» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2007-08-01 3Id/2 (3g Id/2)

Idræt, 2007-08-01 3Id/2 (3g Id/2)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Idræt, B
Lærere Ingeborg Hedegaard Flindt
Hold 2007-08-01 3Id/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Holdbold

Indhold

Henrik Jagd et. Al: Krop og samfund. Gyldendal, 2003, siderne: 48-73

Hans Bonde: ”Sporten –en moderne kult”, Hovedland, 1993, siderne: 85-94.

”Til bold og vold med Harry hul-i-hovedet”, Politikken 15.5.1992

”Supporters”, Fyns stiftstidende 10.4. 1994

”Uønskede fans” Jyllandsposten 22.3.2004

Lars H. Nielsen: Idræt –teori og træning 2. Udgave. ”Bevægeapparatet”, Side 7-33

Lars H. Nielsen: Idræt –teori og træning 2. Udgave. ”Energiomsætningen”, Side, 36-40

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Kulturel identitet
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Gymnastik og historie

Indhold

Henrik Jagd et. Al: Krop og samfund. Gyldendal, 2003, siderne: 6-35.

Lars Elbæk: Focus: Tidsskrift for idræt, nr. 2 maj 2006, side 42-49.

Michael Bjørn: Focus Idræt, årgang 22,”Indlæring af forlæns salto”, August 1998, side 120-221.

Eva Wulff Helge og Else Trangbæk: Redskabsgymnastik, Systime 1994, ”kraftspring og flikflak”, side 109-112, 114-117.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og refleksion over idrættens kulturelle værdier
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Indsigt i humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsteori
  • Kropsbevidsthed
  • Samarbejdsevne
  • Tekniske idrætter

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Koreograferede og frie bevægelser

Indhold

Susanne Ravn: Med kroppen som materiale, Odense Universitetsforlag, 2001, siderne 36- 41, 51-70, 77-80, 91-94, 100-101, 106-113.

Div. Kopier af cirkelmodeller over kroppens bevægelser og Labans bevægelsessystem.

Lars H. Nielsen: Idræt –teori og træning 2. Udgave. ”Nervesystemet og idræt”, side 40-58

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Multimedieproduktion
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Badminton og fysiologi

Indhold

Lars H. Nielsen: Idræt –teori og træning 2. Udgave. ”Energiomsætningen”, Side 36-40, ”Respiration” side58-67,  ”Arbejdsfysiologi” side 69-82

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Arbejdsfysiologisk indsigt og forståelse af funktionel anatomi
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Forbedring af træningstilstand
  • Området bold

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Atletik og grundtræning

Indhold

Fra Mikkel Sørensen: Lærebog i atletik”, Institut for idræt, KU, 1999. Kap. 100m sprint, mellem-langdistance, længdespring, kuglestød.

Lars H. Nielsen: Idræt –teori og træning 2. Udgave. ”Træningslære” side 83-128.

Erik og Lotte Thybjerg-Pedersen: Krop og træning, ”Mentaltræning”, side 107-111.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og vurdering af betydningen af fysisk aktivitet
  • Basale og funktionelle bevægelser
  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram
  • Forbedring af træningstilstand
  • Kropsbevidsthed
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning