Termin | Sommereksamen 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Carsten Houlberg Hansen |
Hold | 2006 Ke/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-29 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase, 1. udg. 1994: s. 9-26 Studiespørgsmål og opgaver Krydsord med vigtige begreber |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling og sytematisering af den viden, der er indhentet i NV-undervisningen |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udgave:s. 27-42 Opgaver. Træning i formler og navngivning bl.a. ved brug af it Elevøvelser: Reaktionen mellem kobber og brom, Fældningsreaktioner, Identifikation af ionforbindelser (mikroskala) Opgavesæt om reaktionsskemaer, ionforbindelser, fældningsreaktioner mm |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå ioners og ionforbindelsers opbygning herunder træne navngivning og foretage simple indledende forsøg med salte. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 16-17, 46-59. Elevøvelser: Bestemmelse af antal atomer i en underskrift, Natron (R) Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fra kvalitativt til kvantitativt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 61-75 ("Kovalent binding") Arbejdsark: Opgaver vedrørende kovalent binding/molekyler Molekylemodeller Demonstrationseksperimenter: Sublimation af iod Fremstilling af plastisk svovl Polære og upolære forbindelser |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionNavngivning/Kovalent binding/Polære kovalente bindinger og elektronegativitet/Polære og upolære molekyler/Intermolekylære kræfter/Atomgitter |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 108-119. Demonstrationsforsøg: Opløsningers koncentration Arbejdsark - koncentration Elevøvelser: Saltindholdet i brød(R) Fremstilling af mosfjerner(R) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Intermolekylære kræfter. Opløselighed. Faseovergange.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 134-145 ("Redoxreaktioner") Arbejdsark: Metallernes spændingsrække Oxidationstal Demonstrationsforsøg: Oxidation og reduktion, Trinvis reduktion af kaliumpermanganat Elevøvelser: Redoxreaktioner Bestemmelse af H2O2-indholdet i OXYDOL(R) Opgavesæt:redoxprocesser og mængdeberegninger |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOxidation og reduktion/Spændingsrækken/Oxidationstal |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter:Chromatografi - papirchromatografi, tyndtlagschromatografi, søjlechromatografi og gaschomatografi. Elevøvelse/journal:Tyndtlagschromatografi af levnedsmiddelfarver Kemi i Perspektiv 2/2006 side 1-4DNA - livets molekylære kode Frede Storborg og Aase Roland Jacobsen: Krudt og kugler, side 3-30 - med studiespørgsmål Arbejdsspørgsmål til krudtslamsanalyse Elevøvelse/journal:Kvantitativ analyse af metalioner |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen. Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer. Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|