Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, C |
Lærere | Ane Ploug-Sørensen |
Hold | 2006-08-01 ke/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 7-19. Arbejdsark: Stoffers opbygning (atomets opbygning, definition og eksempler på grundstoffer,isotoper, atommasse, kemiske forbindelser). Arbejdsark: Det periodiske system (inklusiv dannelse af simple ioner via oktetreglen). Oversigt: Metaller, ikke-metaller og halvmetaller. Demonstrationsforsøg uden journal: Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre) Demonstrationsforsøg med journal: Natriums reaktion med vand. Videodemonstration fra "Chemistry Set": Reaktion mellem alkalimetaller og vand. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Systematisering af viden om grundstoffer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udleverede noter - kap. 8, 9, 10.1, 10.2 Noter om polære og upolære molekyler. Arbejdsark: Urgasserne: (elektronprikformler, stregformler og rumlig opbygning af moelkyler). Fra atmosfæren til ursuppen: (C-atomets bindingsforhold, polære og upolære molekyler). Salte/ionforbindelser (oktetreglen, sammensætning af salte, kort om navngivning, reaktion mellem metal og ikke-metal, salte i vand). Hydrogenbindinger (teori, eksempler og egenskaber der skyldes hydrogenbindinger). Demonstrationsforsøg: Vand er et polært opløsningsmiddel. Pentan, diiod og vand. Reaktion mellem Mg og diiod. Elevøvelser med journal: Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej. Udsaltning af alkohol i vand. Saltes opløselighed i vand (rapportøvelse). |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå basal studiekompetence i kemi. Opnå grundlæggende viden indenfor kemi. Laboratorieerfaring og
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 20-33 Oversigt/illustration: Realtionen mellem metalle Na og ikke-metallet Cl2 Arbejdsark: Navngivning af salte og vigtige salte Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal Elevøvelse: Saltes opløselighed i vand (mikroskala) Hvilken type stof- ionforbindelse eller ej. Dannelse af ioner 1 (reaktion mellem Cu og Br2)(Rapport) Dannelse af ioner 2 (reaktion mellem Mg og O2)(Rapport) Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dannelse af simple ioner (oktetreglen og undtagelser fra oktetreglen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 34 - 42. Supplerende noter: Kemi på flere niveauer og reaktionsskemaer. Så ufatteligt stort er Avogadros tal. Beregningsskema. Opgaver: Kemiske mængdeberegninger (opgavesamling med hverdagsperspektiv). Elevøvelser: Antal atomer i min underskrift. Natron (rapport). Fremstilling af jern(II)sulfat. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Reaktionsskemaer: Læsning af reaktionsskemaer på makro-, mikro- og stofmængdeniveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 42 - 46. Supplerende noter: Opgaver: Kemiske mængdeberegninger (opgaver med hverdagsperspektiv herunder fyrværkeri og sprængstoffer). Animation: Ideal Gas Law Tutorial på http://www2.wwnorton.com/college/chemistry/gilbert/overview/ch8.htm Demonstrationsforsøg med journal: Fremstilling af H2. Fremstilling og afbrænding af krudt. Elevøvelser: Lightergas (rapport) |
Omfang | 5.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gasser i hverdagen (brainstorm - hverdagseksempler).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 92 - 102. Supplerende noter: Noter om titrering. Demonstrationsforsøg uden journal: Fremstilling af 500 mL 0.05M natriumsulfatopløsning. Demonstrationsforsøg med journal: Bestemmelse af chloridindholdet i saltvand. Elevøvelser: Fremstillinger af opløsninger med kendt koncentration. Saltindholdet i brød. Opløselighedsdiagram for kaliumchlorat. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indhold i masse og volumenprocent.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 47-56 og 59 - 62. Supplerende noter: Polære og upolære molekyler (udleveret i NV). Oversigt over bindingstyper. Oversigt over molekyler (opsamling fra NV). |
Omfang | 2.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Molekyleforbindelser, navngivning, elektronsky, kovalent binding, rumlig opbygning, elektronprikformler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 63 - 80. Supplerende noter: Powerpoint om opbygningen af carbonhydrider. Studiespørgsmål til gruppearbejde om organisk kemi. Elevøvelser: Substitution i heptan. Additionsreaktion. Opgavesæt i organisk kemi. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af organisk kemi.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 116 -118. Supplerende noter: Forbrændingsreaktioner (Opgaver) Arbejdsark om spændingsrækken. Animation fra "Kend Kemien" om spændingsrækken. Demonstrationsforsøg med journal: Reaktion mellem zink og svovl. Indledende forsøg om spændingsrækken. Elevøvelser: Metallernes stabilitet. Halogenerne som oxidationsmiddel (rapport). |
Omfang | 6.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på redoxreaktioner fra hverdagen (brainstorm - motivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 103 -115. Supplerende noter: Syre-basereaktioner - studiespørgsmål. Opgaver (Syre/base + vand). Arbejdsark vedrørende pH-begrebet. Demonstrationsforsøg med journal: Reaktionen mellem hydrogenchlorid og ammoniak. Elevøvelser: Syrer og baser i hverdagen (småforsøg: pH-målinger af dagligvarer, citronsaft + sukker, kridt og marmor i syre, carbondioxid i udåndingsluften, tøris i vand, rødkålsindikatoren og "boblepulver"). |
Omfang | 9.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på syre-basekemi fra hverdagen (brainstorm - motivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Artikler om C-vitamin. Studiespørgsmål om C-vitamin. Demonstrationsforsøg: Titrering af afvejet mængde ascorbinsyre. Elevøvelser: A1: Analyse af C-vitamintabeletter (kolorimetrisk titrering)(rapport). A2: Redoxtitrering. Analyse af juice (rapport). |
Omfang | 3.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arbejde selvstændigt med indsamling af information.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|