» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Kemi, 2006 Ke/v Eksamenspensum

Kemi, 2006 Ke/v Eksamenspensum

Termin Sommereksamen 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2006 Ke/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-29

Atomets opbygning og det periodiske system

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase, 1. udg. 1994: s. 9-26
Studiespørgsmål og opgaver
Krydsord med vigtige begreber
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog

Almene mål

  • Symboler

Progression

Opsamling og sytematisering af den viden, der er indhentet i NV-undervisningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udgave:s. 27-42
Opgaver. Træning i formler og navngivning bl.a. ved brug af it
Elevøvelser: Reaktionen mellem kobber og brom, Fældningsreaktioner, Identifikation af ionforbindelser (mikroskala)
Opgavesæt om reaktionsskemaer, ionforbindelser, fældningsreaktioner mm
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle dagligsprog
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere informationer
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • It

Progression

At forstå ioners og ionforbindelsers opbygning herunder træne navngivning og foretage simple indledende forsøg med salte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kemiske mængdeberegninger.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 16-17, 46-59.
Elevøvelser: Bestemmelse af antal atomer i en underskrift, Natron (R)
Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment

Progression

Fra kvalitativt til kvantitativt.
Kemiske mængdeberegninger: atommasse, formelmasse, stofmængde, molarmasse, ækvivalente mængder, idealgasligningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kovalent binding – molekyler

Indhold H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 61-75 ("Kovalent binding")

Arbejdsark:
Opgaver vedrørende kovalent binding/molekyler
Molekylemodeller
Demonstrationseksperimenter:
Sublimation af iod
Fremstilling af plastisk svovl
Polære og upolære forbindelser
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Navngivning/Kovalent binding/Polære kovalente bindinger og elektronegativitet/Polære og upolære molekyler/Intermolekylære kræfter/Atomgitter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Blandinger. Koncentration.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 108-119.
Demonstrationsforsøg: Opløsningers koncentration
Arbejdsark - koncentration
Elevøvelser:
Saltindholdet i brød(R)
Fremstilling af mosfjerner(R)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Intermolekylære kræfter. Opløselighed. Faseovergange.
Homogene og heterogene blandinger.
Mættet opløsning.
Koncentrationsangivelser: masseprocent, ppm, ppb, stofmængdekoncentration.
Formel og aktuel koncentration.
Fremstilling af opløsninger. Fortynding.
Kemikalier og sikkerhed. Grænseværdier.
Titrering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Redoxreaktioner

Indhold H. Mygind, Kemi 2000C-niveau, Haase, 1. udg. 1994, s. 134-145 ("Redoxreaktioner")

Arbejdsark:
Metallernes spændingsrække
Oxidationstal
Demonstrationsforsøg:
Oxidation og reduktion, Trinvis reduktion af kaliumpermanganat
Elevøvelser:
Redoxreaktioner
Bestemmelse af H2O2-indholdet i OXYDOL(R)
Opgavesæt:redoxprocesser og mængdeberegninger
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Oxidation og reduktion/Spændingsrækken/Oxidationstal

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Drabssag Melved

Indhold Noter:Chromatografi - papirchromatografi, tyndtlagschromatografi, søjlechromatografi og gaschomatografi.
Elevøvelse/journal:Tyndtlagschromatografi af levnedsmiddelfarver
Kemi i Perspektiv 2/2006 side 1-4DNA - livets molekylære kode
Frede Storborg og Aase Roland Jacobsen: Krudt og kugler, side 3-30 - med studiespørgsmål
Arbejdsspørgsmål til krudtslamsanalyse
Elevøvelse/journal:Kvantitativ analyse af metalioner
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne agerer ansatte på politiets rejsehold og skal ud fra et givet bevismateriale sandsynliggøre, hvem der er skyldig i en mordsag. Eleverne skal undervejs løse faglige opgaver, opstille og afprøve hypoteser, skrive rapporter, vurdere afhøringer og diskutere dilemmaer. For at opklare mordgåden skal eleverne håndtere en række spor ved hjælp af matematiske, danskfaglige og naturvidenskabelige færdigheder – og de skal organisere og formidle den viden, de samler sammen. Diskussioner, undersøgelser, vurderinger og konklusioner foregår mellem eleverne. Computeren støtter med information og værktøjer. Forløbet afsluttes med en synopsisopgave (der udfærdiges på baggrund af sagens akter et anklageskrift), der danner udgangspunktet for en mundtlig årsprøve indenfor de mere fagspecifikke dele af forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Carbonhydrider

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg (1994), side 72-104
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 124-138
Arbejdsark: Molekylemodeller for carbonhydrider
Elevforsøg: Substitution i heptan - mikroskala, Additionsreaktion, Carbonhydrider (grupperapport med opsamling på øvelser og supplerende opgaver.
Træning i navngivning på it-programmer
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Perspektivere

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne skal forstå den organiske kemis mangfoldighed. Carbonhydridernes kemiske og fysiske egenskaber og deres anvendelser.
Den organiske kemi introduceres og alkaner, alkener, alkyner og aromatiske forbindelser gennemgås ved henblik på: struktur, kemiske og fysiske egenskaber, navngivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Organisk kemi - oxygenforbindelser

Indhold Helge Mygind, Kemi 2000 B-niveau, 1.udg (1995), side 138-164
Demonstrationsforsøg: Oxidation af alkohol, Tollens reagens, Esterdannelse og esterforsæbning
Elevøvelser: Hydroxyforbindelser, Primære, sekundære og tertiære alkoholer (R), Syntese af benzoesyre (R)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

At kunne systematisere den organiske kemi og perspektivere til dagligdagen.
Gennemgang af forskellige funktionelle grupper: alkoholer, phenoler, ethere, aldehyder, ketoner, carboxylsyre, aminer, estere, syrechlorider, amider, syreanhydrider, aminosyrer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Naturvidenskabsfestival

Indhold 2 besøg på Syddansk Universitet, foredrag om "Intelligente lægemidler" og "Giftstoffer"
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere informationer
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag

Organiske isomerityper

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 165-168
Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveau 1 (1995), side 218-228.
Nomenclatur- og isomerispil, hvor der trænes (konkurrence) i organisk navngivning og isomeriformer
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring

Progression

Forskellige typer af isomeri gennemgås systematisk:
herunder strukturisomeri, cis-trans isomeri, Z/E isomeri, optisk isomeri, R/S-former og D/L-former, diastereomeri.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mad og drikke - kemisk set

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 175-199
Elevøvelse: Carbohydraters reducerende envne
Opgaveark om carbohydraters opbygning, navngivning, stereoisomeri og hydrolyse
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere data og iagttagelser
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Samtale/diskussion

Progression

At forstå den kemiske opbygning af vores levnedsmidler, og deres nedbrydning i kroppen.
At sammenligne stoffernes opbygning og deres udseende og deres anvendelse i hverdagen.
Carbonhydrater, fedtstoffer (især triglycerider), proteiner og alkohol - deres kemiske opbygning og deres nedbrydning i kroppen. Carbonhydraternes isomeriforhold og deres reaktion med Fehlings væske. Fedtstoffers opbygning, inddeling og forskellige metoder til navngivning. Proteiners opbygning med peptidbindinger - primær, sekundær og tertiær struktur

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fedtstoffer og emulsioner

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg (1995), side 188-193
Carsten K. Holmboe & Per Dal Jensen, Kemi med temaer 2, 1. udg (1987), side 244-255
Rapportøvelse: Undersøgelse af et fedtstof - bestemmelse af forsæbningstal og iodtal
Elevøvelser: Sæbefremstilling, Fremstilling af "All Purpose KNUD-creme"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Håndtere informationer
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde

Progression

At kunne foretage laboratorieforsøg på dagligdags levnedsmidler og foretage udførlig databehandling, som vurderes, sammenlignes og perspektiveres.
Eksperimentelt forløb, hvor eleverne i grupper undersøger og sammenligner flg. fedtstoffer: solsikkeolie, smør, olivenolie, majsolie og Becel.
Desuden fremstilles sæbe og emulsion(creme)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kemisk juleshow

Indhold Foredrag på SDU - UNF's kemishow
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

  • Egen indlæring

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag

Struktur og egenskaber

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg: s. 106-123
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller

Progression

At forstå de forskellige bindingstyper.
Polære og upolære molekyler. Forskellige typer og intra- og intermolekylære bindinger (London-bindinger, dipol-dipolbindinger, hydrogenbindinger, ion-dipolbindinger). Sammenligning af molekylforbindelser, metaller og ionforbindelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk ligevægt

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. Haase: s. 24-41

Laboratoriearbejde:
Demonstrationsforsøg: Coboltkomplekser i ligevægt
Elevforsøg: Indgreb i et ligevægtssystem, Ligevægtsloven. Bestemmelse af en ligevægtskonstant.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Ligevægt kvalitativt
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Syrer og baser

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, 1. udg. (Haase): s. 120-133
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase): s. 42-61
Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveua 1, 1. udg. (Haase): s. 64-75,79-83
Eksperimenter:
Undersøgelse af Coca-cola (rapportøvelse)
Demonstrationsforsøg:
Ammoniumsalte, Phosphatpuffersystemet
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Perspektivere

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • It

Progression

At forstå syrer og basers opbygning, reaktioner og foretage titreringer og pH-beregninger.
Grundlæggende begreber (definitioner på syre,base,syre-basereaktion, pH og pOH). Måling og beregning af pH for stærke, middelstærke og svage syrer og baser, pufferopløsninger og amfolytter. Syre- og basestyrkekonstant. Pufferopløsningers egenskaber. Bjerrumdiagrammer. Kolorimetrisk og potentiometrisk titrering af mono- og polyprote syrer. Anvendelse af programmet pH

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enzymer, reaktionshastighed og aminosyrer

Indhold Teori:
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, 1. udg. (Haase) s. 9-23, 55-61
Eksperimenter:
Demonstrationseksperiment: Kemiske reaktioners hastighed. Reaktionen mellem bromid- og bromationer.
Elevforsøg: Reaktionshastighed - Landolts forsøg. Titrering af aminosyre - bestemmelse af isoelektrisk punkt. Bestemmelse af protein-indhold i skummetmælk
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Beskrivelse af begrebet reaktionshastighed. Faktorer der indvirker på en stofs reaktionshastighed. Reaktionsorden. Enzymers opbygning og virkemøde. Aminosyrers syre-base forhold. Bestemmelse af proteinindhold ved brug af spektroskopi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Vand

Indhold Artikler fra Illustreret videnskab nr.4/2007:
Livets vand
Ny laser skal filme atomer på arbejde
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

UNF-foredrag på SDU ved professor Søren Rud Keiding, Århus Universitet - og efterfølgende diskussion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Energi og kemiske reaktioner

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg.: s.77-98.
Eleveksperiment (egen vejledning): Molare enthalpier
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At forstå begreberne energi, varme og enthalpi. At bestemme enthalpitilvækster eksperimentelt og ved beregning ud fra tabelværdier og ved hjælp af bindingsenthalpier.
At tilrette eksperimenter uden udleveret øvelsesvejledning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Miljøkemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C-niveau, Haase, 1. udg: s.154-175
Helge Mygind: Kemi 2000 B-niveau, Haase, 1. udg: s.235-249
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At forstå kemien bag forskellige globale miljøproblemer og kunne deltage i faglige diskussioner.
Forsuring, svovlforbindelser og nitrogenforbindelser, drivhuseffekten

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde