Kemi, 2006 Ke/v 1.g

Termin Sommereksamen 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2006 Ke/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-29

Atomets opbygning og det periodiske system

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase, 1. udg. 1994: s. 9-26
Studiespørgsmål og opgaver
Krydsord med vigtige begreber
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog

Almene mål

  • Symboler

Progression

Opsamling og sytematisering af den viden, der er indhentet i NV-undervisningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udgave:s. 27-42
Opgaver. Træning i formler og navngivning bl.a. ved brug af it
Elevøvelser: Reaktionen mellem kobber og brom, Fældningsreaktioner, Identifikation af ionforbindelser (mikroskala)
Opgavesæt om reaktionsskemaer, ionforbindelser, fældningsreaktioner mm
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle dagligsprog
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere informationer
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • It

Progression

At forstå ioners og ionforbindelsers opbygning herunder træne navngivning og foretage simple indledende forsøg med salte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kemiske mængdeberegninger.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 16-17, 46-59.
Elevøvelser: Bestemmelse af antal atomer i en underskrift, Natron (R)
Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment

Progression

Fra kvalitativt til kvantitativt.
Kemiske mængdeberegninger: atommasse, formelmasse, stofmængde, molarmasse, ækvivalente mængder, idealgasligningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kovalent binding – molekyler

Indhold H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 61-75 ("Kovalent binding")

Arbejdsark:
Opgaver vedrørende kovalent binding/molekyler
Molekylemodeller
Demonstrationseksperimenter:
Sublimation af iod
Fremstilling af plastisk svovl
Polære og upolære forbindelser
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Navngivning/Kovalent binding/Polære kovalente bindinger og elektronegativitet/Polære og upolære molekyler/Intermolekylære kræfter/Atomgitter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Blandinger. Koncentration.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 108-119.
Demonstrationsforsøg: Opløsningers koncentration
Arbejdsark - koncentration
Elevøvelser:
Saltindholdet i brød(R)
Fremstilling af mosfjerner(R)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Intermolekylære kræfter. Opløselighed. Faseovergange.
Homogene og heterogene blandinger.
Mættet opløsning.
Koncentrationsangivelser: masseprocent, ppm, ppb, stofmængdekoncentration.
Formel og aktuel koncentration.
Fremstilling af opløsninger. Fortynding.
Kemikalier og sikkerhed. Grænseværdier.
Titrering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Redoxreaktioner

Indhold H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 134-145 ("Redoxreaktioner")

Arbejdsark:
Metallernes spændingsrække
Oxidationstal
Demonstrationsforsøg:
Oxidation og reduktion, Trinvis reduktion af kaliumpermanganat
Elevøvelser:
Redoxreaktioner
Bestemmelse af H2O2-indholdet i OXYDOL(R)
Opgavesæt:redoxprocesser og mængdeberegninger
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Oxidation og reduktion/Spændingsrækken/Oxidationstal

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Drabssag Melved

Indhold Noter:Chromatografi - papirchromatografi, tyndtlagschromatografi, søjlechromatografi og gaschomatografi.
Elevøvelse/journal:Tyndtlagschromatografi af levnedsmiddelfarver
Kemi i Perspektiv 2/2006 side 1-4DNA - livets molekylære kode
Frede Storborg og Aase Roland Jacobsen: Krudt og kugler, side 3-30 - med studiespørgsmål
Arbejdsspørgsmål til krudtslamsanalyse
Elevøvelse/journal:Kvantitativ analyse af metalioner
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen. Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer. Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning