Kemi, 2006 Ke/x, 1g

Termin Forår 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2006 Ke/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Opsamling fra NVG: Reaktionsskemaer og kemisk binding. Det periodiske system.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 9-26.
Demonstrationsforsøg: Tegn på kemisk reaktion, Flammefarver
Arbejdsark: Atomets opbygning, Grundstoffernes periodiske system
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Opsamling og systematisering af den viden, der er indhentet i NVG-forløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemiske mængdeberegninger.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 16-17, 46-59.
Demonstrationsforsøg: Fremstilling af FeS, Aluminiumindholdet i stanniol
Elevøvelser: Natron (R)
Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger opg.6-10, Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fra kvalitativt til kvantitativt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte. Opløselighed.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 27-42, 113m-115m.
Demonstrationsforsøg: Dannelse af ioner, Krystalvand, Et salts opløselighed i vand, En fældningsreaktion
Elevøvelser: Krystalvandindholdet i bariumchlorid (lav-selv-vejledning), Fremstilling af jern(II)sulfat
Arbejdsark: , Reaktionen mellem metal og ikke-metal, Vigtige salte, Saltes opløselighed i vand
It : Navngivning af salte
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne omsætte konkrete iagttagelser til abstrakte modeller (sammenhængen mellem mikronanskuelse og makroanskuelse). At kunne omsætte visuelle iagttagelser til reaktionsskemaer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Molekyler og kovalent binding.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 61-72.
Demonstrationsforsøg: Svovl
Elevøvelse: Molekylmodeller
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne sammenstykke dele til en helhed

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Blandinger. Koncentration.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 110-113m, 115m-116.
Demonstrationsforsøg: Fremstilling af opløsninger
Elevøvelser: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration.
Arbejdsark: Sand og salt (lav-selv-vejledning), Klorin og WC-ajax, Koncentration.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne håndtere forskelige udtryksformer for det samme begreb. Anvendelse af faglige begreber og metoder til risikovurdering i forbindelse med hverdagsaktiviteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Redoxkemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 134-145m.
Demonstrationsforsøg: Redoxreaktioner
Elevforsøg: Oxidation og reduktion
Arbejdsark: Metallernes spændingsrække, Spændingsrækken og korrosion, Oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fortsat træning i at omsætte og formidle observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning