» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007-08-01 hi/x (2x hi)

Historie, 2007-08-01 hi/x (2x hi)

Termin Sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-08-01 hi/x (2x hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-18

Introduktion. Notatteknik. De store revolutioner 1750-1850.

Indhold

P. Frederiksen: "Grundbog til historie 1" s.9-26, 36-40, 44-47, 49-53
J. Carey (red.): "Øjenvidner til historien" s.320-322
Div. supplerende materialer, billeder etc.
BK-papirer omkring hensigtsmæssig notatteknik.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Eleverne introduceres gradvist til forskellige discipliner. Eleverne stifter nøjere bekendtskab med centrale begivenheder i en central periode af verdenshistorien. Eleverne får grundig vejledning og "fif og fiduser" omkring det at tage noter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Stormagtsimperialismen. Første verdenskrig.

Indhold

P. Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie 1750-1945" s.74-85, 117-130, 157-161.

Bender og Gade: "Imperiaismen og 1.verdenskrig" s.51-53, 113-115

"Mere end et pistolskud" artikel fra Politiken d.28.6.2004

Internetsøgning på emner og problemstillinger indenfor emnet.

Uddrag fra BBC-serien "Upstairs Downstairs" - afsnittet "The Sudden Death" (1914)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

At træne eleverne i at se sammenhænge.
At give eleverne et indblik i fagets metoder og kritiske sans i forbindelse med arbejdet med kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Demokrati

Indhold

"Demokrati"  (Krogerup 1996) s.9-13, 152-157

Diskussion af div. citater omkring begrebet Demokrati (BK papir)

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Forsøg på at bevidstgøre eleverne om demokratiets kerne - både som politisk styreform og i hverdagen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dansk-historie oversigtsforløb

Indhold

Føgende temaer: "Danmark i vikingetiden", "Middelalderen", "Enevælde og krise i Danmark", "Nationalisme og nationalstat", "Danmark i 1930'erne og Nazismen i Tyskland", "Tiden efter 1945 - Den kolde krig"

Larsen & Smitt: "Danmarkshistorisk oversigt" s.7-17, 20-25

Harding Sørensen: "Danmarkk i vikingetiden" s.61-63

A. og J. Thiedecke "De danske vikinger" s.106-107

Tillæg til illustreret videnskab (Vikingeliv) i uddrag.

P. Frederiksen: "Grundbog til historie indtil 1750" s.154-156

Facts papir om Den sorte død.

Billedanalyser:  "Arkonas indtagelse" af Laurits Tuxen, "Den grundlovgivende forsamling", "Christian d.8.'s kroning"

H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.34-40

O. Søndberg: "Danmarks histrorie" s.55-64, 100-103

O. Søndberg: "Europas historie" s.133-137

P. Frederiksen: "Det tredie rige" s.137-138, 185-187

A. Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark" s.156-158, 170-171, 215-218

U. Grubb m.fl.: "Overblik - Verdenshistorie i korte træk" s.158-168

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Skabe overblik over forskellige perioder og sammenhænge mellem dem.
Gradvist træne eleverne i kildelæsning og behandling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Historie/Dansk opgave - introduktion

Indhold

Udlevering af div. papirer ang. opgaven.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Opgaveintroduktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det moderne gennembrud. Industrialiseringen i Danmark.

Indhold

Historie-delen:

O. Søndberg: "Danmarkshistorie" s.75-92

Hyldtoft m.fl.: "Det industrielle Danmark"  s.193-203, 309-314

A. Løkke m.fl.: "Familieliv i Danmark 1550-2000"  s.218-19

H. Haue m.fl.: "Det moderne Danmark" s.41-46

Web-arbejde med udgangspunkt i www.pladstilosalle.dk

Uddrag af DVD'en "Plads til os alle" fra Det danske filminstitut

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

At styrke elevernes evne til at fordybe sig i et emne.
Arbejde med elevernes forståelse det at formulere problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Antikken - Grækenland og Rom

Indhold

P. Fredriksen m.fl.: "Grundbog til historie indtil 1750"  s.43-50, 59-63, 75-87

K. Helles: "Romerriget"  s.46-47, 48-50

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

Arbejde videre med elevernes kildekritiske forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer