» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2006-8-1 id/am-2 (3am id/2)

Idræt, 2006-8-1 id/am-2 (3am id/2)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Marianne Lausten Hansen
Hold 2006-8-1 id/am-2 (3am id/2)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-10

Bold - en holdpræstation

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:

Beherske grundlæggende tekniske færdigheder
Kunne forstå og redegøre for, hvordan deres tekniske færdigheder kan udvikles og forbedres gennem målrettet teknisk træning.
Have kendskab til deres egne muligheder og begrænsninger i boldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

O-løb – lær at finde vej

Indhold Eget materiale om kortlæsning og brug af kompas
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Fitness-en sund krop

Indhold Egne ark om test. Løbebåndstest
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Idrættens discipliner og træning
  • Sundhed og livsstil

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At arbejde med forskellige aspekter inden for sundhed: Kondition og puls, herunder udførelse af test til måling af eget konditionsniveau. Blive bekendt med og gennemføre konditionsfrremmende aktiiteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning

Indhold Idræt C - teori i praksis, pp. 90-95
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til fodbold, ultimate og softball

Indhold
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold

Almene mål

Progression

At eleverne opnår et grundlæggende kendskab til 3 forskellige boldspil
at de får en forståelse for de taktiske elementer ved hvert boldspil

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dans, redskabsgymnastik og volleyball

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer