Termin | sommer 2010 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Jette Høj-Larsen |
Hold | 2007-08-01 hi/u (2u hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2009-01-18 |
Indhold |
Grundbog til historie, verdenshistorien indtil 1750, Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg, Systime, 2000, side 42-51, 75-87, 90-91 Johnny Thiedecke, Drømme eller mareridt, antikkens samfundstanker og deres efterliv, Pantheon, 2006, side 9-12, 16-18, 20-22, 47-49, 63-65 Arne Mørch, Vejen til demokrati, Gyldendal, 2005, side 167-168 Knud Helles, Romerriget, 1987 (Cicero: kortfattet vejledning i valgkamp) Aase Bay, Det romerske kejserdømme, 1970 (Augustus´ formelle og reelle magtstilling) H. Bonne Larsen og Thorkill Smitt, Introduktion til historie, Systime, side 17-25 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
at opnå viden om udviklingslinier og styreformer i antikken
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til Verdenshistorien indtil 1750, systime, 2000, side 110-125 og 141-148 P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til Danmarkshistorien, systime, 2006, side 27-37 Johnny Thiedecke, Hellig krig, Pantheon, 1999, side 139-143 |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionElementært kendskab til middelalderen i Europa og Danmark. Kendskab til periodiseringsproblematikken. Nærmere forståelse for historisk analyse af korstogenes baggrund. Elementært kendskab til kildegrundlaget for historieskrivning om vikingetiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til historie, verdenshistorien 1750-1945, systime, 2001, side 9-28 U. Grubb, K. Helles og B. Thomsen, Overblik, verdenshistorie i korte træk, Gyldendal, 2006, side 113 – 115 1. Spalte Billede: ”An Experiment on a Bird in the Air Pump”, Joseph Wright of Derby, National Gallery
Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, Gjellerup, 1980, spalte 54-59, 83-89, 161-162 Europa i revolution, side 31-36, 38-44 Marseillaisen, http://da.wikipedia.org/wiki/La_Marseillaise http://www.youtube.com/watch?v=fqZ4GQ5ZPME&feature=related
Demokratikanonen, punkt 15, den franske revolution, http://pub.uvm.dk/2008/demokratikanon/kap15.html
http://da.wikipedia.org/wiki/Julirevolutionen, Billede af Kvinde under revolutionen
Om dansk industrialisering (fra AT3): Ebbe Kühle, Danmark, historie, samfund, Gyldendal 1991, side 106-112. Gruppearbejde om Kühle: side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144 Anette Faye Jacobsen, Familieliv 1600 til 2000, systime, 1997, side 215-219 Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900 Harry Haue m.fl., Det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47
|
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat træning i kildeanalyse og mere selvstændighed i arbejdet med kilder. Se sammenhæng mellem økonomiske, filosofiske, produktionsmæssige og politiske udvikling i Europa. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt, Danmarkshistorisk oversigt, systime, 2006, side 18-25, 27, 34-39, 41, 43-64, 66, 67-74, 77 Bent Hansen m.fl., Danmark i tusind år, systime 1986, side 58-59 Grundbog til historie, Danmarkshistorie, side 116, 143-144, 299-303 Anette Faye Jacobsen, Familieliv 1600 til 2000, systime, 1997, side 156-158, 170-171 Arne Olsen et al (red), Billeder og kilder til Danmarkshistorien, Gyldendal, 1991, side 51-52 Jesper Bek, Magtens billeder, Gyldendal, 2000, side 49-52 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at skabe overblik over Danmarks historie fra middelalder til systemskiftet gennem overblikslæsning og enkelte kilder og billeder. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144 E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219 Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47 Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis, P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109 |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|