Termin | Sommer 2010 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Bjarne Kusk |
Hold | 2007-08-01 hi/x (2x hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-12-18 |
Indhold |
P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53 |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne introduceres gradvist til forskellige discipliner. Eleverne stifter nøjere bekendtskab med centrale begivenheder i en central periode af verdenshistorien. Eleverne får grundig vejledning og "fif og fiduser" omkring det at tage noter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161. Bender og Gade: "Imperiaismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115 "Mere end et pistolskud" artikel fra Politiken d.28.6.2004 Internetsøgning på emner og problemstillinger indenfor emnet. Uddrag fra BBC-serien "Upstairs Downstairs" - afsnittet "The Sudden Death" (1914) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At træne eleverne i at se sammenhænge.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Demokrati" (Krogerup 1996) s.9-13, 152-157 Diskussion af div. citater omkring begrebet Demokrati (BK papir) |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForsøg på at bevidstgøre eleverne om demokratiets kerne - både som politisk styreform og i hverdagen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Føgende temaer: "Danmark i vikingetiden", "Middelalderen", "Enevælde og krise i Danmark", "Nationalisme og nationalstat", "Danmark i 1930'erne og Nazismen i Tyskland", "Tiden efter 1945 - Den kolde krig" Larsen & Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt" s.7-17, 20-25 Harding Sørensen: "Danmarkk i vikingetiden" s.61-63 A. og J. Thiedecke "De danske vikinger" s.106-107 Tillæg til illustreret videnskab (Vikingeliv) i uddrag. P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.154-156 Facts papir om Den sorte død. Billedanalyser: "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen, "Den grundlovgivende forsamling", "Christian d.8.'s kroning" H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.34-40 O. Søndberg: "Danmarks histrorie" s.55-64, 100-103 O. Søndberg: "Europas historie" s.133-137 P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138, 185-187 A. Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" s.156-158, 170-171, 215-218 U. Grubb m.fl.: "Overblik - Verdenshistorie i korte træk" s.158-168 |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Skabe overblik over forskellige perioder og sammenhænge mellem dem.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udlevering af div. papirer ang. opgaven. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpgaveintroduktion. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Historie-delen: O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.75-92 Hyldtoft m.fl.: "Det industrielle Danmark" s.193-203, 309-314 A. Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000" s.218-19 H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.41-46 Web-arbejde med udgangspunkt i www.pladstilosalle.dk Uddrag af DVD'en "Plads til os alle" fra Det danske filminstitut |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At styrke elevernes evne til at fordybe sig i et emne.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
P. Fredriksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750" s.43-50, 59-63, 75-87 K. Helles: "Romerriget" s.46-47, 48-50
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arbejde videre med elevernes kildekritiske forståelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|