Termin | Sommereksamen 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2005 hi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-29 |
Indhold |
Flemming Clausen et al.: Skabt til at skabe - renæssancens kultur i Europa, Aschehoug, 1989, p. 23-44. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fokus for forløbet har, gennem et overblik over antikkens, middelalderens og renæssancens idéverden, været at kortlægge forskellene mellem middelalderens og renæssancens verdensbillede. Dermed skulle forløbet give eleverne indsigt
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen et al.: Grundbog til historien. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Side 43-48, 54-63,75-87, 91-96. Radioudsendelse, "Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet har været at bibringe eleverne en historisk betinget bevidsthed om fundamentet for vor egen styreform, demokratiet, men også at formulere de problemstillinger, som kan knyttes til denne styreform, historisk såvel som aktuelt. I arbejdet med det antikke Rom er imperialismen blevet behandlet under samme vinkel. Gennem arbejdet med det faglige område er der blevet arbejdet med studiekompetencer som forberedelse, tekstlæsning, læsestrategi, noteteknik og informationssøgning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-125 Film: "Rosens navn" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fra det beskrivende til det analytiske niveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carstensen og Jørgensen: Middelalderliv, Gyldendal 1990, p. 77-78. Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74. Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 87-93, 96, 252-257. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239, 246-250. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121 og 203-206. Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 34-39, 52-53 og 57-61. Hemmersam et al.: Verden i konflikt, Munksgaard 1991, p. 158-164. Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten". Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København. Musik: Sting: "Russians", 1985. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989. p. 19-35 Thiedecke: De danske vikinger. Pantheon 2003. p.22-29, 117-119, 122-125 og 195-200. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004. p. 7-28, 37-46, 47-56, 59, 60-70, 78-83. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-199 Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 69-76 |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Haue et al.: Det gamle Danmark, Munksgaard 1983, p. 327-357. Hyldtoft et al.: Det industrielle Danmark 1840-1914,Systime 1981, p. 335-344. Video: Danmarks industrialisering, Dansk Industri |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet var at belyse et litterært emne med den historiske baggrund. Desuden var materialet i høj grad baseret på talmateriale, tabeller og kurver for at eleverne skulle opøve kompetence ift. at læse tabeller o.lign. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen et al.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime 2006, p. 9-28, 35-40,53-59. Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998, p. 7-31,46-76. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
"De store revolutioner” læses som optakt til en diskussion af det moderne Europa. Vi arbejder med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, dels de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Den nye Verden 1945-2000, Systime 2002, p. 9-28, 60-69, 78-84, 108-118. Film: The Fog of War (Biografisk dokumentar om Robert MacNamara som vidne til centrale begivenheder under den kolde krig) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet har været at afdække ideologiernes kamp og se på konkrete manifestationer, hvor denne kamp kom til udtryk. Centrale begreber fra undervisningen er "roll back" og "dominoeffekten" |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Andersen et al.: Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, p. 48-62, 64-65, 70-71. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Andersen et al.: Fra verdenskrig til velfærdsstat, Gyldendal 2006, p. 7-32, 76-92, 107-121, 135-150, 158-161, 163-175. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet dækker kernestoffet i "det korte 20. århundrede".
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|