Termin | Forår 2005 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Mette Juul Bang-Jensen |
Hold | 2006 Ke/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-24 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 9-26. Demonstrationsforsøg: Tegn på kemisk reaktion, Flammefarver Arbejdsark: Atomets opbygning, Grundstoffernes periodiske system |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling og systematisering af den viden, der er indhentet i NVG-forløbet |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 16-17, 46-59. Demonstrationsforsøg: Fremstilling af FeS, Aluminiumindholdet i stanniol Elevøvelser: Natron (R) Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger opg.6-10, Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFra kvalitativt til kvantitativt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 27-42, 113m-115m. Demonstrationsforsøg: Dannelse af ioner, Krystalvand, Et salts opløselighed i vand, En fældningsreaktion Elevøvelser: Krystalvandindholdet i bariumchlorid (lav-selv-vejledning), Fremstilling af jern(II)sulfat Arbejdsark: , Reaktionen mellem metal og ikke-metal, Vigtige salte, Saltes opløselighed i vand It : Navngivning af salte |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne omsætte konkrete iagttagelser til abstrakte modeller (sammenhængen mellem mikronanskuelse og makroanskuelse). At kunne omsætte visuelle iagttagelser til reaktionsskemaer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 61-72. Demonstrationsforsøg: Svovl Elevøvelse: Molekylmodeller |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne sammenstykke dele til en helhed |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 110-113m, 115m-116. Demonstrationsforsøg: Fremstilling af opløsninger Elevøvelser: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration. Arbejdsark: Sand og salt (lav-selv-vejledning), Klorin og WC-ajax, Koncentration. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne håndtere forskelige udtryksformer for det samme begreb. Anvendelse af faglige begreber og metoder til risikovurdering i forbindelse med hverdagsaktiviteter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 134-145m. Demonstrationsforsøg: Redoxreaktioner Elevforsøg: Oxidation og reduktion Arbejdsark: Metallernes spændingsrække, Spændingsrækken og korrosion, Oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat træning i at omsætte og formidle observationer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|