» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2005 id/ky-2 (3ky id/2)

Idræt, 2005 id/ky-2 (3ky id/2)

Termin sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Lene Andersen
Bjarne Jeppesen
Hold 2005 id/ky-2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Bold - en holdpræstation

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:

Beherske grundlæggende tekniske færdigheder
Kunne forstå og redegøre for, hvordan deres tekniske færdigheder kan udvikles og forbedres gennem målrettet teknisk træning.
Have kendskab til deres egne muligheder og begrænsninger i boldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

O-løb – lær at finde vej

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Sundhed og livsstil
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fitness-en sund krop

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Kropsbevidsthed
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression


At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition og puls, herunder udførelse af test til måling af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfrremmende aktiiteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans

Indhold
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til holdspil (indendørs)

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmningsprogram.

Indhold
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Idrætter i nærområdet

Indhold
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde

Progression

At udvikle,afvikle og evaluere en disciplin efter eget valg.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Træningsprojekt

Indhold

Wolf m.fl.: C-det er idræt, Gyldendal 2005,s. 31-53

+ materialesamling på nettet

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Jf. Bekendtgørelsen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

dans

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Idrættens discipliner og træning
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Fokus på kropsbevidsthed,bevægelse til musik, ekspressivitet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Springgymnastik

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Fokus på spring med rotationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Slagbold

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Fokus på udviklingen af slagteknik i langbold, softball og shorttennis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer