» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/n 1.g - Sommer 2007

Historie, 2007-01-01 hi/n 1.g - Sommer 2007

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Sune Christian Weile
Hold 2007-01-01 hi/n (3n hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-23

Introduktion til historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, Systime 2005 s.10-26
KSP58 (film)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Kronologiforløb

Indhold Danmarkshistorisk oversigt, Systime s.8-14; 18-25; 43-50; 53-59; 59-66; 67-74
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Målet er at give eleverne et overblik over Danmarkshistorien i korte træk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Oldtidens Ægypten

Indhold Frederiksen, Peter: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.15-23 Kilde: 1-4. Side 19-21 gennemgået som elevoplæg.
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.20-21 gennemgået som elevoplæg.

Projektarbejde:
Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Kilde 7
Holm-Rasmussen, Torben: Ansigt til ansigt med ægypterne. Pantheon, 1993. s.85-90; 92-94; 106-117
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglige spørgsmål

Progression

At udvikle den kildekritiske tilgang til teksterne, kombineret med en forståelse for oldtidens kulturer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 s.28-33; 56-62
Indsigt og udsyn. Systime, 2006. s.58-60; 69-71
Derudover følgende tekster til gruppeopgaver:
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 Tekst 33, 34, 35, 43, 44, 45, 53
Darwin: af Arternes oprindelse.
P.M. Lund: Det moderne fritænkeri
Louis Pio: Til vore brødre.
Oestermann: Det forende venstre og den parlamentariske regering.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Problemformulering

Progression

At give en forståelse for de samfundsændringer der sker i forbindelse med industrialiseringen og den betydning det får for bla. den litterære udvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Magtens tinder

Indhold

Gade, Hans-Kurt: Europas verdenshistorie. Munksgaard, 1988. s. 37-71; 84-92; 109-128
Siderne: 41-44; 48-51; 86-87; 109-111; 125-128 gennemgået som klasseoplæg.
Billederne:
Prima Porta-statuen, Verrochios condottiere, Karl V. på tronen, Frederik 5., Ludvig 14.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

At forstå sammenhængen mellem magtens rolle i samfundet og dens selvforståelse i arkitektur og billeder gennem tiden. Samtidig introduktion til historisk billedanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde