Termin | Sommereksamen 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Carsten Houlberg Hansen |
Hold | 2006 Ke/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-29 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase, 1. udg. 1994: s. 9-26 Studiespørgsmål og opgaver Krydsord med vigtige begreber |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling og sytematisering af den viden, der er indhentet i NV-undervisningen |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udgave:s. 27-42 Opgaver. Træning i formler og navngivning bl.a. ved brug af it Elevøvelser: Reaktionen mellem kobber og brom, Fældningsreaktioner, Identifikation af ionforbindelser (mikroskala) Opgavesæt om reaktionsskemaer, ionforbindelser, fældningsreaktioner mm |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå ioners og ionforbindelsers opbygning herunder træne navngivning og foretage simple indledende forsøg med salte. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 16-17, 46-59. Elevøvelser: Bestemmelse af antal atomer i en underskrift, Natron (R) Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fra kvalitativt til kvantitativt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 61-75 ("Kovalent binding") Arbejdsark: Opgaver vedrørende kovalent binding/molekyler Molekylemodeller Demonstrationseksperimenter: Sublimation af iod Fremstilling af plastisk svovl Polære og upolære forbindelser |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionNavngivning/Kovalent binding/Polære kovalente bindinger og elektronegativitet/Polære og upolære molekyler/Intermolekylære kræfter/Atomgitter |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 108-119. Demonstrationsforsøg: Opløsningers koncentration Arbejdsark - koncentration Elevøvelser: Saltindholdet i brød(R) Fremstilling af mosfjerner(R) |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Intermolekylære kræfter. Opløselighed. Faseovergange.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 134-145 ("Redoxreaktioner") Arbejdsark: Metallernes spændingsrække Oxidationstal Demonstrationsforsøg: Oxidation og reduktion, Trinvis reduktion af kaliumpermanganat Elevøvelser: Redoxreaktioner Bestemmelse af H2O2-indholdet i OXYDOL(R) Opgavesæt:redoxprocesser og mængdeberegninger |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOxidation og reduktion/Spændingsrækken/Oxidationstal |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter:Chromatografi - papirchromatografi, tyndtlagschromatografi, søjlechromatografi og gaschomatografi. Elevøvelse/journal:Tyndtlagschromatografi af levnedsmiddelfarver Kemi i Perspektiv 2/2006 side 1-4DNA - livets molekylære kode Frede Storborg og Aase Roland Jacobsen: Krudt og kugler, side 3-30 - med studiespørgsmål Arbejdsspørgsmål til krudtslamsanalyse Elevøvelse/journal:Kvantitativ analyse af metalioner |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen. Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer. Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg (1994), side 72-104 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 124-138 Arbejdsark: Molekylemodeller for carbonhydrider Elevforsøg: Substitution i heptan - mikroskala, Additionsreaktion, Carbonhydrider (grupperapport med opsamling på øvelser og supplerende opgaver. Træning i navngivning på it-programmer |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal forstå den organiske kemis mangfoldighed. Carbonhydridernes kemiske og fysiske egenskaber og deres anvendelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind, Kemi 2000 B-niveau, 1.udg (1995), side 138-164 Demonstrationsforsøg: Oxidation af alkohol, Tollens reagens, Esterdannelse og esterforsæbning Elevøvelser: Hydroxyforbindelser, Primære, sekundære og tertiære alkoholer (R), Syntese af benzoesyre (R) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne systematisere den organiske kemi og perspektivere til dagligdagen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
2 besøg på Syddansk Universitet, foredrag om "Intelligente lægemidler" og "Giftstoffer" |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 165-168 Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveau 1 (1995), side 218-228. Nomenclatur- og isomerispil, hvor der trænes (konkurrence) i organisk navngivning og isomeriformer |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forskellige typer af isomeri gennemgås systematisk:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 175-199 Elevøvelse: Carbohydraters reducerende envne Opgaveark om carbohydraters opbygning, navngivning, stereoisomeri og hydrolyse |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå den kemiske opbygning af vores levnedsmidler, og deres nedbrydning i kroppen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 188-193 Carsten K. Holmboe & Per Dal Jensen, Kemi med temaer 2, 1. udg (1987), side 244-255 Rapportøvelse: Undersøgelse af et fedtstof - bestemmelse af forsæbningstal og iodtal Elevøvelser: Sæbefremstilling, Fremstilling af "All Purpose KNUD-creme" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne foretage laboratorieforsøg på dagligdags levnedsmidler og foretage udførlig databehandling, som vurderes, sammenlignes og perspektiveres.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Foredrag på SDU - UNF's kemishow |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg: s. 106-123 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå de forskellige bindingstyper.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. Haase: s. 24-41 Laboratoriearbejde: Demonstrationsforsøg: Coboltkomplekser i ligevægt Elevforsøg: Indgreb i et ligevægtssystem, Ligevægtsloven. Bestemmelse af en ligevægtskonstant. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLigevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg. (Haase): s. 120-133 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase): s. 42-61 Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveua 1, 1. udg. (Haase): s. 64-75,79-83 Eksperimenter: Undersøgelse af Coca-cola (rapportøvelse) Demonstrationsforsøg: Ammoniumsalte, Phosphatpuffersystemet |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå syrer og basers opbygning, reaktioner og foretage titreringer og pH-beregninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase) s. 9-23, 55-61 Eksperimenter: Demonstrationseksperiment: Kemiske reaktioners hastighed. Reaktionen mellem bromid- og bromationer. Elevforsøg: Reaktionshastighed - Landolts forsøg. Titrering af aminosyre - bestemmelse af isoelektrisk punkt. Bestemmelse af protein-indhold i skummetmælk |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionBeskrivelse af begrebet reaktionshastighed. Faktorer der indvirker på en stofs reaktionshastighed. Reaktionsorden. Enzymers opbygning og virkemøde. Aminosyrers syre-base forhold. Bestemmelse af proteinindhold ved brug af spektroskopi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Artikler fra Illustreret videnskab nr.4/2007: Livets vand Ny laser skal filme atomer på arbejde |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
UNF-foredrag på SDU ved professor Søren Rud Keiding, Århus Universitet - og efterfølgende diskussion
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg.: s.77-98. Eleveksperiment (egen vejledning): Molare enthalpier |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå begreberne energi, varme og enthalpi. At bestemme enthalpitilvækster eksperimentelt og ved beregning ud fra tabelværdier og ved hjælp af bindingsenthalpier.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, Haase, 1. udg: s.154-175 Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg: s.235-249 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå kemien bag forskellige globale miljøproblemer og kunne deltage i faglige diskussioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|