» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-08-01 hi/h (2h hi)

Historie, 2007-08-01 hi/h (2h hi)

Termin Sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Erling Bjerreskov
Hold 2007-08-01 hi/h (2h hi)
Beskrivelse

Prøveform a (24t forberedelsestid)

Sidst opdateret 2009-01-07

GRÆSK-ROMERSK OLDTID MED FOKUS PÅ STYREFORMER.

Indhold

Christensen, Allan. Demokratiets kulturer. 1.udg. 1993.    S. 24-25 + 27-28.

Føge & Hegener. Primus 1. 2005. S. 37-43.

Gade, Hans-Kurt m.fl. Europas Verdenshistorie. 1.udg. 1985.               S. 24-47.

Larsen & Smitt. Introduktion til historie. 1.udg. 2005.                             S. 17-26m.

Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer? 1999.   S. 21-27 + 86-88.

VU'er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004.                1s.

DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1. juni 2005.              1s.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Formål.
I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- kendskab til den græske og romerske oldtid,
- en vis forståelse af de væsentligste udviklingstræk i denne periode,
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse,
- relatere begreber eller udviklingstræk til nutiden (perspektivere),
- elementær kildeanalyse,
- lektielæsning, notatteknik
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vikingetiden: Danmark bliver til

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

DANMARK: HISTORIE OG LITTERATUR I 1000 ÅR.

Indhold

Emkjær, Stefan (red.) m.fl. Verdenshistorisk oversigt. 1.udg. 2006.  S. 23-28, 42m-45, 51-52 + 56-60.

Himmelstrup & Møller. Danske forfatningslove 1665-1953. 1970. (3s)

Jacobsen & Løkke. Familieliv i Danmark 1600 til 1980’erne. 1986.   S. 163-70 + sp. s. 219.

Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989.                                S. 10, 84 + 170.

Kaarsted & Samuelsen. Kilder til Danmarks politiske historie 1920-39. 1966.      S. 111-17.

Larsen & Smitt. Danmarkshistorisk oversigt. 1.udg. 2005.     

                           S. 16-23, 41-48m, 58-70(-bokse) + 78-83(-bokse). -’Historiske firkort’ på diverse sider.

Lomholt-Thomsen. Kilder til Danmarks historie efter 1660. Bind I. 7.udg. 1970.   S. 18.

Ørberg. Fra jernbyrd til retsplejelov. 1962. S. 21-22.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er
- at I får en vis viden om nogle hovedtræk i Danmarks historiske og litterære udvikling fra middelalderen til Mellemkrigstiden.,
- at I får en vis viden om nogle hovedtræk i Danmarks udvikling fra de første nedskrevne landskabslove til et fuldt udviklet forfatningsbaseret demokrati,
- at I får en vis forståelse af, hvad der har drevet ovennævnte udvikling frem,
- at give jer et indtryk af den samtidige udvikling i Europa,
- at I ser sammenhængen mellem den historiske udvikling og de litterære tendensers udfoldelse,
- at I videreudvikler jeres evne til at udvælge det væsentlige i teksten, til notetagning, gruppearbejde og kritisk tekstanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europæisk middelalder - herunder Kulturmødet Islam-Kristendom - samt Reformationen.

Indhold

Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985.         S. 61-71 + 78-83.

Carstensen & Olsen. Middelalderliv.1.udg. 1987.          S. 7-13.

Hansen, Lars P.V. Korstogene. 1.udg. 2004.       S. 139-41 + 144.

Nielsen, H.S. Korstog og jihad.1.udg. 1998.                          S. 26,2.sp. + 43-54.

Thiedecke, J. Europa i opbrud 1453-1799.1.udg. 2005.        S. 28-41.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- viden om hovedtrækkene i europæiske middelalder,
- viden om og forståelse af korstogene, herunder kulturmødet islam – kristendom,
- viden om og forståelse af baggrunden for og indholdet i den europæiske reformation,
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- elementær kildeanalyse,
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3: NATIONAL IDENTITET.

Indhold

Bitsch, AA. H. Et yndigt land? Forestillinger om dansk identitet og det nationale i 500 år. 2002. S. 8, 2.sp.-12(Danmark og den danske identitet), 13-19(nutidsforståelser af danskhed), 63-64(en gl. mand og en gl. kvinde), 76+78-79(dansk identitet og nationalisme i fremtiden).

Branner, Hans. Det nye europa. 4 udg. S. 13-27. (om stats- og nationsbegrebet s.13-17, forholdet mellem stat og nation 18-20, nationalismens dobbeltkarakter s. 22-27)

Føge & Hegener. Primus 1. 2005.         S.37-43 (Hvad er videnskab?).       (Se litt. listen til Antikken-emnet i historie)

Føge & Hegener. Primus 1. 2005.              S. 55-57 (Hermeneutik).

Larsen, B.V. På tværs af samfundsvidenskab – synopsis, mundtlig eksamen og AT. 2007.

               S. 29-30 + 32-45m.

Larsen, C.A. Danskernes nationale forestillinger. 2008.                                                                   S. 9-15, 17-19 + Tabeller/Figurer + spørgsmål, s, 21-77 + bilag 2-4.     I alt 24 s.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Når dette emne er afsluttet, skal I have forbedret jeres faglige kompetencer på følgende felter
- besvarelse af en bunden problemformulering,
o herunder formulering af problemstillinger,
- udarbejdelse af synopsis,
- arbejde med kvantitativt og kvalitativt materiale ud fra en kritisk tilgang,
- opnå kendskab til de taksonomiske niveauer og arbejde med dem i praksis.

Endvidere skal I have forbedret jeres almene og personlige kompetencer på følgende felter
- individuelt arbejde (kombineret med samarbejde),
- udvælgelse og disponering af et stof ud fra relevans og væsentlighed,
- ansvarlighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer