2005 EN/m 1g

Termin forår/sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Maria Dyrbye-Skovsted
Hold 2005 EN/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-08-09

basal grammatik i grundforløb

Indhold Grundbog i Engelsk Grammatik 1+2, eds.L.Johansen &I.Kirkegaard, Systime 1982
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

At skabe bevidsthed om de engelskspecifikke sproglige regler gennem et introduktionsforløb om kongruens og ordstilling. At bruge elementer fra AP forløbet til at vise generelle grammatiske begreber og øvelser med mindre skriftlige opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

kommunikation

Indhold skolens eget IT-præsentationsmateriale, Power Point.
læreroplæg samt praktiske øvelser i forbindelse med PP støttet mundtlig fremlæggelse.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

short stories

Indhold "Popular Mechanics", R.Carver 1982 (kopi)
"The Lottery", S.Jackson 1949 i "Nine American Short Stories" ed..E.A.Hansen, Gyldendal 1976
"Son of Satan", C.Bukowski i "Texting,1st year Fiction" eds.R.Egebjerg et al, Systime 2005
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

genrebevidsthed og læseforståelse, herunder ordforrådsarbejde og introduktion til tekstarbejde på gradvist stigende niveau.
mundtlig udtryksfærdighed, udtale og grammatik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

articles

Indhold i "Contexts eds.J.Engberg-Pedersen et al. Gyldendal 2004
W.Vukosa, "As 14m Africans face death...
W.Vukosa, "Food Giants are sued..."
J.Revill, "Kids`TV gets green light..."
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

At blive bevidst om sagprosa karakteristika og metoder til at analysere på.
At få fornemmelse for de sproglige virkemidler i sagprosa og udvikle ordforråd.
At bevæge sig fra redegørelse til diskussionsniveau i mundtlig fremstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

The American Dream

Indhold "Of Mice and Men", J.Steinbeck,1937
"Inscription". E.Lazarus 1880s, i R.Buhlman "New York City" 1993
"United States of America", D.Fargo, 1974 i B.Arildsen ogC.Ploughheld "The Sky is the Limit" 1984
"Brother can you spare a dime?",Gorney/Harburg 1932, i P.Wang "Crisis and Hope" 1983
"Arnold Schwarzenegger",S.Terkel 1980 i B.Arildsen og C.Plougheld "The Sky is the Limit" 1984.
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Intro til genrerne roman og lyrik samt til arbejdet med disse, analyse og fortolkning.
Øvelse i gruppearbejdet med fremlæggelser samt respons. Individuelle skriftlige opgaver knyttet til emnet samt mere komplekse skriftlige opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning