» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2005 id/x-1 (3x id/1)

Idræt, 2005 id/x-1 (3x id/1)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Rasmus Mejldal
Berit Waagner Nielsen
Jesper Ørum
Poul Sørensen
Hold 2005 id/x-1
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Kan du danse?

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

MÅL: Eleverne skal gennem forløbet lære forskellige danse at kende, samt udvikle deres kropsbevidsthed gennem koreografiske udfordringer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Grundtræning

Indhold

Grupperne søger selv efter materialer til deres emne.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test

Almene mål

Progression

MÅL: Eleverne skal gennem forløbet opnå et basalt kendskab til grundtræningens elementer, samt et dybere kendskab til et område efter eget valg

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

En god teknik

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold

Almene mål

Progression

INDHOLD: Tekniske elementer i Badminton/Basket (eleverne vælger).
MÅL: Eleverne skal gennem forløbet forbedre deres tekniske færdigheder gennem målrettet teknisk træning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Bold - en holdpræstation.

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:

Beherske grundlæggende tekniske færdigheder
Kunne forstå og redegøre for, hvordan deres tekniske færdigheder kan udvikles og forbedres gennem målrettet teknisk træning.
Have kendskab til deres egne muligheder og begrænsninger i boldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

O-løb – lær at finde vej.

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fitness-en sund krop.

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Idrættens discipliner og træning
  • Kropsbevidsthed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition, styrke og bevægelighed. Herunder udførelse af test til vurdering af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfremmende aktiviteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Rytmehans og dans.

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning

Indhold Idræt C - teori i praksis, pp. 90-95
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kidsvolley

Indhold
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Kropsbevidsthed
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

-At få en god spilopfattelse og -oplevelse som grundlag for senere udvikling af spilforståelse.
-Indøve basale færdigheder som grundlag for fremtidig udvikling inden for volleyspillets tekniske elementer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Dansk idrætskultur.

Indhold

Video: Da sporten kom til Danmark (DIF).

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etik

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed

Progression

INDHOLD: Gamle lege, svensk gymnastik, fra folkefodbold til moderne fodbold.
MÅL: Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til dansk idrætshistorie med fokus på gymnastikkken og sportsbevægelsen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fodbold med teknisk-taktiske momenter

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Teknik og taktik i småspil 4:4

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Træningsprojekt

Indhold

Wolf m.fl.: C-det er idræt, Gyldendal 2005,s. 31-53

+ materialesamling på nettet

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand

Almene mål

Progression

Jf. Bekendtgørelsen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Taktik

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold

Almene mål

Progression

Hvorledes placerer jeg mig, så jeg gør mig spilbar og hvorledes overskuer jeg banen, så jeg placerer jeg mig, hvor jeg har mulighed for at spille de andre? Målet er at lære dette.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Bevægelse til lyd

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Målet med forløbet er at blive bevidst om egne ressourcer ifht. emnet "musik og bevægelse", samt arbejde med og forstå nyttigheden af en rytmisk interpersonel kompetence.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde