» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Historie, 2007 hi/v (1v hi) 1g

Historie, 2007 hi/v (1v hi) 1g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Hold 2007-08-01 hi/v (2v hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-13

Tiden indtil 1453 samt reformationen

Indhold Olaf Søndberg: Danmarks historie . Systime, 1993, s.7-48.
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750 . Systime, 2000, s. 146-149.
A. og J. Thiedecke: De danske vikinger . Pantheon, 2003, s. 128-130.
John Carey: Øjenvidner til historien . P. Haase & søns forlag. 2. udg. 1999, s. 68-71.
Linda Rasmussen: Guide - Odense i middelalderen . Odense Bys Museer, 1998, s. 5-41.
Rasmus Dalhberg: Det afgørende øjeblik . Ashehoug, 2002, s. 62-75.Eric Till: Luther . United International Pictures, 2003 (121 min.)
Jes Nysten og Hanne Toftager: "Luther" - et undervisningsmateriale . Det Danske Filminstitut, 2004.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Eleverne har behandlet forskelligt materiale - grundbogstekst, kilder, billeder, film - og derudfra gjort sig bekendte med hovedlinjerne i udviklingen fra oldtiden til reformationen med hovedvægten på Danmarkshistorie.
En del af forløbet har været en middelaldervandring i Odense.
I forbindelse med middelalderen og reformationen blev trukket paralleller mellem dansk og europæisk historie.
Generelt har der været fokus på kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Obligatorisk oversigtsforløb i historie og dansk

Indhold

Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt. Systime, 2006, s. 43-101.

Og følgende sange:
Vor gud han er så fast en borg, 1528
Vågn op og slå på dine stenge, 1674
Kong Kristian stod ved højen mast,  1779
I Danmark er jeg født, 1850
Når jeg ser et rødt flag smælde, 1923
Shu-bi-dua’s Danmark, 1978

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

Progression

Oversigtsforløbet skal give beggrund for at eleverne kan analysere udviklingen fra reformationene til velfærdsstaten og forstå hvad der deler derioderne og hvad der samler og bl.a. via sange har vi set på ændringerne i mentalitet.
Hele vejen igennem har forløbet relateret sig til elevernes egen nutid.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT-3 Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold

Materiale:

Orla Lehmanns tale, den 30. januar 1841 (Frederiksen m.fl. s. 146-147)

Revolutionsstemning i København 1848 (Haue m.fl. s. 36) Billeder C.W. Eckersberg: Christian 8. og Caroline Amalie (Haue m.fl. s. 35)

Constantin Hansen: Den grundlovgivende rigsforsamling i 1848 (Haue m.fl. s. 37)

 Breve om martsdagene 1848 (Frederiksen m.fl. s. 147-150)

Siuationen i Tyskland, marts 1848 (Frederiksen m.fl. s. 150-151)

Rubens dampvæveri, 1880 (Frederiksen m.fl. s. 170-173) Andelsmejerier, 1885 (Frederiksen m.fl. s. 173-176) Billeder og andet materiale

Uddrag fra Haue s. 41-54

Om børnearbejde 1907 (Frederiksen m.fl. s. 176-178) En ufaglært kvindes erindringer (Frederiksen m.fl. s. 178-181) Billeder og andet materiale

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Problemformulering
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

At elever får indblik i overgangen fra enevælde til demokrati, samt viden om industrialiseringens konsekvenser for folk og samfund.
Men målet var også at alle fik udformet en problemformulering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kina efter 1945 med fokus på begivenhederne fra 1989 til i dag

Indhold

Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-200. Systime, 2001, s. 257-266.

Samt følgende tekster fra "Det 20. århundredes historie - www.his2rie.dk - Kina - fra Kejserdømme til Kapitalisme"
Kilde 1: Åben erklæring om sultestrejke, maj 1989.
Kilde 2: Studenterdemonstration i Beijing, 28. april 1989.
Kilde 3: LI Pengs erklæring, 20. maj 1989.
Kilde 4: Deng Xiaopings takketale, 9. juni 1989.

Markus Bernsen: "Kinas store housewarming. Weekendavisen på nettet, 8.-14. februar 2008

Optagelser fundet på YouTube om begivenhederne på Den himmelske freds Plads, en kinesisk og en fra BBC.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

At eleverne fik en fornemmelse af den kinesiske kommunismes historie og særlig forståelse for de mekanismer som et etpartisystem bruger til at holde sig ved magten. Perspektivering til OL og Kinas situation med hele verdens bevågenhed samt kritik af menneskerettighedssituationen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning