» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Idræt, 2007 Id/v (1v Id) 1g

Idræt, 2007 Id/v (1v Id) 1g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Idræt, B
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Kirsten Bøegh From
Hold 2007-08-01 Id/v (2v Id)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Bold intro ude

Indhold

Fodbold

Langbold

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

O-løb – lær at finde vej

Indhold

Egne ark om kortlæsning og kompasbrug

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne skal som resultat af forløbet:
- kunne læse et o-løbskort med henblik på størrelsesforhold, signaturer mm
- kunne løbe et o-løb efter hensigtsmæssige overvejelser, i grupper og individuelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Volleyball intro

Indhold
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

at eleverne får indblik i de færdigheder som volleyball kræver så de dermed er bevidste om deres udgangspunkt for progession i et senere forløb.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Rytmehans og dans '07

Indhold

Musik fra de forskellige genre.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Arbejde med dans og musik. Opnå basalt kendskab til forskellige danse og kropsudtryk fra dansens historie. Kendskab til musik som redskab og virkemiddel i idrætten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opvarmning og test

Indhold

Trols Wolf m.fl.: C - det er idræt. Gyldendal, 2005, s. 12-30, 40-41.
Lars Michalsik & Jens Bangsbo: Aerob og anaerob træning. DIF, 2002, s. 136-141.
Eget materiale.
Styrketræning. Hæfte fra DIF, s. 17-18.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Enkle fysiologiske test og opvarmningsprogramgrundtræningsprogram

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Teori/metode

Progression

At eleverne forstår betydningen af opvarmning før en fysisk aktivitet.
At eleverne med inddragelse af musik kan udarbejde eget opvarmningsprogram, der tilgodeser målgruppen.
At eleverne gennemfører både aerob og anaerob tests og forstår anvendelsesmulighederne af disse tests.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Teambold i volleyball

Indhold

Torben Hansen m.fl.: Volleyvideo med de basale slag. Fra Sportsmedia.
Anders Halling & Per Fibæk Laursen: Boldspilundervisning - fra boldbasis til teambold. Odense Universitetsforlag, 1999, s. 49-53

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Basale og funktionelle bevægelser

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

At eleverne via teambuilding - her kaldet teambold - erfarer gruppens potentialer i et boldspil som volleyball. Hvordan bliver vi bedre? Det er omdrejningpunktet. Herunder indgår kendskab til egne og andres stærke/svage sider for der ud fra at kunne optimere gruppens præstation.
At eleverne forbedrer sig teknisk og taktisk i volleyball

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning