» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-01-01 hi/x (2x hi)

Historie, 2007-01-01 hi/x (2x hi)

Termin 1 og 2 g
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Jørgen Lassen
Hold 2007-01-01 hi/x (3x hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-08-25

Den kolde krig m. fokus på Vietnamkrigen.

Indhold

-          Hemmersam mf. ”Verden i konflikt og forandring” Munksgaard 2 udg. 1995 s. 15-52, 233-247.

-           Sv.Bay ”Sovjetunionen og vestmagterne 1945-55. Gyldendal 1970 s. 38-40, 49-53

-          P.Frederiksen ”Vietnam Fra drage til tiger”systime udg. 2 2003 s. 78-89, 94-99, 108-120.

-          Granum-Jensen mf ”USA i Vietnam” Munksgaard 1976. s.  67-73

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

historie intro

Indhold P.B.Nioelsen ”Torv og tempel” Munksgaard 1995. s. 22-25, 4351, 69-78
O.Søndberg ”Europas historie” systime 1991 s. 11-46
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

dansk - historie

Indhold O.Søndberg ”Europas historie” systime 1991 s. 46-57, 65-69, 76-82, 95-104
Jensen/Kledal ”Den industrielle revolution england 1780-1850” Gjellerup 1 udg. 1979, s182-195

E.Kühle ”Danmark, historie, samfund” Gyldendal 1 udg. 1990 s. 85-94128-142
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

korstogene.

Indhold

   

-          J.Tiedecke ”Hellig krig” Pantheon 1999 s. 6 – 9.

-          Gade mf. ”Europas vej” Munksgaard 1994 s. 59 – 82. 94-95

-          J.Thiedecke ”Gud vil det” forlaget panteon 1988 s..

-          Pope Bl.Urban II – (engelsk tekst).

-          H.S.Nielsen ”Korstog og Jihad” Gads forlag 1998. s.50-53, 76-82 (kopi)

-          Gilbert de Nogent om Peter Eremit, i Pernoud ”Korstogene”, Rosenkilde og bagger 1964

-          J.Thiedecke ”Gud vil det” forlaget panteon 1988 s70-71,114-117 (kopi) /Hannestad, Olrik, Southern), s.? (Robert Munken ”Gud vil det”)

-          Information d.26.5.2003 Qvortup ”Da Geoge mødte Gud”

-          Politiken d.29.3.2003 Hannestad ”Korstogene spøger igen”

-          Kurt V.Jensen ”International korstogsforskning siden ca. 1970” (internet)

 

”. http://www.futura-dtp.dk/SLAG/Krige/Korstogene.htm

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vikingerne

Indhold

Om vikingernes samfundsmæssige rammer:

-          E.Kühle “Vilkår og mennesker - en Danmarkshistorie” Forlaget Kühle 1987. S.19-30.

-          C.& E.H.Sørensen “Danmark i vikingetiden” Gyldendal” 1979 s.54-56 (Gulatingloven). (kopi).

Om udseende og levevis:

-          Weekendavisen d.6.10.1994 PET: ”Ansigt til ansigt” (kopi).

-          Information ”Viking på computer” (kopi).

-          Politiken d. 17.4.2003 Rasmussen ”Vikingerne var mådeholdne” (kopi).

-          E.M.Roesdahl ”Vikingernes verden” Gyldendal  1 udg. 1989 s. 38-41(kopi).

-          C.Harding Sørensen mf. “Danmark i vikingetiden” Gyldendal” 1979 s. 61- 63 (kopi).

-          S. Olden-Jørgensen ”Til kilderne” uddrag i kopi samt note

-           C.Harding Sørensen mf. “Danmark i vikingetiden” Gyldendal” 1979 s. s. 98-104 (kopi)

Religion

-          U.H.Larsen ”Vikingernes religion og livsanskuelse” – ”Kult” s.110-121 (kopi) – ”Ragnarok” s. 77-80, 82, 234-238 (kopi)

Omkring ”Havhingsten fra Glendalough”.

-          Skoletjenesten vikingeskibshallen ”Skibsbygning”

-          Illustreret videnskab 1994 Vikingeliv år 999 ”s. 4-7

-          Internetsider fra Roskilde vikingeskibsmuseum.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Rammerne for det moderne vestlige samfund under etablering (1500-1700).

Indhold

-          H.Gade mf ”Europas Vej” Munksgaard 1994 1 udg. s. 162-199.

-          P.C.W.Jørgensen ”De store Opdagelser1 1 udg.  Gyldendal 1974. s.12-13,17, 24, 51-57

-          J.Winther Reformation og modreformation Gjellerup 1970 s. 136-138

-          Nielsen mf ”Skruen uden ende” Gyldendal 1990 s. 33.

-          Neyhoff mf ”Teknologihistorie” Systime s.41

-          Madsen mf ”Opdagelserne” gyldendal 1995 s.32-55, 77-79.

-          National geografic ”Maya”

-          Apocalypto – Mel Gipson

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Meta-historie.

Indhold

 

-          Bergman: ”Det syvende sejl”

-          Information d. 22-23.3.08 Metz ”De sorte øjeblikkes kanon”

-          Billeder fra Limbourg brødrendes ”Les tres riches heures du Duc de Berry”.

-          Billeder af de tre Vietnam war momorials i Washington.

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer