» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2005 EN/n 1g studieretningsforløb

2005 EN/n 1g studieretningsforløb

Termin 2008 sommereksamen
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Engelsk, A
Lærere Jette Høj-Larsen
Hold 2005 EN/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-09-06

short shorties

Indhold 7 forskellige short short stories
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Indholdsforståelse
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Større selvstændighed og krav om ansvarlighed for fremlæggelse. Eleverne tvinges til at bruge basale analysefærdigheder, som er oparbejdet i 1. semester.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Grammatik: datidsformen

Indhold Grundbog i engelsk grammatik 1, kap. 2
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Love and romance

Indhold "Who?" af Fay Weldon
"A Fable" af Robert Fox, i The Lift, Kai Alsing-Børgesen et al, Gyldendal
"The Woman Who Married Clark Gable" af Sean O´Faolain, i Over the Rainbow, A. Fogh et al, Gyldendal
"Summer Madness" af Elaine Gibson i samme
"A Red Red Rose" af Robert Burns
"Call it a Good Marriage" af Robert Graves
"Jenny Kissed Me" af James Henry Leigh Hunt
"To His Coy Mistress" af Andrew Marvell
Diverse reklamer
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Grammatik og stilistik
  • Indholdsforståelse
  • Oplæsning
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Udtryksfærdigheder

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet har været at give eleverne flere redskaber til tekstanalysen, større udfordringer og krav til argumentationen og til at kunne se og karakterisere særlige træk i teksterne. Desuden større psykologisk nuanceringsgrad.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Grammatik: ordklasser

Indhold VISL på internettet
Test
Omfang 1
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvevaluering
  • Sprogbevidsthed

Progression

Grammatiske færdigheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Grammatik: Kort tillægsform

Indhold Grundbog i engelsk grammatik 1, kap. 3
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grammatik og stilistik

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Grammatiske færdigheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Myths in American Literature and Society (incl. media and social science, AT6)

Indhold Inklusiv materiale fra AT6
"The Frontier Tradition" af Billington, fra Facts & Fiction 2, P.Kjeldsen et al, GAD
"The Declaration of Independence" uddrag, webmateriale
"The American Constitution, Amendment XIV" webmateriale
"The Pledge of Allegiance to the American Flag", webmateriale
"One Friday Morning" af Langston Hughes, fra Nine American Short Stories, ...
"Babbitt" uddrag af Sinclair Lewis, fra American Literature 4 themes, Lee Davis et al, Gyldendal
"Snakes and Ladders", fra The Economist, 27.maj 2006
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Ordforråd
  • Perspektivering
  • Redegørelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At kunne sammenholde en historisk og kulturel udvikling og se samspillet mellem disse. At kunne sætte litteratur ind i et større perspektiv og øve sig i selvstændig kritisk stillingtagen. Sidst i forløbet skal eleverne selv kunne bruge det, de har lært, til at analysere tekster uden lærerstyring.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning