» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007 hi/k (1k hi) 1g

Historie, 2007 hi/k (1k hi) 1g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Hold 2007-08-01 hi/k (2k hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Tiden indtil 1453 samt reformationen

Indhold

Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000, s. 43-51, 54-58, 75-87, 90-91, 99-103, 111-125, 128-132, 146-149.
J. & A. Thiedecke: Ansigt til ansigt med romerne. Pantheon, s. 114-120.
Linda Rasmussen: Guide - Odense i middelalderen. Odense Bys Museer, 1998, s. 5-41.
Rasmus Dalhberg: Det afgørende øjeblik. Ashehoug, 2002, s. 62-75.
Eric Till: Luther. United International Pictures, 2003 (121 min.)
Jes Nysten og Hanne Toftager: "Luther" - et undervisningsmateriale. Det Danske Filminstitut, 2004.

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Eleverne har behandlet forskelligt materiale - grundbogstekst, kilder, billeder, film - og derudfra gjort sig bekendte med hovedlinjerne i udviklingen fra oldtiden til reformationen.
En del af forløbet har været en middelaldervandring i Odense, hvor der blev trukket paralleller mellem dansk og europæisk historie.
Generelt har der været fokus på kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Obligatorisk oversigtsforløb i historie og dansk

Indhold

Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt. Systime, 2006, s. 43-101.

Og følgende sange:
Vor gud han er så fast en borg, 1528
Vågn op og slå på dine stenge, 1674
Kong Kristian stod ved højen mast,  1779
I Danmark er jeg født, 1850
Når jeg ser et rødt flag smælde, 1923
Shu-bi-dua’s Danmark, 1978

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

Progression

Oversigtsforløbet skal give beggrund for at eleverne kan analysere udviklingen fra reformationene til velfærdsstaten og forstå hvad der deler derioderne og hvad der samler og bl.a. via sange har vi set på ændringerne i mentalitet.
Hele vejen igennem har forløbet relateret sig til elevernes egen nutid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde