Termin | Sommereksamen 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Carsten Houlberg Hansen |
Hold | 2006 Ke/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-29 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg (1994), side 72-104 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 124-138 Arbejdsark: Molekylemodeller for carbonhydrider Elevforsøg: Substitution i heptan - mikroskala, Additionsreaktion, Carbonhydrider (grupperapport med opsamling på øvelser og supplerende opgaver. Træning i navngivning på it-programmer |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal forstå den organiske kemis mangfoldighed. Carbonhydridernes kemiske og fysiske egenskaber og deres anvendelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind, Kemi 2000 B-niveau, 1.udg (1995), side 138-164 Demonstrationsforsøg: Oxidation af alkohol, Tollens reagens, Esterdannelse og esterforsæbning Elevøvelser: Hydroxyforbindelser, Primære, sekundære og tertiære alkoholer (R), Syntese af benzoesyre (R) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne systematisere den organiske kemi og perspektivere til dagligdagen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
2 besøg på Syddansk Universitet, foredrag om "Intelligente lægemidler" og "Giftstoffer" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 165-168 Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveau 1 (1995), side 218-228. Nomenclatur- og isomerispil, hvor der trænes (konkurrence) i organisk navngivning og isomeriformer |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forskellige typer af isomeri gennemgås systematisk:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 175-199 Elevøvelse: Carbohydraters reducerende envne Opgaveark om carbohydraters opbygning, navngivning, stereoisomeri og hydrolyse |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå den kemiske opbygning af vores levnedsmidler, og deres nedbrydning i kroppen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 188-193 Carsten K. Holmboe & Per Dal Jensen, Kemi med temaer 2, 1. udg (1987), side 244-255 Rapportøvelse: Undersøgelse af et fedtstof - bestemmelse af forsæbningstal og iodtal Elevøvelser: Sæbefremstilling, Fremstilling af "All Purpose KNUD-creme" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne foretage laboratorieforsøg på dagligdags levnedsmidler og foretage udførlig databehandling, som vurderes, sammenlignes og perspektiveres.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Foredrag på SDU - UNF's kemishow |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg: s. 106-123 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå de forskellige bindingstyper.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. Haase: s. 24-41 Laboratoriearbejde: Demonstrationsforsøg: Coboltkomplekser i ligevægt Elevforsøg: Indgreb i et ligevægtssystem, Ligevægtsloven. Bestemmelse af en ligevægtskonstant. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLigevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg. (Haase): s. 120-133 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase): s. 42-61 Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveua 1, 1. udg. (Haase): s. 64-75,79-83 Eksperimenter: Undersøgelse af Coca-cola (rapportøvelse) Demonstrationsforsøg: Ammoniumsalte, Phosphatpuffersystemet |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå syrer og basers opbygning, reaktioner og foretage titreringer og pH-beregninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase) s. 9-23, 55-61 Eksperimenter: Demonstrationseksperiment: Kemiske reaktioners hastighed. Reaktionen mellem bromid- og bromationer. Elevforsøg: Reaktionshastighed - Landolts forsøg. Titrering af aminosyre - bestemmelse af isoelektrisk punkt. Bestemmelse af protein-indhold i skummetmælk |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBeskrivelse af begrebet reaktionshastighed. Faktorer der indvirker på en stofs reaktionshastighed. Reaktionsorden. Enzymers opbygning og virkemøde. Aminosyrers syre-base forhold. Bestemmelse af proteinindhold ved brug af spektroskopi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Artikler fra Illustreret videnskab nr.4/2007: Livets vand Ny laser skal filme atomer på arbejde |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
UNF-foredrag på SDU ved professor Søren Rud Keiding, Århus Universitet - og efterfølgende diskussion
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg.: s.77-98. Eleveksperiment (egen vejledning): Molare enthalpier |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå begreberne energi, varme og enthalpi. At bestemme enthalpitilvækster eksperimentelt og ved beregning ud fra tabelværdier og ved hjælp af bindingsenthalpier.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, Haase, 1. udg: s.154-175 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg: s.235-249 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå kemien bag forskellige globale miljøproblemer og kunne deltage i faglige diskussioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|