla. den litterære udvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Magtens tinder

Indhold

Gade, Hans-Kurt: Europas verdenshistorie. Munksgaard, 1988. s. 37-71; 84-92; 109-128
Siderne: 41-44; 48-51; 86-87; 109-111; 125-128 gennemgået som klasseoplæg.
Billederne:
Prima Porta-statuen, Verrochios condottiere, Karl V. på tronen, Frederik 5., Ludvig 14.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

At forstå sammenhængen mellem magtens rolle i samfundet og dens selvforståelse i arkitektur og billeder gennem tiden. Samtidig introduktion til historisk billedanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Det antikke Grækenland og Romerriget.

Indhold

P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87

Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38

Knud Helles: "Romerriget" s.46-50

Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23)

BBC udsendelse om Pompeii

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Et emne med vægten lagt på det videre arbejde med kildemateriale og formulering af problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Danmarks oprindelse. Vikingetiden.

Indhold

O. Søndberg: "Danmarks historie" s.19-28

A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133

Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104

J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32

"Mordere under dragehoved" - artikel fra JP 27.12.1992

"Vikingepolitik" - artikel fra Weekendavisen 26.10.2007

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Særlig fokus på formulering af problemstillinger til emne og materiale.
Indblik i historikeres/forskeres fortolkninger af perioden og det tilgængelige kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europæisk middelalder. Kulturmøder.

Indhold

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.111-125, 138-141, 144-148

Hans K. Gade: "Europas Verdenshistorie" s.53

A. Olsen m.fl.: "Billeder og kilder til verdenshistorien" s.52-53

O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.32-39

Billedanalyse: "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

Progression

Fokus på billedanalyse og kildearbejde.
Desuden arbejde henimod eksamenskravene om formulering af problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Renæssancen

Indhold

Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie" s.159-173, 180-181, 188-190, 194-199

"Skolen i Athen" - maleri af Raphael fra 1511. Analyseret via et PP-show fra Institut for Psykologi ved Kbh. Universitet.

BK- papirer om Cortez og spaniernes erobring af Aztekerriget

Facts om Martin Luther - fra kristendom .dk

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Billedanalyse.
Fokus på formulering af problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Enevælden

Indhold

P.Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.215-227, 232-234

Billeder: Skildring af Danmark i enevældens tid, Chr.8's kroning

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Kildearbejde. Overblik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europa ca.1850-1920

Indhold

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161

Bender og Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115

"Mere end et pistolskud", avisartikel fra Politiken 28.6.2004

Uddrag af "Upstairs Downstairs" afsnittet "The Sudden Storm" (BBC TV-serie)

Div. billeder

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fokus på diskussion, kildearbejde og elevoplæg.
Fortsat "træning" i formulering af problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer