» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-08-01 hi/u (2u hi)

Historie, 2007-08-01 hi/u (2u hi)

Termin sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Jette Høj-Larsen
Hold 2007-08-01 hi/u (2u hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-18

Antikken og fagintroduktion

Indhold

Grundbog til historie, verdenshistorien indtil 1750, Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg, Systime, 2000, side 42-51, 75-87, 90-91

Johnny Thiedecke, Drømme eller mareridt, antikkens samfundstanker og deres efterliv, Pantheon, 2006, side 9-12, 16-18, 20-22, 47-49, 63-65

Arne Mørch, Vejen til demokrati, Gyldendal, 2005, side 167-168

Knud Helles, Romerriget, 1987 (Cicero: kortfattet vejledning i valgkamp) Aase Bay, Det romerske kejserdømme, 1970 (Augustus´ formelle og reelle magtstilling)

H. Bonne Larsen og Thorkill Smitt, Introduktion til historie, Systime, side 17-25

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

at opnå viden om udviklingslinier og styreformer i antikken
at perspektivere antikkens styreformer til egen tid
at forstå fagets identitet og indføring i fagets metoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dansk og europæisk middelalder

Indhold

P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til Verdenshistorien indtil 1750, systime, 2000, side 110-125 og 141-148 P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til Danmarkshistorien, systime, 2006, side 27-37

Johnny Thiedecke, Hellig krig, Pantheon, 1999, side 139-143 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Elementært kendskab til middelalderen i Europa og Danmark. Kendskab til periodiseringsproblematikken. Nærmere forståelse for historisk analyse af korstogenes baggrund. Elementært kendskab til kildegrundlaget for historieskrivning om vikingetiden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Industrialiseringen og de politiske revolutioner

Indhold

 

P. Frederiksen, K. Ryg Olsen og O. Søndberg, Grundbog til historie, verdenshistorien 1750-1945, systime, 2001, side 9-28

U. Grubb, K. Helles og B. Thomsen, Overblik, verdenshistorie i korte træk, Gyldendal, 2006, side 113 – 115 1. Spalte

Billede: ”An Experiment on a Bird in the Air Pump”, Joseph Wright of Derby, National Gallery

 

Torben Juncker, Den store revolution dag for dag, Gjellerup, 1980, spalte 54-59, 83-89, 161-162

Europa i revolution, side 31-36, 38-44

Marseillaisen, http://da.wikipedia.org/wiki/La_Marseillaise

http://www.youtube.com/watch?v=fqZ4GQ5ZPME&feature=related

 

Demokratikanonen, punkt 15, den franske revolution, http://pub.uvm.dk/2008/demokratikanon/kap15.html

 

http://da.wikipedia.org/wiki/Julirevolutionen, Billede af Kvinde under revolutionen

 

Om dansk industrialisering (fra AT3):

Ebbe Kühle, Danmark, historie, samfund, Gyldendal 1991, side 106-112.

Gruppearbejde om Kühle: side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144

Anette Faye Jacobsen, Familieliv 1600 til 2000, systime, 1997, side 215-219

Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900

Harry Haue m.fl., Det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47

 

 

 

 

 

 

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Fortsat træning i kildeanalyse og mere selvstændighed i arbejdet med kilder. Se sammenhæng mellem økonomiske, filosofiske, produktionsmæssige og politiske udvikling i Europa.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

dansk-historie kronologiforløb

Indhold

Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt, Danmarkshistorisk oversigt, systime, 2006, side 18-25, 27, 34-39, 41, 43-64, 66, 67-74, 77

Bent Hansen m.fl., Danmark i tusind år, systime 1986, side 58-59 

Grundbog til historie, Danmarkshistorie, side 116, 143-144, 299-303

Anette Faye Jacobsen, Familieliv 1600 til 2000, systime, 1997, side 156-158, 170-171

Arne Olsen et al (red), Billeder og kilder til Danmarkshistorien, Gyldendal, 1991, side 51-52

Jesper Bek, Magtens billeder, Gyldendal, 2000, side 49-52

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Målet er at skabe overblik over Danmarks historie fra middelalder til systemskiftet gennem overblikslæsning og enkelte kilder og billeder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3: Danmarks industrialisering og det moderne gennembrud

Indhold

Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144

E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219

Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video

H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47

Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis,

P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Målet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer