Kemi, 2006 Ke/v 2.g

Termin Sommereksamen 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2006 Ke/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-29

Carbonhydrider

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg (1994), side 72-104
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 124-138
Arbejdsark: Molekylemodeller for carbonhydrider
Elevforsøg: Substitution i heptan - mikroskala, Additionsreaktion, Carbonhydrider (grupperapport med opsamling på øvelser og supplerende opgaver.
Træning i navngivning på it-programmer
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Perspektivere

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne skal forstå den organiske kemis mangfoldighed. Carbonhydridernes kemiske og fysiske egenskaber og deres anvendelser.
Den organiske kemi introduceres og alkaner, alkener, alkyner og aromatiske forbindelser gennemgås ved henblik på: struktur, kemiske og fysiske egenskaber, navngivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Organisk kemi - oxygenforbindelser

Indhold Helge Mygind, Kemi 2000 B-niveau, 1.udg (1995), side 138-164
Demonstrationsforsøg: Oxidation af alkohol, Tollens reagens, Esterdannelse og esterforsæbning
Elevøvelser: Hydroxyforbindelser, Primære, sekundære og tertiære alkoholer (R), Syntese af benzoesyre (R)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

At kunne systematisere den organiske kemi og perspektivere til dagligdagen.
Gennemgang af forskellige funktionelle grupper: alkoholer, phenoler, ethere, aldehyder, ketoner, carboxylsyre, aminer, estere, syrechlorider, amider, syreanhydrider, aminosyrer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Naturvidenskabsfestival

Indhold 2 besøg på Syddansk Universitet, foredrag om "Intelligente lægemidler" og "Giftstoffer"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere informationer
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag

Organiske isomerityper

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 165-168
Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveau 1 (1995), side 218-228.
Nomenclatur- og isomerispil, hvor der trænes (konkurrence) i organisk navngivning og isomeriformer
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring

Progression

Forskellige typer af isomeri gennemgås systematisk:
herunder strukturisomeri, cis-trans isomeri, Z/E isomeri, optisk isomeri, R/S-former og D/L-former, diastereomeri.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mad og drikke - kemisk set

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 175-199
Elevøvelse: Carbohydraters reducerende envne
Opgaveark om carbohydraters opbygning, navngivning, stereoisomeri og hydrolyse
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere data og iagttagelser
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Samtale/diskussion

Progression

At forstå den kemiske opbygning af vores levnedsmidler, og deres nedbrydning i kroppen.
At sammenligne stoffernes opbygning og deres udseende og deres anvendelse i hverdagen.
Carbonhydrater, fedtstoffer (især triglycerider), proteiner og alkohol - deres kemiske opbygning og deres nedbrydning i kroppen. Carbonhydraternes isomeriforhold og deres reaktion med Fehlings væske. Fedtstoffers opbygning, inddeling og forskellige metoder til navngivning. Proteiners opbygning med peptidbindinger - primær, sekundær og tertiær struktur

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fedtstoffer og emulsioner

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 188-193
Carsten K. Holmboe & Per Dal Jensen, Kemi med temaer 2, 1. udg (1987), side 244-255
Rapportøvelse: Undersøgelse af et fedtstof - bestemmelse af forsæbningstal og iodtal
Elevøvelser: Sæbefremstilling, Fremstilling af "All Purpose KNUD-creme"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Håndtere informationer
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde

Progression

At kunne foretage laboratorieforsøg på dagligdags levnedsmidler og foretage udførlig databehandling, som vurderes, sammenlignes og perspektiveres.
Eksperimentelt forløb, hvor eleverne i grupper undersøger og sammenligner flg. fedtstoffer: solsikkeolie, smør, olivenolie, majsolie og Becel.
Desuden fremstilles sæbe og emulsion(creme)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kemisk juleshow

Indhold Foredrag på SDU - UNF's kemishow
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

  • Egen indlæring

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag

Struktur og egenskaber

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg: s. 106-123
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller

Progression

At forstå de forskellige bindingstyper.
Polære og upolære molekyler. Forskellige typer og intra- og intermolekylære bindinger (London-bindinger, dipol-dipolbindinger, hydrogenbindinger, ion-dipolbindinger). Sammenligning af molekylforbindelser, metaller og ionforbindelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk ligevægt

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. Haase: s. 24-41

Laboratoriearbejde:
Demonstrationsforsøg: Coboltkomplekser i ligevægt
Elevforsøg: Indgreb i et ligevægtssystem, Ligevægtsloven. Bestemmelse af en ligevægtskonstant.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Ligevægt kvalitativt
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Syrer og baser

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg. (Haase): s. 120-133
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase): s. 42-61
Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveua 1, 1. udg. (Haase): s. 64-75,79-83
Eksperimenter:
Undersøgelse af Coca-cola (rapportøvelse)
Demonstrationsforsøg:
Ammoniumsalte, Phosphatpuffersystemet
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Perspektivere

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • It

Progression

At forstå syrer og basers opbygning, reaktioner og foretage titreringer og pH-beregninger.
Grundlæggende begreber (definitioner på syre,base,syre-basereaktion, pH og pOH). Måling og beregning af pH for stærke, middelstærke og svage syrer og baser, pufferopløsninger og amfolytter. Syre- og basestyrkekonstant. Pufferopløsningers egenskaber. Bjerrumdiagrammer. Kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af mono- og polyprote syrer. Anvendelse af programmet pH

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enzymer, reaktionshastighed og aminosyrer

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase) s. 9-23, 55-61
Eksperimenter:
Demonstrationseksperiment: Kemiske reaktioners hastighed. Reaktionen mellem bromid- og bromationer.
Elevforsøg: Reaktionshastighed - Landolts forsøg. Titrering af aminosyre - bestemmelse af isoelektrisk punkt. Bestemmelse af protein-indhold i skummetmælk
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Beskrivelse af begrebet reaktionshastighed. Faktorer der indvirker på en stofs reaktionshastighed. Reaktionsorden. Enzymers opbygning og virkemøde. Aminosyrers syre-base forhold. Bestemmelse af proteinindhold ved brug af spektroskopi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Vand

Indhold Artikler fra Illustreret videnskab nr.4/2007:
Livets vand
Ny laser skal filme atomer på arbejde
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

UNF-foredrag på SDU ved professor Søren Rud Keiding, Århus Universitet - og efterfølgende diskussion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Energi og kemiske reaktioner

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg.: s.77-98.
Eleveksperiment (egen vejledning): Molare enthalpier
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At forstå begreberne energi, varme og enthalpi. At bestemme enthalpitilvækster eksperimentelt og ved beregning ud fra tabelværdier og ved hjælp af bindingsenthalpier.
At tilrette eksperimenter uden udleveret øvelsesvejledning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Miljøkemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, Haase, 1. udg: s.154-175
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg: s.235-249
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At forstå kemien bag forskellige globale miljøproblemer og kunne deltage i faglige diskussioner.
Forsuring, svovlforbindelser og nitrogenforbindelser, drivhuseffekten

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde