Historie, 3a hi A

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2005 hi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

AT 1 - Verdensbilleder

Indhold Flemming Clausen et al.: Skabt til at skabe - renæssancens kultur i Europa, Aschehoug, 1989, p. 23-44.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Fokus for forløbet har, gennem et overblik over antikkens, middelalderens og renæssancens idéverden, været at kortlægge forskellene mellem middelalderens og renæssancens verdensbillede. Dermed skulle forløbet give eleverne indsigt
i den historiske sammenhæng, som det moderne verdensbillede udsprang af og indgår i. Subsidiært introduceredes gennem forskellige øvelser og vekslende arbejdsformer til de "gymnasiale arbejdsformer".

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Antikkens samfund

Indhold Frederiksen et al.:
Grundbog til historien.
Verdenshistorien indtil 1750.
Systime, 2000. Side 43-48, 54-63,75-87, 91-96.

Radioudsendelse, "Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Studiemetoder

Progression

Målet har været at bibringe eleverne en historisk betinget bevidsthed om fundamentet for vor egen styreform, demokratiet, men også at formulere de problemstillinger, som kan knyttes til denne styreform, historisk såvel som aktuelt. I arbejdet med det antikke Rom er imperialismen blevet behandlet under samme vinkel. Gennem arbejdet med det faglige område er der blevet arbejdet med studiekompetencer som forberedelse, tekstlæsning, læsestrategi, noteteknik og informationssøgning.
Desuden er der arbejdet med dokumentation og
tilegnelse og anvendelse af de kildekritiske begreber

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europæisk middelalder

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-125

Film: "Rosens navn"
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Fra det beskrivende til det analytiske niveau.

Kendskab til og forståelse for historiens lange linier.

Diskussion af periodiseringsprincipper.

Metodisk-kritisk stillingtagen til filmens brug af historien (her: ”Rosens Navn”)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kronologiforløb mellem dansk/historie

Indhold Carstensen og Jørgensen: Middelalderliv, Gyldendal 1990, p. 77-78.

Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74.

Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 87-93, 96, 252-257.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239, 246-250.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121 og 203-206.

Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 34-39, 52-53 og 57-61.

Hemmersam et al.: Verden i konflikt, Munksgaard 1991, p. 158-164.
Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten".

Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København.

Musik: Sting: "Russians", 1985.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks tilblivelse

Indhold Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989.
p. 19-35

Thiedecke: De danske vikinger. Pantheon 2003.
p.22-29, 117-119, 122-125 og 195-200.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed

Progression

I dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Korstogene - Kulturmødet mellem kristendom og islam

Indhold Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004.
p. 7-28, 37-46, 47-56, 59, 60-70, 78-83.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Dette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne

Indhold Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-199
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 69-76
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilken indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks industrialisering

Indhold Haue et al.: Det gamle Danmark, Munksgaard 1983, p. 327-357.
Hyldtoft et al.: Det industrielle Danmark 1840-1914,Systime 1981, p. 335-344.
Video: Danmarks industrialisering, Dansk Industri
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet var at belyse et litterært emne med den historiske baggrund. Desuden var materialet i høj grad baseret på talmateriale, tabeller og kurver for at eleverne skulle opøve kompetence ift. at læse tabeller o.lign.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Revolutioner

Indhold Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime 2006, p. 9-28, 35-40,53-59.

Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998, p. 7-31,46-76.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

"De store revolutioner” læses som optakt til en diskussion af det moderne Europa. Vi arbejder med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, dels de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
Formålet med forløbet er at opnå viden eller kendskab til
- det moderne Europas historie
- centrale kendetegn ved det moderne Europa
- de vigtigste mentalitetsmæssige forandringer i det moderne Europa
samt opnå færdigheder i at forklare væsentlige udviklingsforløb i det moderne Europa og kunne fremstille, diskutere og tage stilling til væsentlige problemstillinger i det moderne Europas historie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Den kolde krig

Indhold

Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Den nye Verden 1945-2000, Systime 2002, p. 9-28, 60-69, 78-84, 108-118.

Film: The Fog of War (Biografisk dokumentar om Robert MacNamara som vidne til centrale begivenheder under den kolde krig)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

Progression

Målet med forløbet har været at afdække ideologiernes kamp og se på konkrete manifestationer, hvor denne kamp kom til udtryk. Centrale begreber fra undervisningen er "roll back" og "dominoeffekten"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks nyere historie - Velfærdsstaten

Indhold

Lars Andersen et al.: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, p. 48-62, 64-65, 70-71.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Det 20. århundrede

Indhold

Lars Andersen et al.: Fra verdenskrig til velfærdsstat, Gyldendal 2006, p. 7-32, 76-92, 107-121, 135-150, 158-161, 163-175.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Forløbet dækker kernestoffet i "det korte 20. århundrede".
med inddragelse af enkelte kilder til nuancering af lærebogsstoffet. Eleverne har selvstændigt fremlagt lærebogsstof for hinanden, produceret tidslinier og kædet forskellige problemstillinger sammen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde