Kemi, 2006-08-01 ke/v 2g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, C
Lærere Ane Ploug-Sørensen
Hold 2006-08-01 ke/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Atomets opbygning og det periodiske system (opsamling fra NV)

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 7-19.

Arbejdsark: Stoffers opbygning (atomets opbygning, definition og eksempler på grundstoffer,isotoper, atommasse, kemiske forbindelser).
Arbejdsark: Det periodiske system (inklusiv dannelse af simple ioner via oktetreglen).
Oversigt: Metaller, ikke-metaller og halvmetaller

Demonstrationsforsøg uden journal: Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre)

Demonstrationsforsøg med journal: Natriums reaktion med vand.

Videodemonstration fra "Chemistry Set": Reaktion mellem alkalimetaller og vand.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Systematisering af viden om grundstoffer og det periodiske system.

Indledende demonstrationsforsøg:
Hvordan kan man se at der finder en kemisk reaktion sted: (Cirkorie i saltsyre, forbrænding af Mg, Fe, Mg i syre)

Atomets opbygning. Definition af og eksempler på grundstoffer, isotoper, atommasse, kemiske forbindelse.

Kemiske symboler og formler og læsning af disse.

Det periodiske system: Nummering, navngivning, elektronsystem og de kemiske egenskaber, fysiske egenskaber, oktetreglen og dannelse af simple ioner.

Forskellen på grundstof og ion: Demonstrationsforsøg: Natriums reaktion med vand.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 20-33

Oversigt/illustration: Realtionen mellem metalle Na og ikke-metallet Cl2.

Arbejdsark: Navngivning af salte og vigtige salte
Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal
Opgavesæt: Saltes opløselighed i vand.

Demonstrationsforsøg/fællesøvelser:
Fældningsreaktioner
Reaktion mellem magnesium og diiod.

Elevøvelse:
Dannelse af ioner 1 (reaktion mellem Cu og Br2)

Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl
Omfang 6.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Dannelse af simple ioner (oktetreglen og undtagelser fra oktetreglen).
Sammensatte ioner.
Sammensætning af salte og formelskrivning.
Ionbinding, iongitter og formelenhed.
Navngivning af ioner og salte.
Saltes egenskaber (smeltepunkt mm.)
Saltes opløselighed,fældningsreaktioner og fældningsreaktioner brugt til påvisning af ioner.
Reaktion mellem metal og ikke-metal.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemiske mængdeberegninger

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 34 - 42.

Supplerende noter:
Kemi på flere niveauer og reaktionsskemaer.
Så ufatteligt stort er Avogadros tal.
Beregningsskema.

Opgaver: Kemiske mængdeberegninger.
(opgavesamling med hverdagsperspektiv)


Elevøvelser:
Krystalvandindholdet i bariumchlorid.
Antal atomer i min underskrift.
Natron (rapport).
Fremstilling af jern(II)sulfat (rapport).
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Reaktionsskemaer: Læsning af reaktionsskemaer på makro-, mikro- og stofmængdeniveau.

"Hvad er bevaret i en kemisk reaktion?"

Formelmasse, Avogadros tal, stofmængde, masse, antal formelenheder og sammenhænge mellem disse.

Kemiske mængdeberegninger og opskrivning i beregningsskema. Ækvivalente mængder.

Overskud/underskud af reaktanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Gasser

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 42 - 46.

Supplerende noter:
Opgaver: Kemiske mængdeberegninger
(opgaver med hverdagsperspektiv herunder fyrværkeri og sprængstoffer).

Animation: Ideal Gas Law Tutorial på

http://www2.wwnorton.com/college/chemistry/gilbert/overview/ch8.htm

Demonstrationsforsøg med journal:
Fremstilling af H2.
Fremstilling og afbrænding af krudt.

Elevøvelser:
Lightergas
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemiske reaktioner
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Modeller

Progression

Gasser i hverdagen (brainstorm - hverdagseksempler).

Avogadros lov.

Tryk (og forskellige enheder), absolut temperatur.

Idealgasloven og anvendelse af denne i kemiske mængdeberegninger.

Molært volumen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Molekyler

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 47-56 og 60 - 62.

Supplerende noter:
Polære og upolære molekyler.
Oversigt over bindingstyper.

Demonstrationsforsøg med journal:
Vand er et polært stof.

Elevøvelser:
Hvilken type stof - ionforbindelse eller ej.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller

Progression

Molekyleforbindelser, navngivning, elektronsky, kovalent binding, rumlig opbygning, elektronprikformler.

Elektronegativitet, ægte kovalent binding og polær kovalent binding.

Polære molekyler (brug af molekylemodeller) og regler for opløselighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Koncentration og titrering

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 92 - 102.

Supplerende noter:
Noter om titrering.

Demonstrationsforsøg uden journal:
Fremstilling af 500 mL 0.05M natriumsulfatopløsning.

Demonstrationsforsøg med journal:
Bestemmelse af chloridindholdet i saltvand.

Elevøvelser:
Saltindholdet i brød.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Indhold i masse og volumenprocent.
Formel og aktuel koncentration.
Mættet, umættet og overmættet opløsninger.
Titrering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Redoxreaktioner

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 116 -118.

Supplerende noter:
Forbrændingsreaktioner (Opgaver)
Arbejdsark om spændingsrækken.

Animation fra "Kend Kemien" om spændingsrækken.

Demonstrationsforsøg med journal:
Reaktion mellem zink og svovl.
Indledende forsøg om spændingsrækken.

Elevøvelser:
Metallernes stabilitet (rapport).
Halogenerne som oxidationsmiddel (rapport).
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • It
  • Samtale/diskussion

Progression

Eksempler på redoxreaktioner fra hverdagen (brainstorm - motivering).
Definition af oxidation, reduktion og redoxreaktion. Opdeling i oxidation og reduktion.
Forskellige typer af redoxreaktioner.
Forbrændingsreaktioner.
Spændingsrækken.
Redoxtitrering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Syre-baseteori

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 103 -115.

Supplerende noter:
Syre-basereaktioner - studiespørgsmål.
Opgaver (Syre/base + vand).
Arbejdsark vedrørende pH-begrebet.

Demonstrationsforsøg med journal:
Reaktionen mellem hydrogenchlorid og ammoniak.

Elevøvelser:
Syrer og baser i hverdagen (småforsøg: pH-målinger af dagligvarer, citronsaft + sukker, kridt og marmor i syre, carbondioxid i udåndingsluften, tøris i vand, rødkålsindikatoren og "boblepulver").

Ascorbinsyreindholdet i C-vitaminpiller (potentiometrisk titrering uden vejledning)(rapport)
Hvilken syre - hvilken base.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Eksempler på syre-basekemi fra hverdagen (brainstorm - motivering).
Definition af syre, base, og syre-basereaktion.
Syrer og basers egenskaber og opbygning.
Stærke og svage syrer og baser.
Korresponderende syre-basepar og syrers/basers styrke beskrevet i ord.
Vands autoprotolyse og vands ionprodukt.
pH-begrebet og pH-beregninger.
pH i opløsnnger af salte.
Syre-basetitrering (kolorimetrisk og potentiometrisk).


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fødevarer - enzymer og ascorbinsyre

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Kapitel 7, afsnit 8.1 og 8.2
Noter om titrering (AP)
Arbejdsark omhandlende redoxkemi og syre-basekemi.
Udleverede artikler om ascorbinsyre.
Studiespørgsmål om ascorbinsyre.

Elevøvelser:
A1: Analyse af C-vitamintabeletter.
A2: Redoxtitrering. Analyse af juice.
A3: Titrering med dichlorphenolindophenol. Analyse af grøntsager.
A4: Tab af ascorbinsyre ved madlavning.
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Læse elementær kemifaglig tekst
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Arbejde selvstændigt med indsamling af information.
Arbejde selvstændigt med kemiske mængdeberegninger og titreranalyse.
Opsamling af flere af skoleårets emner og anvendelse på et konkret eksempel.

pH-begrebet og simple pH-beregninger (oplæg til biologieksperiment).
Ascorbinsyres opbygning, syre-base og redoxegenskaber.
Ascorbinsyres biologiske egenskaber og forekomst i fødevarer.
Anvendelse af forskellige titreringsmetoder til bestemmelse af ascorbinsyreindholdet i fødevarer.

Skriftlig formidling af kemisk viden og beregningsmetoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Organisk kemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 1, Haase, 1 udg., 1988: Side 63 - 80 og side 89 - 91 læst mere overfladisk.

Supplerende noter:
Powerpoint om opbygningen af carbonhydrider.

Studiespørgsmål til gruppearbejde om organisk kemi.

Elevøvelser:
Substitution i heptan.
Additionsreaktion.
Alkoholers opløselighed i vand.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Opbygning, navngivning, fysiske egenskaber og kemiske reaktioner for alkaner,cycloaklaner, alkener og alkyner.

Kort om alkoholer.

Selvstændigt forberedte elevforedrag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning