» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-08-01 hi/b (2b hi)

Historie, 2007-08-01 hi/b (2b hi)

Termin 2007-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Sven Erik Larsen
Hold 2007-08-01 hi/b (2b hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-03

Europas historie indtil 1453

Indhold

Peter Frederiksen m.fl: Grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750, Systime 2000, s. 42-51, 59-61, 64-67, 74-87, 110-125, 138-141, 146-149.

Knud Helles: Romerriget, Columbus 1987, s. 48-51

Peter Frederiksen m. fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime 2006, s. 27-37, 44-49.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europas historie 1453-1776

Indhold

Peter Frederiksen m.fl.: grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750, Systime 2000, s. 159-179, 180-190, 202-207, 214-222, 255-259.

Elevoplæg om Platon og Aristoteles

Johnny Thiedecke: De satans kvinder, Pantheon 1990, s. 76-85

Peter Frederiksen m. fl.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006, s. 116-117.

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tyskland og Berlin efter 1945

Indhold

Gert Jensen: Tysklands Nye Länder, Geografforlaget 1994, s. 7-17

Orla Højris Jensen: Berlin-muren. Et øst-vest problem 1958-85, Munksgaard 1985, s. 25-34.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Danmarks historie - sammenhængsforløb

Indhold

Olaf Søndberg: Danmarks historie, Systime 2001, s. 29-42, 43-54, 55-64, 65-74, 75-92

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning