» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2007-08-01 3Id/1 (3g Id/1)

Idræt, 2007-08-01 3Id/1 (3g Id/1)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Idræt, B
Lærere Poul Sørensen
Bjarne Jeppesen
Hold 2007-08-01 3Id/1
Beskrivelse

Eksamensform:

1. Praktisk ( ud fra Drejebog) individuelt eller i gruppe

2. Mundtlig (Case) individuelt

Sidst opdateret 2008-04-29

Fodboldteknik (sparkeformer) anatomi og fysiologi

Indhold

Nielsen, Lars H og Troels Wolf (2002) Idræt teori og træning, Viborg: Nørhaven A/S  ( s. 8-14, 26-30, 36-40, 49 - 56ø, 58-64, 66-67, 69-74, 79 - 81, 96 -102)

Fodbolde, kegler

Digitalkamera

Skriftlig rapport 2:  Fodbold og anatomi og fysiologi

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Området bold

Almene mål

Progression

Sparkeformerne indersidespark, halvtliggende vristspark og lodret vristspark.

Bevægelsesanalyse

Aerob og anaerob energiomsætning i fodbold

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musik og bevægelse

Indhold

Nielsen, Lars H. og Wolf, Troels  (2002) Idræt teori og træning, Viborg: Nørhaven A/S  (40 - 49 ø)

McEnaney, Rachael  (28/3 03) 'faded Dance' , side 1 (Step sheets til 'Ain't Got No Money....' (Neville Fitzgerald & Julie Harris)

Estrup, Claus m. fl. (2005)   7.3. Dansen som udtryksform (s. 72 - 74)  i Idræt C' - teori i praksis,

Århus: Systime

 

 

Skriftlig rapport 3: Musik og bevægelse

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans

Almene mål

Progression

Basal kendskab til breakdance/funk og linedance

Koreograferet forløb efter eget valg (i grupper),
hvor krop, musik og udtryk - med brug af Labans bevægelsesteori - indgår i et understøttende samspil


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fitness, kropskultur, sundhed, livsstil og doping

Indhold

Lars H. Nielsen, Wolf, Troels (2002) Idræt teori og træning, Viborg: Nørhaven A/S (s. 129 - 136)

Nordberg, Terje m. fl.  (2003) Politikens fitnessbog, København: Politikens Forlag A/S, (s. 88 - 83)

Mølholm Hansen, Morten m. fl (2004)  Doping  Forfængelighed eller præstationstrang - en debatbog om doping og livsstil, Viborg: Nørhaven Book A/S    (s. 12 - 32)

Thomas Møller Kristensen offentliggjort 03.08. 07 på  Et svært budskab' www.jp.dk 

www.antidoping.dk  - 'Træningsscentre og fitness'

 

Spinningcykler

 

Skriftlig rapport 4:  Unge, kropskultur og livsstil

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori

Almene mål

Progression

Grundlæggende fitness og indsigt i fitness som en del af moderne livsstil og kropskultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Volleyball, teambuilding og coaching

Indhold

Worm, Charlotte : Boldspil og Teambuilding    http://www.emu.dk/gym/fag/id/inspiration/teambuilding.html (worddokument)Teamdagbog (s. 1-7) og Powerpointshow brugt i forbindelse med kurset (Dias 25-26)

Henriksen, Kristoffer  m. fl.(2007) Gyldendals idrætspsykologi',   København: Gyldendal (9-17, 85 - 96, 97 - 104, 115 -122)

Jagd, Henrik m. fl. (2003) Krop og samfund, Øvelse: "Driblekongen"  (s. 103 -   104)

København: Gyldendal 

Volleyball - rekvisitter

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Mål:
Forstå og anvende holdidrætttens redskaber
i praksis

Den coachende arbejdsform

Progression:
-Indledende gruppearbejde om forventninger,
stærke og svage sider

-Skelnen mellem hold og teams

-Teamdannelse

-Mål i de 2 teams'ne

-Inddrage mål under opvarmning og kamp

-Bevidsthed om roller i idræt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Løbeformer, puls og energi - leverancer. Idrætten i Danmark

Indhold

Lars H. Nielsen, Troels Wolf (2002) Idræt teori og træning, Viborg: Nørhaven A/S (s.  73 -74)

Sørensen, Poul (2008) Løbetræning og puls, (1 side)

Jagd, Henrik m. fl. (2003) Krop og samfund, København: Gyldendal  (Faktaboks 'Hvad er idræt?'  s. 11,

s. 16 -19, 26, 31 - 35, 65 - 73)

 

Bangsbo, Jens (2007)  Fodbold  træning og undervisning. København: Frydenlund ( s. 91)

 

Stopure

Skriftlig rapport 5   Billeder af fremtidens idræt og sport i Danmark

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forstå og opleve sammenhængen mellem

løbeform, puls, energileverancer og træningseffekt.

Løb som en individuel idræt eller gruppeidræt anno 2008

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer