Kemi, 2006-08-01 ke/j

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, C
Lærere Poul Elmelund (Grundforløb)
Martin Lund (Studieretningsforløb)
Hold 2006-08-01 ke/j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-12

Introduktion til kemi

Indhold KEMI2000C-NIVEAU:
Grundstoffer s. 9-26
Ioner s. 27-40n
Mængdeberegninger s. 46-56
Kovalentbinding s. 61-64
Blandinger s. 108-119
Syre-base reaktioner s. 126m-130
Noter om sikkerhed i laboratoriet 4 sider
Øvelsser:
Flammefarver
Opvarmning af svovl
Natriumsreaktion med vand
Saltesopløselighed i vand
Introduktionsforsøg 1+2
Bestemmelse af krystalvandindholdet i bariumchlorid
Natron
Bestemmelse af saltindholdet i havvand
Bestemmelse af saltindholdet i brød
Undersøgelse af syre-baseindikatorer(tryllefarver)
Fremstilling af syre-baseindikator
Syre-baseindikatorer og kulsyre

Omfang 32
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Læse elementær kemifaglig tekst
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Symboler

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Opsamling - med særligt henblik på støkiometri

Indhold

- Kemi 2000 C side 46-55m.
- 1jke-1 Formelsamling (1, 2, 3, 4 og 5), 2 sider.
- 1jke-2 Note om ækvivalens, 3 sider.
Eleveksperiment uden rapport
- 1jke-3 Opløselighed for sølvsulfat.
- genbehandling af journaløvelsen Krystalvandindhold i bariumchlorid.
- genbehandling af rapportøvelsen Natron.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Molarmasse.
- Formelmasse.
- Stykantal, Avogadrokonstanten.
- Stofmasse.
- Enheden unit.
- Ækvivalens.
- Af kernestoffet: Uorganiske stoffers opbygning og navngivning, mængdeberegninger, vejeanalyser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Diverse

Indhold - Densitet. 1jke-1 Formelsamling (14), 0.5 side.
- Om ionforbindelser. Syrerestion. Dagbog 070117_3, 070313_4 og 070411_3, 2 sider.
- Struktureret opgaveløsning, Dagbog 070130_4, 0.5 side.
- 1jke-4 Retningslinjer for rapportskrivning, 1 side.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere data og iagttagelser
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Af kernestoffet: Ionforbindelser, simple uorganiske stoffers opbygning og navngivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Blandinger - specielt stofmængdekoncentration

Indhold - Kemi 2000 C side 108-119
- 1jke-1 Formelsamling (6, 7, 8, 9, 10, 14, 15), 5 sider.
Demonstrationseksperiment
- fremstilling af saltopløsning med valgt stofmængdekoncentration ved opløsning af stof i vand.
- fremstilling af saltopløsning med valgt stofmængdekoncentration ved fortynding.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemiske reaktioner
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Massebrøk.
- Volumenbrøk.
- Stofmængdekoncentration.
- Formel og aktuel koncentration.
- Fortynding og fortyndingsfaktor.
- Densitet.
- Masseprocent.
- Af kernestoffet: Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer samt stofmængdekoncentration.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Syre-basereaktioner

Indhold

- Kemi 2000 C side 120-130
- 1jke-1 Formelsamling (11, 12, 13), 3 sider.
- 1jke-5 pH-metrisk titrering med LoggerPro, 6 sider samt Dagbog 070314_3, 2 sider.
- 1jke-7 Efterbehandling af pH-metrisk titrering af stærk syre med stærk base, 2 sider.
- Syrer kendt fra hverdagen. Dagbog 070227_4 1 side.
- Korresponderende syre-basepar. Dagbog 070228_3, 0.5 side.
Eleveksperiment uden rapport
- pH-indikatorer.
- pH-metrisk titrering af stærk syre med stærk base.
Demonstrationseksperimenter
- Syrers reaktion med magnesium. Påvisning af dihydrogen.
- Fremstilling af og reaktioner med hydrogenchlorid. Dagbog 070227_4, 0,5 side.
- Betjening af pH-meter og måling af pH i væsker fra hverdagslivet. Dagbog 070313_4, 1 side.
Eleveksperiment med rapport
- 1jke-6 Titrering af svag syre med stærk base.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Syre, base og amfolyt.
- Hydronolyse (syre-basereaktion).
- Korresponderende syre-basepar.
- Mono- og polyhydroniske syrer.
- Stærk og svag syre. Harpun-notation.
- Vands ionprodukt.
- Surt, neutralt og basisk miljø.
- pH-beregning for stærk syre.
- Syre-basetitrering.
- Af kernestoffet: Syre-basereaktioner og pH-begrebet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Redoxreaktioner

Indhold - Kemi 2000 C side 134-137, 138-145
- 1jke-1 Formelsamling (16, 17), 3 sider.
- 1jke-11 Grundlæggende REDOX-afstemning: eksempler og opgaver, 6 sider.
Eleveksperiment uden rapport
- 1jke-8 Spændingsrækken
Eleveksperiment med rapport
- 1jke-10 Redoxtitrering
Demonstrationseksperimenter
- Forbrænding af magnesium.
- Reaktion mellem jern(II)ioner og permanganationer i sur opløsning.
- Natriums reaktion med vand.
- Opløsning af kobber vha. oxiderende syre.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- Oxidation. Reduktion. Delreaktion og (hel-)reaktion.
- Spændingsrækken.
- Oxidationstal (OT)
- Afstemning af skemaer over redoxreaktioner.
- Redoxtitrering.
- Af kernestoffet: Simple redoxreaktioner, herunder forbrændingsreaktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grundlæggende organisk kemi

Indhold

- Kemi 2000 C side 64-69, 76-88n og 90-92.
- Organisk forbrændingsreaktion, Dagbog 070130_4, 1 side.
- Tetraedrisk modellering, Dagbog 070508_4, 1 side.
- Demonstrationseksperimenter

  • Polære og upolæreopløsningsmidler
  • Forbrænding af carbonhydrider
  • Substitution af dibrom i rensebenzin (heptan)
  • Addition af dibrom til 1-octen

 

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

- Molekylmodeller.
- Alkaner, alkener og alkyner.
- Forbrændingsreaktion.
- Substitution.
- Addition.
- Af kernestoffet: Simple organiske stoffers opbygning og navngivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde