Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Øjvind Breum Danielsen |
Hold | 2007-08-01 hi/v (2v hi) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-06-13 |
Indhold |
Olaf Søndberg: Danmarks historie
. Systime, 1993, s.7-48. Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750 . Systime, 2000, s. 146-149. A. og J. Thiedecke: De danske vikinger . Pantheon, 2003, s. 128-130. John Carey: Øjenvidner til historien . P. Haase & søns forlag. 2. udg. 1999, s. 68-71. Linda Rasmussen: Guide - Odense i middelalderen . Odense Bys Museer, 1998, s. 5-41. Rasmus Dalhberg: Det afgørende øjeblik . Ashehoug, 2002, s. 62-75.Eric Till: Luther . United International Pictures, 2003 (121 min.) Jes Nysten og Hanne Toftager: "Luther" - et undervisningsmateriale . Det Danske Filminstitut, 2004. |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne har behandlet forskelligt materiale - grundbogstekst, kilder, billeder, film - og derudfra gjort sig bekendte med hovedlinjerne i udviklingen fra oldtiden til reformationen med hovedvægten på Danmarkshistorie.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt. Systime, 2006, s. 43-101. Og følgende sange: |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Oversigtsforløbet skal give beggrund for at eleverne kan analysere udviklingen fra reformationene til velfærdsstaten og forstå hvad der deler derioderne og hvad der samler og bl.a. via sange har vi set på ændringerne i mentalitet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Materiale: Orla Lehmanns tale, den 30. januar 1841 (Frederiksen m.fl. s. 146-147) Revolutionsstemning i København 1848 (Haue m.fl. s. 36) Billeder C.W. Eckersberg: Christian 8. og Caroline Amalie (Haue m.fl. s. 35) Constantin Hansen: Den grundlovgivende rigsforsamling i 1848 (Haue m.fl. s. 37) Breve om martsdagene 1848 (Frederiksen m.fl. s. 147-150) Siuationen i Tyskland, marts 1848 (Frederiksen m.fl. s. 150-151) Rubens dampvæveri, 1880 (Frederiksen m.fl. s. 170-173) Andelsmejerier, 1885 (Frederiksen m.fl. s. 173-176) Billeder og andet materiale Uddrag fra Haue s. 41-54 Om børnearbejde 1907 (Frederiksen m.fl. s. 176-178) En ufaglært kvindes erindringer (Frederiksen m.fl. s. 178-181) Billeder og andet materiale |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At elever får indblik i overgangen fra enevælde til demokrati, samt viden om industrialiseringens konsekvenser for folk og samfund.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl-Johan Bryld & Harry Haue: Den nye verden 1945-200. Systime, 2001, s. 257-266. Samt følgende tekster fra "Det 20. århundredes historie - www.his2rie.dk - Kina - fra Kejserdømme til Kapitalisme" Markus Bernsen: "Kinas store housewarming. Weekendavisen på nettet, 8.-14. februar 2008 Optagelser fundet på YouTube om begivenhederne på Den himmelske freds Plads, en kinesisk og en fra BBC. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne fik en fornemmelse af den kinesiske kommunismes historie og særlig forståelse for de mekanismer som et etpartisystem bruger til at holde sig ved magten. Perspektivering til OL og Kinas situation med hele verdens bevågenhed samt kritik af menneskerettighedssituationen |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|