Termin | sommer |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Idræt, B |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2006-08-01 Id/v (3v Id) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-28 |
Indhold |
Kopi af "spilhjulet" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal som resultat af forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eget materiale om kortlæsning og brug af kompas |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal som resultat af forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Coopertest-ark Idrætskompendium: Konditions- og træningsafsnit Svedtest |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition og puls, herunder udførelse af test til måling af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfremmende aktiviteter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idrætskompendie om opvarmning: s. 4-7 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå basale færdigheder inden for forskellige typer ketcherspil: Badminton, Softtennis, squash og bordtennis.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
E.L. Tybjerg-Pedersen: Krop og Træning: s. 14-19 + s.31-44. 2. udg. 1992 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå en grundlæggende viden omkring bevægeappartet, hvor der fokuseres på knogler og led, muskelopbygning og -funktion samt muskelgrupper.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Troels Wolf et al: C-det er idræt: s. 32-39. 2005 Gyldendal |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal have et kendskab til konditionsbegrebet og "det at være i god form".
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erik Mygind: Hvad er Friluftsliv: s. 2-6 + s. 8-13 + s. 24 + s. 32-34 2. udg., 1989, DHL |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal have en forståelse for begrebet friluftsliv og hvordan det defineres i forhold til traditionel idræt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Estrup, Claus o.a.: Idræt C - teori i praksis s.75-89. Systime, 2005 Jagd, Henrik o.a.: Krop og Samfund s. 23-26. Gyldendal, 1995 Andersen, Bjarne o.a.: Holdbold s. 12-22, Systime, 1997
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå en generel forståelse for boldspil. Der lægges vægt på de tekniske og taktiske elementer, der er fælles for boldspillene.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTemaet for ekskursionen var adventure sport og team building. Programmet var således centreret omkring mountain bike, kajak, klatring og O-løb. Desuden var der en hel eftermiddag med team building. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Kroppens grundlæggende bevægelser" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet indledes med dans og rytmelektion af undervisere fra SDU. Herefter arbejdes der med kroppens grundlæggende bevægelser, som udvikles til dans til egne rytmer. Forløbet sluttes af med forskellige typer dans - moderne ved hip-hop og street samt klassiske ved lanciers og ballet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Jagd o.a.: Krop og Samfund s. 7-52 |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Dansk Svømmeunion: Moderne svømning, s. 190--234 DVD fra Dansk Svømmeunion: Når børn lærer at svømme |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet er todelt i en udspringsdel og en svømmedisciplindel. I udspringsdelen er der en progression fra vandtilvænning over udspring på ben og afsluttende med saltoer og tyskerspring. I svømmedisciplindelen vælger eleverne sig ind på en bestemt svømmedisciplin, som gennem forløbet forbedres via selvvalgte øvelser. Forløbet sluttes af med en opgave, hvor den valgte disciplin bl.a. bevægelsesanalyseres. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kjeld Klintø: Volleyball - introduktion og undervisning: s. 3-8, Compganiet. 1994 Kristoffer Henriksen o.a.: Gyldensdals idrætspsykologi: Teamudvikling ca. s.90-98. Gyldendal, 2007. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forløbet fokuseres der på teamprocesser. Eleverne deles ind på teams, som skal lære at fungere optimalt gennem 5 moduler, og derigennem forbedre deres volleyball spil.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Jagd o.a.: Krop og Samfund: s.48-52 + 64-72 Henrik Thomsen: Triathlon for alle: s. 42-52, HO + Storm, 1992 Nina Azoulay: Tema om Ekstremsport: forside + s. 12 i MetroXpress d. 10/4 2008. Video: DR2 - temalørdag om ekstremsport |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal belyse ekstremsport fra en fysiologisk og en sociologisk side. De skal via idrætssociologien og teorier om det senmoderne samfund få en forståelse for hvorfor ekstremsport er så populært idag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|