Termin | Sommer 2010 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Erling Bjerreskov |
Hold | 2007-08-01 hi/h (2h hi) |
Beskrivelse |
Prøveform a (24t forberedelsestid) |
Sidst opdateret | 2009-01-07 |
Indhold |
Christensen, Allan. Demokratiets kulturer. 1.udg. 1993. S. 24-25 + 27-28. Føge & Hegener. Primus 1. 2005. S. 37-43. Gade, Hans-Kurt m.fl. Europas Verdenshistorie. 1.udg. 1985. S. 24-47. Larsen & Smitt. Introduktion til historie. 1.udg. 2005. S. 17-26m. Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer? 1999. S. 21-27 + 86-88. VU'er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004. 1s. DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1. juni 2005. 1s. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formål.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Emkjær, Stefan (red.) m.fl. Verdenshistorisk oversigt. 1.udg. 2006. S. 23-28, 42m-45, 51-52 + 56-60. Himmelstrup & Møller. Danske forfatningslove 1665-1953. 1970. (3s) Jacobsen & Løkke. Familieliv i Danmark 1600 til 1980’erne. 1986. S. 163-70 + sp. s. 219. Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 10, 84 + 170. Kaarsted & Samuelsen. Kilder til Danmarks politiske historie 1920-39. 1966. S. 111-17. Larsen & Smitt. Danmarkshistorisk oversigt. 1.udg. 2005. S. 16-23, 41-48m, 58-70(-bokse) + 78-83(-bokse). -’Historiske firkort’ på diverse sider. Lomholt-Thomsen. Kilder til Danmarks historie efter 1660. Bind I. 7.udg. 1970. S. 18. Ørberg. Fra jernbyrd til retsplejelov. 1962. S. 21-22. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet med dette forløb er
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985. S. 61-71 + 78-83. Carstensen & Olsen. Middelalderliv.1.udg. 1987. S. 7-13. Hansen, Lars P.V. Korstogene. 1.udg. 2004. S. 139-41 + 144. Nielsen, H.S. Korstog og jihad.1.udg. 1998. S. 26,2.sp. + 43-54. Thiedecke, J. Europa i opbrud 1453-1799.1.udg. 2005. S. 28-41. |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bitsch, AA. H. Et yndigt land? Forestillinger om dansk identitet og det nationale i 500 år. 2002. S. 8, 2.sp.-12(Danmark og den danske identitet), 13-19(nutidsforståelser af danskhed), 63-64(en gl. mand og en gl. kvinde), 76+78-79(dansk identitet og nationalisme i fremtiden). Branner, Hans. Det nye europa. 4 udg. S. 13-27. (om stats- og nationsbegrebet s.13-17, forholdet mellem stat og nation 18-20, nationalismens dobbeltkarakter s. 22-27) Føge & Hegener. Primus 1. 2005. S.37-43 (Hvad er videnskab?). (Se litt. listen til Antikken-emnet i historie) Føge & Hegener. Primus 1. 2005. S. 55-57 (Hermeneutik). Larsen, B.V. På tværs af samfundsvidenskab – synopsis, mundtlig eksamen og AT. 2007. S. 29-30 + 32-45m. Larsen, C.A. Danskernes nationale forestillinger. 2008. S. 9-15, 17-19 + Tabeller/Figurer + spørgsmål, s, 21-77 + bilag 2-4. I alt 24 s. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|