Termin | Sommer 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Bjarne Kusk |
Hold | 2007-01-01 hi/n (3n hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-18 |
Indhold |
Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, Systime 2005 s.10-26 KSP58 (film) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danmarkshistorisk oversigt, Systime s.8-14; 18-25; 43-50; 53-59; 59-66; 67-74 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne et overblik over Danmarkshistorien i korte træk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.15-23 Kilde: 1-4. Side 19-21 gennemgået som elevoplæg. Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.20-21 gennemgået som elevoplæg. Projektarbejde: Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Kilde 7 Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.85-90; 92-94; 106-117 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt udvikle den kildekritiske tilgang til teksterne, kombineret med en forståelse for oldtidens kulturer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 s.28-33; 56-62 Indsigt og udsyn. Systime, 2006. s.58-60; 69-71 Derudover følgende tekster til gruppeopgaver: Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 Tekst 33, 34, 35, 43, 44, 45, 53 Darwin: af Arternes oprindelse. P.M. Lund: Det moderne fritænkeri Louis Pio: Til vore brødre. Oestermann: Det forende venstre og den parlamentariske regering. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt give en forståelse for de samfundsændringer der sker i forbindelse med industrialiseringen og den betydning det får for bla. den litterære udvikling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gade, Hans-Kurt: Europas verdenshistorie. Munksgaard, 1988. s. 37-71; 84-92; 109-128 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå sammenhængen mellem magtens rolle i samfundet og dens selvforståelse i arkitektur og billeder gennem tiden. Samtidig introduktion til historisk billedanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-67, 75-87 Bender & Haastrup: "Oldtidens Rom" s.32-38 Knud Helles: "Romerriget" s.46-50 Rom Tekstsamling s.45-50, 56-58 (tekst 15, 16, 23) BBC udsendelse om Pompeii |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Et emne med vægten lagt på det videre arbejde med kildemateriale og formulering af problemstillinger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
O. Søndberg: "Danmarks historie" s.19-28 A. og J. Thiedecke: "De danske vikinger" s.29-34, 37-41, 106-107, 112-116, 128-133 Harding Sørensen: "Danmark i vikingetiden" s.102-104 J. Bjernum: "Kilder til vikingetidens historie" s.27-32 "Mordere under dragehoved" - artikel fra JP 27.12.1992 "Vikingepolitik" - artikel fra Weekendavisen 26.10.2007 |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Særlig fokus på formulering af problemstillinger til emne og materiale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.111-125, 138-141, 144-148 Hans K. Gade: "Europas Verdenshistorie" s.53 A. Olsen m.fl.: "Billeder og kilder til verdenshistorien" s.52-53 O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.32-39 Billedanalyse: "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fokus på billedanalyse og kildearbejde.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie" s.159-173, 180-181, 188-190, 194-199 "Skolen i Athen" - maleri af Raphael fra 1511. Analyseret via et PP-show fra Institut for Psykologi ved Kbh. Universitet. BK- papirer om Cortez og spaniernes erobring af Aztekerriget Facts om Martin Luther - fra kristendom .dk
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Billedanalyse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P.Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.215-227, 232-234 Billeder: Skildring af Danmark i enevældens tid, Chr.8's kroning |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKildearbejde. Overblik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161 Bender og Gade: "Imperialismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115 "Mere end et pistolskud", avisartikel fra Politiken 28.6.2004 Uddrag af "Upstairs Downstairs" afsnittet "The Sudden Storm" (BBC TV-serie) Div. billeder |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fokus på diskussion, kildearbejde og elevoplæg.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|