» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/v (3v hi) ny

Historie, 2007-01-01 hi/v (3v hi) ny

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2007-01-01 hi/v (3v hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-11

Introduktion til historie

Indhold Video: Den store fodboldkonspiration - "KSP 58"
("Mockumentary")

Forskellige kildetyper:
(Hyacinthe Richaud: Louis d. 14, antikt græsk potteskår, replika af et lommesolur fra "The Mary Rose", uddrag af Robert Falcon Scotts dagbog fra sydpolsekspeditionen)

Peter Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 251-54.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Historisk bevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Antikkens samfund

Indhold P1-udsendelse: "Alletiders historie - demokrati" med Mogens Herman Hansen

Gade et al.: Europas verdenshistorie, Munksgaard 1989, p. 9-13, 24-47.

Video: Time/Life: "The legacy of Greece"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Historisk bevidsthed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kronologiforløb ml. dansk og historie

Indhold Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74.

Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 252-257.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121 og 203-206.

Filmklip: "Danmarks industrialisering", Dansk Industri

Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 52-53 og 57-61.

Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten".

Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København.

Musik: Sting: "Russians", 1985.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks tilblivelse

Indhold

Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989.
p. 19-35

Thiedecke: De danske vikinger. Pantheon 2003.
p.22-29, 117-119, 122-125 og 195-200.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed

Progression

I dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks industrialisering

Indhold

Haue et al.: Det gamle Danmark, Munksgaard 1983, p. 106-144.

Video: Danmarks industrialisering, Dansk Industri

Ekskursion til København: Klunkehjemmet, Arbejdermuseet, byvandring på Nørrevold, Hirschsprungs samling.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet var at belyse et litterært emne med den historiske baggrund. Desuden var materialet i høj grad baseret på talmateriale, tabeller og kurver for at eleverne skulle opøve kompetence ift. at læse tabeller o.lign.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Korstogene - Kulturmødet mellem kristendom og islam (version 1.1)

Indhold

Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004.
p. 7-28, 37-46, 47-56, 59, 60-70, 78-83.

Film: Kingdom of Heaven

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Dette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne (Version 1.1)

Indhold

Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 69-76

Søren Mørchs Rosenkjær-foredrag: "Verden som den er: Magellans verdensomsejling" (Kan findes på www.dr.dk)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilke indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Revolutioner

Indhold

Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime 2006, p. 9-28, 35-40,53-59.

Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998, p. 7-31,46-76.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

"De store revolutioner” læses som optakt til en diskussion af det moderne Europa. Vi arbejder med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, dels de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
Formålet med forløbet er at opnå viden eller kendskab til
- det moderne Europas historie
- centrale kendetegn ved det moderne Europa
- de vigtigste mentalitetsmæssige forandringer i det moderne Europa
samt opnå færdigheder i at forklare væsentlige udviklingsforløb i det moderne Europa og kunne fremstille, diskutere og tage stilling til væsentlige problemstillinger i det moderne Europas historie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning