2005 En/k grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, B
Lærere Mette Lezuik Hansen
Hold 2005 En/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Basal grammatik

Indhold Kernestof:
Johansen og Kierkegaard: Grundbog i engelsk grammatik 1, s. 7-8, 38-39

Noter og arbejdspapirer
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Selvstændigt arbejde
  • Sprogbevidsthed

Progression

Basisgrammatik-forløbet har til formål at bygge bro fra grammatikundervisningen i folkeskolen til gymnasieskolens tilsvarende. Eleverne skal have indbygget skærpet opmærksomhed i skrift såvel som i tale omkring basale grammtiske problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

British Youth Subcultures

Indhold Kernestof:
Putting on the Style, Vadmand et. al., Gyldendal, Kbh 1985, ss.30-32, 38-39, 52, 54-55, 64, 78-79, 85

Lærernoter
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Formålet er tre-delt: dels at præsentere eleverne for 3 britiske ungdomskulturer, dels at bevidstgøre dem om deres egen indgåen og/eller holdning til de ungdomskulturer, der er en del af deres ungdomsliv.
Eleverne skal bevæge sig fra redegørelse og forståelse af teksterne til en diskussion af disses indhold. Slutteligt integreres basisgrammatik, ordforråd og mundtlig fremstilling i forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Articles

Indhold Vukosa, Wendy: "As 14m Africans face death by starvation..." og ""food giants are sued for 'making people fat'" in Context,Engberg-Pedersen et. al, Gyldendal 2005
Revill, Jo: Kids' TV gets green light to plug junk food" in Contexts,Engberg-Pedersen et. al, Gyldendal 2005

Rosenvold og Bühlmann: "A New Entrance", Systime 2002, s.176-178

Lærernoter
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse af ikke-litterære tekster
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder
  • Tekstanalyse

Progression

At kunne genkende, beskrive og reproducere artikelgenren. At opbygge ordforråd, som sætter eleverne i stand til at diskutere de samfundsforhold, de læste artikler omhandler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Short stories

Indhold Kernestof:
Fell, Alison: "The Shining Mountain" in "Contexts", Engberg-Pedersen et. al, Gyldendal 2005

Plemmons, Michael: "Noel" in "Texting -First year Fiction", Egebjerg et. al, Systime 2005

Carver, Raymond: "Popular Mechanisms" in "What We Talk About When We Talk About Love", Vintage, New York 1989

Supplerende stof:
Kvium, Michael: Maleri, Europæisk Eksperimentalbillede (Før 1993), Gengivet i "Dansk Kunst ´94", Fogtdal

Noter og arbejdspapirer
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af litterære tekster
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Overblik og selektion
  • Redegørelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

At stifte bekendtskab med novellens særlige genretræk, og at kunne genkende disse. At bevæge sig fra redegørelse over analyse til fortolkning, og herved bevidstgøre eleverne om taksonomiske begrebsforskelle.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde