Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Sune Christian Weile |
Hold | 2007-01-01 hi/n (3n hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-05-23 |
Indhold |
Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, Systime 2005 s.10-26 KSP58 (film) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danmarkshistorisk oversigt, Systime s.8-14; 18-25; 43-50; 53-59; 59-66; 67-74 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne et overblik over Danmarkshistorien i korte træk. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.15-23 Kilde: 1-4. Side 19-21 gennemgået som elevoplæg. Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.20-21 gennemgået som elevoplæg. Projektarbejde: Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Kilde 7 Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.85-90; 92-94; 106-117 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt udvikle den kildekritiske tilgang til teksterne, kombineret med en forståelse for oldtidens kulturer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 s.28-33; 56-62 Indsigt og udsyn. Systime, 2006. s.58-60; 69-71 Derudover følgende tekster til gruppeopgaver: Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 Tekst 33, 34, 35, 43, 44, 45, 53 Darwin: af Arternes oprindelse. P.M. Lund: Det moderne fritænkeri Louis Pio: Til vore brødre. Oestermann: Det forende venstre og den parlamentariske regering. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt give en forståelse for de samfundsændringer der sker i forbindelse med industrialiseringen og den betydning det får for bla. den litterære udvikling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gade, Hans-Kurt: Europas verdenshistorie. Munksgaard, 1988. s. 37-71; 84-92; 109-128 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå sammenhængen mellem magtens rolle i samfundet og dens selvforståelse i arkitektur og billeder gennem tiden. Samtidig introduktion til historisk billedanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|