» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2007-8-1 id/bu-1 (1bu id/1) grundforløb

Idræt, 2007-8-1 id/bu-1 (1bu id/1) grundforløb

Termin Efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Mette Foldager
Bjarne Jeppesen
Poul Sørensen
Hold 2007-8-1 id/bu-1 (2bu id/1)
Beskrivelse Grundforløb med forskelligartede discipliner
Sidst opdateret 2007-12-30

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

AT 1 Doping

Indhold

Clive Gifford: ’Doping og sport’, afsnittet ’Iltforøgende doping’, s. 24-25. Forlaget Flachs 2004

’Konditalstabel – Hvad er et godt kondital?’ www.motion-online.dk

Thomas Møller Kristensen: ’Et svært budskab’ 3.8.2007 http://jp.dk/morgenavisen/sport/article 1028895.ece

Troels Wolf m. fl.: ’Kap 2: Kønsforskelle i kredsløbskondition   Idræt C – supplerende artikler’ www.idraet-gyldendal.dk 2005

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Udføre enkel fysiologisk test (Bib-test)

Forståelse af begreberne kondition,kondital og aerob træning.

Kendskab til begreber som træning, livsstil og idrætsvaner, samt etik.

At perspektivere kernestof om doping via samspil med biologi og samfundsfag og herigennem forstå idrætsfagets tværfaglige karakter (natur, sundhed, humnaiora og samfund)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Holdbold Ude Intro

Indhold

Partibold, fodbold,ultimate

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Fra enkle sammenspil teknisk og taktisk, til mere udfordrende holdboldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

O-løb – lær at finde vej

Indhold

Eget materiale om kortlæsning og brug af kompas

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Tekniske idrætter

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Området musik og dans
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Opnå basalt kendskab til og analyse af musik som redskab og virkemiddel i idrætten. Arbejde med dans og bevægelser til musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde