Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | ANDET |
Fag og niveau | Idræt, B |
Lærere | Dorte Lybecker Bruun |
Hold | 2006 Id/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Claus Estrup m.fl. Systme 2005. Idræt C - teori i praksis, pp. 90-93 udarbnejdelse af synopsis |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars H. Nielsen m.fl. Systime 2002. Idræt Teori og træning´. S. 8 - 12, 36 - 40, 50 - 58, 68 - 82, Noter om laktat (nyere forskning). Konditionstest på løbebånd (R) |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå forståelse for musklens anatomi og funktion, samt hvordan kroppen skaffer sig energi til muskelarbejde. Endvidere skal eleverne foretage en konditest (en max-test med tilhørende laktatmålinger)samt tolke og vurdere resultaterne heraf. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Adventure World nr. 29. Juni/juli 2000. S. 50 - 52. - et debatindlæg om ekstremsport. |
Omfang | 1 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, kap. 2 + 5. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udarbejdes på baggrund af de udførte tests) der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal forbedre deres tekniske fodbold- færdigheder. Endvidere en bedre taktisk forståelse - herunder spilbarhed, bredde og dybde i spillet. Eleverne skal med udgangspunkt i undervisning af hinanden blive opmærksomme på hvordan man kan tilpasse øvelser/spil til forskellige grupper. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Krop og samfund af henrik Jagd m.fl. Gyldendal uddannelse 1995. side 9 - 36 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Claus Estrup: "Idræt C - teori og praksis" , side 67 - 74. Det dansende menneske. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer fokuseres på dansen som både en omgangsform og en udtryksform. Dansens mange funktioner kulturelt, historisk og socialt belyses. Praktisk gøres eleverne gøres bekendt med forskellige genrer, herunder bla. Les Lanchier, rytmiske serier, Linedance, folkedanse samt forskellige pardanse - herunder Cha Cha Cha og Jive. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf Systime 2002, 2. udgave. Side 82 - 102 Udleverede kopier om de forskellige grundtræningsformer Diverse internetsider Aflevering: grundtræningsprojekt |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbedes med den indledende teori til de forskellige grundtræningformer herunder koordinationstræning, bevægelighedstræning, styrketræning, anaerob arbejdsevne og aerob arbejdsevne. Der gives forskellige eksempler på grundtræningsprogrammer med forskelligt sigte. Eleverne udarbejder sidst i forløbet et grundtræningsprogram med formål bestemt af eleverne selv og programmet forevises og diskuteres i gruppen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf Systime 2002, 2.oplag. Side 10 - 33, 46 - 47, 109 E.L Tybjerg-Pedersen "Krop og træning" Gyldendal undervisning 1994, 2.udgave. Side 36-37, 44 Egne noter om teknik i volley. Dissektion af knæled Udarbejdelse af bevægelsesanalyse |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målsætningen er at eleverne lærer at benytte anatomiske begreber til bekrive bevægelser og teknik.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Idræt - teori og træning af Lars H. Nielsen og Troels Wolf Systime 2002, 2.oplag. Side 88 - 101, 104 - 117 Individuelt træningsprojekt (Projekt) |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGrundlæggende viden om betydningen, testningen og planlægningen af aerob træning, anaerob anerob og styrketræning. Evnen til at analysere og vurdere arbejdskravene i en given idrætsgren, samt at kunne planlægge og gennemføre et træningsforløb. Desuden er det målet for eleverne at forbedre den fysiske form. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Egne Kopier (Laban bevægelsesteori BESS og de 8 basiskvaliteter) Claus Estrup: "Idræt C - teori og praksis" , side 67 - 74. Det dansende menneske. Udarbejdelse af synopsis |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer tages udgangspunkt i Labans bevægelsesteorier. BESS og de 8 bevægelseskvaiteter m.m. introduceres for eleverne i form af indledende øvelser. Eleverne sætter bevægelser til en ikke selvvalgt historie og ikke selvvalgt musik. Endelig skal eleverne selv i grupper udabejde et bevæglesesforløb på baggrund af selvvalgt musik og historie. Forløbet afsluttes med at grupperne fremviser deres produkt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Regelsæt , taktiske oversigter m.m. til flagfootball og softball. Henrik Jagd m.fl. "Krop og samfund" Gyldendal uddannelse 2.udgave, 2003. Side 65 - 91.
|
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal blive istand til at se sociologiske sammenhænge mellem samfundsudviklingen og udviklingen indenfor idrætsverdenen. Endvidere den gensidige påvirkning mellem idræt og medier samt mediernes indflydelse på globaliseringen indenfor idrætsverdenen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|