» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2006 Id/v (3v Id)

Idræt, 2006 Id/v (3v Id)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Idræt, B
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2006 Id/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-13

Opvarmning

Indhold

Claus Estrup m.fl. Systme 2005. Idræt C - teori i praksis, pp. 90-93

udarbnejdelse af synopsis

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Muskelfysiologi samt energiforsyning

Indhold

Lars H. Nielsen m.fl. Systime 2002. Idræt Teori og træning´. S. 8 - 12, 36 - 40, 50 - 58, 68 - 82, Noter om laktat (nyere forskning).

Konditionstest på løbebånd (R)

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå forståelse for musklens anatomi og funktion, samt hvordan kroppen skaffer sig energi til muskelarbejde. Endvidere skal eleverne foretage en konditest (en max-test med tilhørende laktatmålinger)samt tolke og vurdere resultaterne heraf.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Tema - Ekstremsport

Indhold Adventure World nr. 29. Juni/juli 2000. S. 50 - 52. - et debatindlæg om ekstremsport.
Omfang 1
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kondition (AT-forløb - Matematik og idræt)

Indhold

"Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, kap. 2 + 5.
Lars H. Nielsen m.fl. "Idræt - teori og træning" Systime 2. udgave 2002. Side 68 - 82

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udarbejdes på baggrund af de udførte tests) der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fodbold og formidling

Indhold
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Eleverne skal forbedre deres tekniske fodbold- færdigheder. Endvidere en bedre taktisk forståelse - herunder spilbarhed, bredde og dybde i spillet. Eleverne skal med udgangspunkt i undervisning af hinanden blive opmærksomme på hvordan man kan tilpasse øvelser/spil til forskellige grupper.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fra leg til sport - dansk idrætskultur.

Indhold

Krop og samfund af henrik Jagd m.fl. Gyldendal uddannelse 1995. side 9 - 36

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Kropsbevidsthed

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Musik og bevægelse - Det dansende menneske

Indhold

Claus Estrup: "Idræt C - teori og praksis" , side 67 - 74. Det dansende menneske.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Der fokuseres på dansen som både en omgangsform og en udtryksform. Dansens mange funktioner kulturelt, historisk og socialt belyses. Praktisk gøres eleverne gøres bekendt med forskellige genrer, herunder bla. Les Lanchier, rytmiske serier, Linedance, folkedanse samt forskellige pardanse - herunder Cha Cha Cha og Jive.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grundtræning

Indhold

Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf

Systime 2002, 2. udgave. Side 82 - 102

Udleverede kopier om de forskellige grundtræningsformer 

Diverse internetsider

 Aflevering: grundtræningsprojekt

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Kropsbevidsthed

Almene mål

Progression

Der arbedes med den indledende teori til de forskellige grundtræningformer herunder koordinationstræning, bevægelighedstræning, styrketræning, anaerob arbejdsevne og aerob arbejdsevne. Der gives forskellige eksempler på grundtræningsprogrammer med forskelligt sigte. Eleverne udarbejder sidst i forløbet et grundtræningsprogram med formål bestemt af eleverne selv og programmet forevises og diskuteres i gruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Teknik og boldspil.

Indhold

Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf

Systime 2002, 2.oplag. Side 10 - 33, 46 - 47, 109

E.L Tybjerg-Pedersen "Krop og træning" Gyldendal undervisning 1994, 2.udgave. Side 36-37, 44

Egne noter om teknik i volley.

Dissektion af knæled

Udarbejdelse af bevægelsesanalyse

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Målsætningen er at eleverne lærer at benytte anatomiske begreber til bekrive bevægelser og teknik.
Der arbejdes med forskellige tekniske elementer indenfor tennis, volleyball og badminton. Foruden at kunne beskrive bevægelserne arbejdes der med at opnå et højt teknisk niveau.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Arbejdskrav og fysisk træning.

Indhold

Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf

Systime 2002, 2.oplag. Side 88 - 101, 104 - 117

Individuelt træningsprojekt (Projekt)

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Forbedring af træningstilstand
  • Fysisk træningsforløb

Almene mål

Progression

Grundlæggende viden om betydningen, testningen og planlægningen af aerob træning, anaerob anerob og styrketræning. Evnen til at analysere og vurdere arbejdskravene i en given idrætsgren, samt at kunne planlægge og gennemføre et træningsforløb. Desuden er det målet for eleverne at forbedre den fysiske form.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Med kroppen som materiale - kreativ bevægelse

Indhold

Egne Kopier (Laban bevægelsesteori BESS og de 8 basiskvaliteter)

Claus Estrup: "Idræt C - teori og praksis" , side 67 - 74. Det dansende menneske.

Udarbejdelse af synopsis

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Der tages udgangspunkt i Labans bevægelsesteorier. BESS og de 8 bevægelseskvaiteter m.m. introduceres for eleverne i form af indledende øvelser. Eleverne sætter bevægelser til en ikke selvvalgt historie og ikke selvvalgt musik. Endelig skal eleverne selv i grupper udabejde et bevæglesesforløb på baggrund af selvvalgt musik og historie. Forløbet afsluttes med at grupperne fremviser deres produkt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sport, modernitet, medier og globalisering - amerikanske spil.

Indhold

Regelsæt , taktiske oversigter m.m. til flagfootball og softball.

Henrik Jagd m.fl. "Krop og samfund" Gyldendal uddannelse 2.udgave, 2003. Side 65 - 91.

 

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Området bold

Almene mål

Progression

Eleverne skal blive istand til at se sociologiske sammenhænge mellem samfundsudviklingen og udviklingen indenfor idrætsverdenen. Endvidere den gensidige påvirkning mellem idræt og medier samt mediernes indflydelse på globaliseringen indenfor idrætsverdenen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer