» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2007 id/ky-1 (1ky id/1) 1g

Idræt, 2007 id/ky-1 (1ky id/1) 1g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, C
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Poul Sørensen
Lene Andersen
Hold 2007-8-1 id/ky-1 (2k id/1)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Holdbold Ude Intro

Indhold

Kurvebold, fodbold, M-bold

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Beherske bevægelser inden for området bold
  • Samarbejdsevne

Almene mål

Progression

Fra enkle sammenspil teknisk og taktisk, til mere udfordrende holdboldspil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 1 Idrætsdelen

Indhold

IDRÆT:

Introduktion til AT1 (elevkopi).

Teambuildingøv. i sal - klasserumskultur, samt samarbejdsøvelsen "skibsforlis".

Gyldendals studiebog kap.7. Samarbejde og klasserumskultur, s. 78-89

Informationssøgning: den sunde krop

Introduktion til PowerPoint

Videnskabsteori Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn kap. 2, s. 18-27.

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

O-løb – lær at finde vej '07

Indhold

Eget materiale, O-løbskort over Hunderup skoven

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans '07

Indhold

Musik fra de forskellige genre.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Arbejde med dans og musik. Opnå basalt kendskab til forskellige danse og kropsudtryk fra dansens historie. Kendskab til musik som redskab og virkemiddel i idrætten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning til musik

Indhold

Troels Wolf m.fl.: C - det er idræt. Gyldendal, 2005, s. 22-30
Eget materiale.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale bevægelser
  • Kropsbevidsthed
  • Opvarmningsprogram, grundtræningsprogram og enkle fysiologiske test
  • Samarbejdsevne

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Boldspil inde og ude

Indhold
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beherske bevægelser inden for området bold

Almene mål

Progression

At eleverne forbedrer deres tekniske og taktiske evner i boldspil generelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde