2005 EN/m grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Maria Dyrbye-Skovsted
Hold 2005 EN/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

basal grammatik i grundforløb

Indhold Grundbog i Engelsk Grammatik 1+2, eds.L.Johansen &I.Kirkegaard, Systime 1982
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

At skabe bevidsthed om de engelskspecifikke sproglige regler gennem et introduktionsforløb om kongruens og ordstilling. At bruge elementer fra AP forløbet til at vise generelle grammatiske begreber og øvelser med mindre skriftlige opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

short stories

Indhold "Popular Mechanics", R.Carver 1982 (kopi)
"The Lottery", S.Jackson 1949 i "Nine American Short Stories" ed..E.A.Hansen, Gyldendal 1976
"Son of Satan", C.Bukowski i "Texting,1st year Fiction" eds.R.Egebjerg et al, Systime 2005
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Redegørelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

genrebevidsthed og læseforståelse, herunder ordforrådsarbejde og introduktion til tekstarbejde på gradvist stigende niveau.
mundtlig udtryksfærdighed, udtale og grammatik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

articles

Indhold i "Contexts eds.J.Engberg-Pedersen et al. Gyldendal 2004
W.Vukosa, "As 14m Africans face death...
W.Vukosa, "Food Giants are sued..."
J.Revill, "Kids`TV gets green light..."
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

At blive bevidst om sagprosa karakteristika og metoder til at analysere på.
At få fornemmelse for de sproglige virkemidler i sagprosa og udvikle ordforråd.
At bevæge sig fra redegørelse til diskussionsniveau i mundtlig fremstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning