Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2007-01-01 hi/z (3z hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-11 |
Indhold |
Video: Den store fodboldkonspiration - "KSP 58" ("Mockumentary") Forskellige kildetyper: (Hyacinthe Richaud: Louis d. 14, antikt græsk potteskår, replika af et lommesolur fra "The Mary Rose", uddrag af Robert Falcon Scotts dagbog fra sydpolsekspeditionen) Peter Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 251-54. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carstensen og Jørgensen: Middelalderliv, Gyldendal 1990, p. 77-78. Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74. Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 87-93, 96. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121. Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 52-53 og 57-61. Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten". Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København. Musik: Sting: "Russians", 1985. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P1-udsendelse: "Alletiders historie - demokrati" med Mogens Herman Hansen |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989. |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004. Film: Kingdom of Heaven |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 69-76 Søren Mørchs Rosenkjær-foredrag: "Verden som den er: Magellans verdensomsejling" (Kan findes på www.dr.dk) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime 2006, p. 9-28, 35-40,53-59. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
"De store revolutioner” læses som optakt til en diskussion af det moderne Europa. Vi arbejder med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, dels de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|