Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, C |
Lærere | Ane Ploug-Sørensen |
Hold | 2006-08-01 ke/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 7-19. Arbejdsark: Stoffers opbygning (atomets opbygning, definition og eksempler på grundstoffer,isotoper, atommasse, kemiske forbindelser). Arbejdsark: Det periodiske system (inklusiv dannelse af simple ioner via oktetreglen). Oversigt: Metaller, ikke-metaller og halvmetaller Demonstrationsforsøg uden journal: Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre) Demonstrationsforsøg med journal: Natriums reaktion med vand. Videodemonstration fra "Chemistry Set": Reaktion mellem alkalimetaller og vand. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Systematisering af viden om grundstoffer og det periodiske system.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 20-33 Oversigt/illustration: Realtionen mellem metalle Na og ikke-metallet Cl2. Arbejdsark: Navngivning af salte og vigtige salte Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal Opgavesæt: Saltes opløselighed i vand. Demonstrationsforsøg/fællesøvelser: Fældningsreaktioner Reaktion mellem magnesium og diiod. Elevøvelse: Dannelse af ioner 1 (reaktion mellem Cu og Br2) Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl |
Omfang | 6.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dannelse af simple ioner (oktetreglen og undtagelser fra oktetreglen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 34 - 42. Supplerende noter: Kemi på flere niveauer og reaktionsskemaer. Så ufatteligt stort er Avogadros tal. Beregningsskema. Opgaver: Kemiske mængdeberegninger. (opgavesamling med hverdagsperspektiv) Elevøvelser: Krystalvandindholdet i bariumchlorid. Antal atomer i min underskrift. Natron (rapport). Fremstilling af jern(II)sulfat (rapport). |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Reaktionsskemaer: Læsning af reaktionsskemaer på makro-, mikro- og stofmængdeniveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 42 - 46. Supplerende noter: Opgaver: Kemiske mængdeberegninger (opgaver med hverdagsperspektiv herunder fyrværkeri og sprængstoffer). Animation: Ideal Gas Law Tutorial på http://www2.wwnorton.com/college/chemistry/gilbert/overview/ch8.htm Demonstrationsforsøg med journal: Fremstilling af H2. Fremstilling og afbrænding af krudt. Elevøvelser: Lightergas |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gasser i hverdagen (brainstorm - hverdagseksempler).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 47-56 og 60 - 62. Supplerende noter: Polære og upolære molekyler. Oversigt over bindingstyper. Demonstrationsforsøg med journal: Vand er et polært stof. Elevøvelser: Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Molekyleforbindelser, navngivning, elektronsky, kovalent binding, rumlig opbygning, elektronprikformler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 92 - 102. Supplerende noter: Noter om titrering. Demonstrationsforsøg uden journal: Fremstilling af 500 mL 0.05M natriumsulfatopløsning. Demonstrationsforsøg med journal: Bestemmelse af chloridindholdet i saltvand. Elevøvelser: Saltindholdet i brød. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indhold i masse og volumenprocent.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 116 -118. Supplerende noter: Forbrændingsreaktioner (Opgaver) Arbejdsark om spændingsrækken. Animation fra "Kend Kemien" om spændingsrækken. Demonstrationsforsøg med journal: Reaktion mellem zink og svovl. Indledende forsøg om spændingsrækken. Elevøvelser: Metallernes stabilitet (rapport). Halogenerne som oxidationsmiddel (rapport). |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på redoxreaktioner fra hverdagen (brainstorm - motivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 103 -115. Supplerende noter: Syre-basereaktioner - studiespørgsmål. Opgaver (Syre/base + vand). Arbejdsark vedrørende pH-begrebet. Demonstrationsforsøg med journal: Reaktionen mellem hydrogenchlorid og ammoniak. Elevøvelser: Syrer og baser i hverdagen (småforsøg: pH-målinger af dagligvarer, citronsaft + sukker, kridt og marmor i syre, carbondioxid i udåndingsluften, tøris i vand, rødkålsindikatoren og "boblepulver"). Ascorbinsyreindholdet i C-vitaminpiller (potentiometrisk titrering uden vejledning)(rapport) Hvilken syre - hvilken base. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på syre-basekemi fra hverdagen (brainstorm - motivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Kapitel 7, afsnit 8.1 og 8.2 Noter om titrering (AP) Arbejdsark omhandlende redoxkemi og syre-basekemi. Udleverede artikler om ascorbinsyre. Studiespørgsmål om ascorbinsyre. Elevøvelser: A1: Analyse af C-vitamintabeletter. A2: Redoxtitrering. Analyse af juice. A3: Titrering med dichlorphenolindophenol. Analyse af grøntsager. A4: Tab af ascorbinsyre ved madlavning. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arbejde selvstændigt med indsamling af information.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 63 - 80 og side 89 - 91 læst mere overfladisk. Supplerende noter: Powerpoint om opbygningen af carbonhydrider. Studiespørgsmål til gruppearbejde om organisk kemi. Elevøvelser: Substitution i heptan. Additionsreaktion. Alkoholers opløselighed i vand. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opbygning, navngivning, fysiske egenskaber og kemiske reaktioner for alkaner,cycloaklaner, alkener og alkyner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|