» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2006-08-01 Id/v (2v Id)

Idræt, 2006-08-01 Id/v (2v Id)

Termin sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, B
Lærere Jakob Damborg
Hold 2006-08-01 Id/v (3v Id)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-28

Boldbasis

Indhold Kopi af "spilhjulet"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:

Beherske grundlæggende tekniske færdigheder
Kunne forstå hvordan boldspil formes og styres af regler og de forudsætninger, der sættes op for spillet.
Have kendskab til deres egne muligheder og begrænsninger i boldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

O-løb – lær at finde vej

Indhold Eget materiale om kortlæsning og brug af kompas
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fitness-en sund krop

Indhold Coopertest-ark
Idrætskompendium: Konditions- og træningsafsnit
Svedtest
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition og puls, herunder udførelse af test til måling af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfremmende aktiviteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans

Indhold
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning

Indhold Idrætskompendie om opvarmning: s. 4-7
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Ketcherspil

Indhold
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Fysisk træningsforløb
  • Området bold

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Selvevaluering

Progression

Eleverne skal opnå basale færdigheder inden for forskellige typer ketcherspil: Badminton, Softtennis, squash og bordtennis.
Der fokuseres på forskelle og ligheder i bevægelsesmønstre og slagteknik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Basal anatomi

Indhold E.L. Tybjerg-Pedersen: Krop og Træning: s. 14-19 + s.31-44. 2. udg. 1992
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Kropsbevidsthed

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Eleverne skal opnå en grundlæggende viden omkring bevægeappartet, hvor der fokuseres på knogler og led, muskelopbygning og -funktion samt muskelgrupper.
Denne viden afprøves kort i styrkelokalet, hvor eleverne skal analysere forskellige maskiners indvirkning på muskelgrupperne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kondtion og konditest (AT3)

Indhold

Troels Wolf et al: C-det er idræt: s. 32-39. 2005 Gyldendal
Øvelsesvejledning: Konditionsbestemmelse
Øvelsesvejledning: Rhymings steptest

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Forbedring af træningstilstand

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Eleverne skal have et kendskab til konditionsbegrebet og "det at være i god form".
Eleverne skal lære at kende forskel på direkte og indirekte konditiontest, samt forskellen på submax- og max-test under de indirekte tests.
Der arbejdes med følgende tests: Bib-test, step-test, cooper-test, Åstrands to-punktstest og Watt-max-test.
Eleverne skal kunne udarbejde en powerpoint, som danner udgangspunkt for en mundtlig fremlæggelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Friluftsliv

Indhold Erik Mygind: Hvad er Friluftsliv: s. 2-6 + s. 8-13 + s. 24 + s. 32-34 2. udg., 1989, DHL
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne skal have en forståelse for begrebet friluftsliv og hvordan det defineres i forhold til traditionel idræt.
Eleverne skal også opnå et historisk overblik over friluftsliv og sætte det i forhold til nutiden ved selv at udføre friluftsliv i praksis ved en ekskusion til Helnæs i samarbejde med biologi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Rundt om boldspil

Indhold

Estrup, Claus o.a.: Idræt C - teori i praksis s.75-89. Systime, 2005

Jagd, Henrik o.a.: Krop og Samfund s. 23-26. Gyldendal, 1995

Andersen, Bjarne o.a.: Holdbold s. 12-22, Systime, 1997

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå en generel forståelse for boldspil. Der lægges vægt på de tekniske og taktiske elementer, der er fælles for boldspillene.
Med den større forståelse for boldspillene, skal eleverne selv konstruere boldspil, hvor bestemte elementer favoriseres. Spilhjulet kommer i spil.
Der tilstræbes at lave et historisk snit - især på kaosspillene, hvor vi lægger ud med de gammeldaws fodboldspil og håndboldspil, og slutter af med et moderne kønsintegreret spil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Idrætsekskursion til Sønderborg Idrætshøjskole

Indhold
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af træningstilstand
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Temaet for ekskursionen var adventure sport og team building. Programmet var således centreret omkring mountain bike, kajak, klatring og O-løb. Desuden var der en hel eftermiddag med team building.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dans og krea - bevægelse til musik

Indhold

"Kroppens grundlæggende bevægelser"

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Forløbet indledes med dans og rytmelektion af undervisere fra SDU. Herefter arbejdes der med kroppens grundlæggende bevægelser, som udvikles til dans til egne rytmer. Forløbet sluttes af med forskellige typer dans - moderne ved hip-hop og street samt klassiske ved lanciers og ballet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Idrættens historie

Indhold

Henrik Jagd o.a.: Krop og Samfund s. 7-52

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Svømning

Indhold

Dansk Svømmeunion: Moderne svømning, s. 190--234

DVD fra Dansk Svømmeunion: Når børn lærer at svømme

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kropsbevidsthed
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Forløbet er todelt i en udspringsdel og en svømmedisciplindel. I udspringsdelen er der en progression fra vandtilvænning over udspring på ben og afsluttende med saltoer og tyskerspring. I svømmedisciplindelen vælger eleverne sig ind på en bestemt svømmedisciplin, som gennem forløbet forbedres via selvvalgte øvelser. Forløbet sluttes af med en opgave, hvor den valgte disciplin bl.a. bevægelsesanalyseres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Pararbejde

Volley ball og teambuilding

Indhold

Kjeld Klintø: Volleyball - introduktion og undervisning: s. 3-8, Compganiet. 1994

Kristoffer Henriksen o.a.: Gyldensdals idrætspsykologi: Teamudvikling ca. s.90-98. Gyldendal, 2007.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Selvevaluering

Progression

I forløbet fokuseres der på teamprocesser. Eleverne deles ind på teams, som skal lære at fungere optimalt gennem 5 moduler, og derigennem forbedre deres volleyball spil.
Forløbet introduceres med teori omkring teamudvikling og praktisk undervisning i basale volley færdigheder. Herefter er det de enkelte teams opgave (herunder selvvalgt træner og anfører) at udvikle holdspillet og de individuelle færdigheder. Der arbejdes hen imod en finale-turnering.
Eleverne trænes i refleksion over individuelle og gruppeprocesser ved at føre logbog fra gang til gang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Ekstremidræt

Indhold

Henrik Jagd o.a.: Krop og Samfund: s.48-52 + 64-72

Henrik Thomsen: Triathlon for alle: s. 42-52, HO + Storm, 1992

Nina Azoulay: Tema om Ekstremsport: forside + s. 12 i MetroXpress d. 10/4 2008.

Video: DR2 - temalørdag om ekstremsport

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Forbedring af træningstilstand
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Eleverne skal belyse ekstremsport fra en fysiologisk og en sociologisk side. De skal via idrætssociologien og teorier om det senmoderne samfund få en forståelse for hvorfor ekstremsport er så populært idag.
I den praktiske del arbejdes der hen imod udførelsen af et triathlon (1/10 Iron Man), hvor der både trænes cykling, løb og svømning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde