» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2005 id/nz-2 (3nz id/2)

Idræt, 2005 id/nz-2 (3nz id/2)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Kirsten Bøegh From
Hold 2005 id/nz-2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-02

Opvarmning

Indhold Idræt C - teori i praksis, pp. 90-95
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Spil med små bolde

Indhold

Små bolde til diverse spil (softball, langbold og krolf)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Progression

At eleverne bliver bedre til at beherske kaste/gribe-teknikker.
Mere fokus på timing og præcision i slag og kast.
Videreudvikling af sammenspillet med vægt på taktiske elementer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Store boldspil

Indhold
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Idrættens discipliner og træning
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Der arbejdes med de grundliggende færdigheder indenfor spillene, såvel tekniske som taktiske færdigheder. Fokus på sammenspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grundtræning i forb. med ketsjerspil, dans ell. springgymnastik

Indhold

Erik og lotte Tybjerg Pedersen, Krop og Træning,

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Idrættens discipliner og træning
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Der arbejdes med de tre idrætter med fokus på udarbejdelse af et træningsprogram i forbindelse med den idræt, man beskæftiger sig med.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Træningsprojekt

Indhold

Wolf m.fl.: C-det er idræt, Gyldendal 2005,s. 31-53

+ materialesamling på nettet

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Fra fag til fritidsinteresse

Almene mål

Progression

Jf. Bekendtgørelsen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

De større boldspil (basket, volley, hockey)

Indhold
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Idrættens discipliner og træning
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Der arbejdes med de grundliggende færdigheder indenfor de tre boldspil, såvel tekniske som taktiske. Fokus på sammenspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Videreudvikling af basket og volley

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Idrættens discipliner og træning
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Der arbejdes med at videreudvikle tekniske og taktiske færdigheder. Basket: fokus på boldkontakt, driblinger, to-håndsafleveringer, grundskud.Spil med joker, Zoneopdækning. Volley: fokus på grundslagene, serv og smash samt bevægelse på banen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kreative bevægelser og dans

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Der arbejdes nmed forskellige ekspressive øvelser og aktiviteter, med fokus på rum, planer osv. i forbindelse med frie og ikke koreograferede bevægelser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Bordtennis, badminton, fodbold

Indhold
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Idrættens discipliner og træning

Almene mål

Progression

Fodbold: fysik, teknik, taktik.Fokus: d,riblinger, spilbarhed, aerob træning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer